fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hoe zit het ook alweer met de kentekenplicht?

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen verplicht een kentekenplaatplaat hebben, ongeacht de constructiesnelheid of de rijsnelheid van het voertuig op de weg. TREKKER zocht voor je uit hoe het ook alweer zit met de kentekenplicht. – Foto: Hans Prinsen

Vanaf 1 januari 2025 moet elk zelfrijdend of getrokken voertuig een gele of witte kentekenplaat hebben. Hoe zit het ook alweer als het kenteken van de trekker niet zichtbaar is door de zaaimachine? Is kentekenverlichting verplicht? En wat moet je doen als je zelf een voertuig verkoopt? TREKKER zocht het voor je uit en geeft feiten en tips over de kentekenplicht.

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen verplicht een kentekenplaatplaat hebben, ongeacht de constructiesnelheid of de rijsnelheid van het voertuig op de weg. Voor geregistreerde trekkers, zelfrijders of aanhangers kun je een gele GAIK-plaat (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten) bestellen. Vaak is dit al gebeurd omdat voertuigen vanaf dat moment ook 40 km/u mogen rijden.

In sommige gevallen zijn aanhangwagens niet geregistreerd. Dan biedt de witte volgplaat uitkomst. Is een witte volgplaat op de aanhanger gemonteerd, dan mag de hele combinatie – ongeacht de constructiesnelheid van de trekker – niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.

Als door een gedragen werktuig in de hefinrichting van een trekker of zelfrijder de kentekenplaat niet zichtbaar is, moet je een witte volgplaat op het werktuig monteren. Dit is ook zo bij geregistreerde getrokken voertuigen met iets in de hef, zoals een getrokken mesttank. Die heeft vanwege de registratie een eigen gele GAIK-plaat. Vaak is deze door de aangekoppelde bemester niet meer zichtbaar. Op de zoden- of bouwlandbemester hoort dan een witte volgplaat te zitten. Met deze combinatie mag je gewoon 40 km/u rijden. – Foto: Michel Velderman
Als door een gedragen werktuig in de hefinrichting van een trekker of zelfrijder de kentekenplaat niet zichtbaar is, moet je een witte volgplaat op het werktuig monteren. Dit is ook zo bij geregistreerde getrokken voertuigen met iets in de hef, zoals een getrokken mesttank. Die heeft vanwege de registratie een eigen gele GAIK-plaat. Vaak is deze door de aangekoppelde bemester niet meer zichtbaar. Op de zoden- of bouwlandbemester hoort dan een witte volgplaat te zitten. Met deze combinatie mag je gewoon 40 km/u rijden. – Foto: Michel Velderman

Voertuigen overschrijven

Het overschrijven van een landbouwvoertuig kan alleen onder een aantal voorwaarden. De koper is minimaal 18 jaar oud (16 jaar als het gaat om een brommer). Als je een trekker of machine aankoopt via een RDW-erkend bedrijf, dan regelt dat bedrijf vaak ook de overschrijving. Is de aankoop van een particulier of een rechtspersoon (bedrijf), dan moet je naar een kentekenloket of een RDW-balie of RDW-keuringsstation.

Koop je een trekker of machine via een RDW-erkend bedrijf, dan regelt die vaak de overschrijving. Is de aankoop van een particulier of een rechtspersoon (bedrijf) dan moet je naar een kentekenloket of een RDW-balie of -keuringsstation. – Foto: Hans Prinsen
Koop je een trekker of machine via een RDW-erkend bedrijf, dan regelt die vaak de overschrijving. Is de aankoop van een particulier of een rechtspersoon (bedrijf) dan moet je naar een kentekenloket of een RDW-balie of -keuringsstation. – Foto: Hans Prinsen

Als je een trekker of ander gekentekend voertuig van een particulier of rechtspersoon koopt, zijn er twee mogelijkheden om het voertuig over te schrijven. Dit kan online of door als koper, eventueel samen met de verkoper, naar een kentekenloket, RDW-balie of RDW-keuringstation te gaan. Zorg dat de volgende papieren compleet zijn: het kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard), de tenaamstellingscode of het originele tenaamstellingsbewijs (deel IB), en het overschrijvingsbewijs.

Moet het voertuig op naam van een rechtspersoon (bedrijf) worden geregistreerd, dan is ook het nummer van de Kamer van Koophandel (KvK) nodig. Naast je legitimatiedocument moet je dus een (kopie van) een actueel uittreksel van de Kamer van Koophandel overleggen. Op het uittreksel hoort de naam van de tekenbevoegde te staan.

Is het bouwjaar van een trekker duidelijk van vóór 1978, dan kun je een historische blauwe kentekenplaat aanvragen. Ook die zijn verkrijgbaar in drie verschillende formaten. – Foto: Robin Looman
Is het bouwjaar van een trekker duidelijk van vóór 1978, dan kun je een historische blauwe kentekenplaat aanvragen. Ook die zijn verkrijgbaar in drie verschillende formaten. – Foto: Robin Looman
In sommige gevallen zijn aanhangwagens niet geregistreerd. Dan biedt de witte volgplaat uitkomst. Monteer je een witte volgplaat op de aanhanger dan mag de combinatie, ongeacht de constructiesnelheid, niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur. – Foto: Robin Looman

In sommige gevallen zijn aanhangwagens niet geregistreerd. Dan biedt de witte volgplaat uitkomst. Monteer je een witte volgplaat op de aanhanger dan mag de combinatie, ongeacht de constructiesnelheid, niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur. – Foto: Robin Looman

Tenaamstellingsverslag en vrijwaringsbewijs

Na de afronding overhandigt de medewerker twee documenten: een tenaamstellingsverslag met daarop de eerste vier cijfers van de tenaamstellingscode, en een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het voertuig niet meer op naam van de verkoper staat. Het vrijwaringsbewijs is altijd voor de verkopende partij. Nu staat het voertuig op naam van de koper, en moet die voldoen aan de verplichtingen die daarbij horen.

Om fraude te voorkomen verstuurt RDW de rest van de tenaamstellingscode later, meestal de volgende werkdag. Zodra het tweede gedeelte van de tenaamstellingscode is ontvangen, kun je de eerste vier cijfers daar met de hand bij schrijven. De kosten voor het overschrijven zijn € 10,75 per voertuig. Vergeet niet om zelfrijdende voertuigen te verzekeren zodra ze op naam staan.

Kentekenplaatverlichting is niet verplicht voor trekkers en aanhangers die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2018. Zijn ze later in gebruik genomen, dan moeten ze voldoen aan de goedkeuringseisen en kentekenplaatverlichting is er daar één van. Bij bestaande zelfrijdende werktuigen van voor 1 januari 2021 is ook geen kentekenverlichting verplicht. Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen voorzien zijn van kentekenplaatverlichting. – Foto: Robin Looman
Kentekenplaatverlichting is niet verplicht voor trekkers en aanhangers die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2018. Zijn ze later in gebruik genomen, dan moeten ze voldoen aan de goedkeuringseisen en kentekenplaatverlichting is er daar één van. Bij bestaande zelfrijdende werktuigen van voor 1 januari 2021 is ook geen kentekenverlichting verplicht. Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen voorzien zijn van kentekenplaatverlichting. – Foto: Robin Looman

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Zo krijgt een nieuwe machine RDW-goedkeuring

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

TREKKER test Finse Valtra Q285; dit zeggen gebruikers

Voor wie een trekker zoekt in de klasse van 250 tot 300 pk, levert Valtra de Q285. TREKKER test de...
Afbeelding artikel

BEURSPRIMEUR | Mechan onthult elektrische MF-trekker op ATH

Mechan presenteert binnenkort op vakbeurs ATH een elektrische MF-trekker, die enigszins lijkt op een compacte trekker uit de MF 1700-serie.
Afbeelding artikel

Kramp levert draadloze Twin-ledzwaailampen met instelbare flitspatronen

Onderdelenleverancier Kramp brengt de draadloze Twin-ledzwaailampen op de markt die synchroon of om-en-om kunnen knipperen.
Beheer
WP Admin