De Valtra T214 van Jannick van Benthem in Marknesse (Fl.) keert zelfstandig tijdens het sleepslangen. De trekkerchauffeur heeft zijn handen vrij om andere taken uit te voeren, zoals het aansturen van de mestpomp. - Foto's: Mark Pasveer
Trekkerfabrikanten bedenken functies om het werken met een trekker voor de chauffeur makkelijker te maken. Het automatisch keren op de kopakker is er zo een. Maar gebruiken trekkerchauffeurs deze functie in de praktijk ook echt? Waarvoor? En wat brengt het? TREKKER vroeg het aan drie chauffeurs.
Trekkerchauffeurs gebruiken functies als automatisch schakelen en automatisch recht rijden al volop. Trekkerfabrikanten gaan hierin verder en ontwikkelden ook de mogelijkheid van automatisch keren op de kopakker. Is dit een handige functie? TREKKER sprak met chauffeurs die voor het cultiveren, het poten van aardappelen en sleepslangbemesten deze optie gebruiken.
Voordelen automatisch keren
EFFICIËNTIE Door het automatisch keren van de trekker en werktuig op de kopakker kun je nauwkeurig en efficiënt werken. De chauffeur hoeft immers het stuur niet meer aan te raken. En hij of zij hoeft niet te remmen of gas te geven, of een keer extra in te steken. Dit levert brandstof- en tijdsbesparing op. Nauwkeurigheid Het systeem kan de bocht en het draaipunt precies uitrekenen. Bij precisielandbouw is dat belangrijk omdat iedere centimeter er een is. Minder vermoeiend Het handmatig keren op de kopakker is door de vele herhaling inspannend voor de chauffeur. Doordat deze handeling automatisch gebeurt, is het minder vermoeiend gedurende een lange werkdag. Het bevordert het gebruiksgemak en de chauffeur kan zich focussen op andere taken. Geen overlap Het automatisch systeem voert iedere keer eenzelfde beweging uit. Nog een keer over eenzelfde stuk grond rijden is hiermee verleden tijd. Van overlap is geen sprake meer en de kans op bodemverdichting wordt minder.
Minpunten automatisch keren
Lange insteltijd Het instellen van het automatisch keren duurt gemiddeld 30 minuten. Je moet de perceelsgrenzen, de breedte van de trekker en het werktuig en de bandenmaat ingeven. Op kleine percelen niet interessant Wanneer je op een groot perceel cultiveerwerk, zaaiwerk, pootwerk of schoffelwerk moet uitvoeren, kan de genoemde tijdsinvestering van het instellen voordelen opleveren. Bij kleine percelen kost het juist meer tijd dan dat het wat oplevert. Obstakels Op een perceel kunnen zich obstakels bevinden als bomen, hoogspanningsmasten, windturbines of een plas water. De chauffeur moet dan ingrijpen. Dus het oog van de chauffeur blijft nodig.