13 m brede gedragen Kuhn-schudder GF 13003 vergt forse trekker
Pakweg een jaar geleden maakte TREKKER al kennis met Kuhn-schudder GF 13003. Een gedragen schudder met maar liefst 13 meter werkbreedte. Dat doet geen enkele fabrikant Kuhn na. Die breedte maakt dat je meters kunt maken, maar het vraagt ook een forse trekker. Doet dat ’m de das om voor Nederland?
Voor een hefgedragen schudder zijn 13 meter, twaalf rotoren en bijna 2,2 ton eigen gewicht nieuwe superlatieven. Tijdens een impressie op de demoboerderij van Kuhn vorig jaar juli concludeerden we dat de GF 13003, ondanks de forse werkbreedte, makkelijk manoeuvreerbaar is.
Dankzij de twaalf elementen, twee meer dan bij de Kuhn GF 10803, heb je een ongekende capaciteit. In minder dan 30 seconden klapt hij ingenieus in. Dat doet niets af aan het feit dat je flink wat in de hef meedraagt. Daar moet de trekker vanzelfsprekend op zijn ingesteld.
Dat inklappen gaat in eerste instantie zoals bij een zeselements schudder, waarna er per zijde drie rotoren naar binnen vouwen en vervolgens per zijde twee schuin naar achteren. Deze vier rotoren steunen dan op een rubberen blok op de driepuntsbok. Dat levert een transportbreedte op van 2,99 meter en een transporthoogte van 3,65 meter. Vanaf de heflatten is de ingeklapte schudder 3,45 meter lang.
Praktisch vanaf 100 pk
Zoals we van Kuhn gewend zijn, zijn de schudders geen lichtgewichten. Dat geldt zeker voor deze GF 13003. Je ziet het gelijk aan de robuuste en stabiele driepuntsbok en de categorie IIIN-aankoppeling. In testuitvoering legt de schudder 2.180 kilo in de schaal. De 125 pk sterke zescilinder trekker die ervoor stond tijdens de werktuigtest kon hem zonder frontgewicht de baas. Kleinere en vooral lichtere trekkers redden dat niet.
In de praktijk zal vooral de aanwezige trekker bepalen of een dergelijke schudder interessant is voor Nederlandse veehouders. Importeur Reesink Agri verwacht vooral daarom een beperkte vraag. In België is inmiddels een beperkt aantal verkocht.
Om de aandrijving minder te belasten koos Kuhn voor 1.000 toeren als werktoerental. Een voordeel daarvan is dat je met 540 toeren op de aftakas altijd de nachtzwadinstelling kunt gebruiken. Aan de andere kant: er zijn maar weinig trekkers in deze klasse met een 1.000 toeren eco-aftakas. Dat betekent dat je met een relatief hoog motortoerental onderweg bent. We schudden ermee in hooi, kuilgras en ook in stro.
Levert altijd strak werk
Met de schudder werk je met groot plezier in alle soorten en typen gewas. Dunne of dikke snede, lang of kort gras en een droog of minder droog gewas: de GF 13003 levert altijd strak schudwerk. De kwaliteit van het schudden maakte in elke situatie indruk op ons. Zo’n gelijkmatig schudbeeld onder zoveel verschillende omstandigheden hebben we nog niet vaak gezien. En dat zelfs bij hogere rijsnelheden van 10 tot 12 km/u. De twaalf rotoren van de schudder konden precies vijf zwaden van een 6 meter brede maaicombinatie opschudden.
Kuhn verbeterde de rotoren; de tandarmen liggen nu in een in de rotorplaat geperste kom. Dat werkt bijzonder stabiel. Voor extra stevigheid hebben de tandarmen twee zettingen in de lengterichting. De nieuwe tandverliesbeveiliging moet er eveneens voor zorgen dat er minder gras in en rond de krul van de tanden blijft hangen. Dat hebben we niet zozeer gemerkt. Feit blijft dat door de zuigende werking van de rotoren veel gras op het frame terechtkomt.
Stabiel dankzij tandemwielstel
Voor een goede gewichtsverdeling ontwikkelde de fabrikant een tandemwielstel voor de middelste twee rotoren. Dat moet ervoor zorgen dat ook het gewicht van de driepuntsbok evenredig wordt verdeeld. Op de as zitten links en rechts twee steunwielen. De achterste twee staan naar binnen versprongen ten opzichte van de voorste. Dit moet spoorvorming voorkomen.
De achterste wielen hebben aan de buiten- en bovenzijde beschermkappen, wielkasten zeg maar, om te voorkomen dat het gras rondom de assen gaat wikkelen. Wat de bodemvolging betreft, zijn alleen deze twee middelste en de buitenste rotoren star met elkaar verbonden. De overige rotoren kunnen de bodem onafhankelijk volgen. Ze zijn met elkaar verbonden via Digidrive-vingerkoppelingen.
Het tandemwielstel, met de wielen versprongen ten opzichte van elkaar in de lengterichting, is ook van belang voor het veilig wegzetten van de ingeklapte schudder in de werktuigenberging. Ook dat heeft Kuhn goed voor elkaar.
Eenmaal afgekoppeld staat de schudder in combinatie met de stabiele steunpoot zeer stabiel en veilig. Ingeklapt hangt de steunpoot vanwege de tussenas wel vrij laag. Hij wil zo nog wel eens wat stro uit een hoog zwad trekken. De houder voor de aftakas, de hydrauliekslangen, de verlichtingskabel en de driepolige stekker is voorbeeldig.
Geen schudhoekverstelling
Het tandemwielstel brengt met zich mee dat je de schudhoek van de twee middelste rotoren niet kunt verstellen. Die staan permanent op 18 graden. Eerlijk gezegd hebben we daar in geen van de testsituaties hinder van ondervonden.
Voor het kantschudden kun je, in de rijrichting gezien, de buitenste twee rechter rotoren hydraulisch wat scheef naar achteren zetten. Ook dat werkt prima zodra je de logica van de kleine bedieningskast doorhebt. De symbolen voor de functies zijn namelijk zo klein afgebeeld dat je het best gewoon kunt proberen wat er gebeurt. Eenmaal gewend, spreekt dit natuurlijk meer voor zich. Bij het uitklappen druk je kort op de toets voor de transportvergrendeling, terwijl je tijdens het inklappen de toets ingedrukt moet houden. Dat is wat onlogisch, maar ook hier wen je snel aan.
Wat hydrauliek betreft zijn een dubbelwerkend ventiel voor het in- en uitklappen en het kantschudden, plus een enkelwerkend ventiel voor de kopakkerstand, voldoende. De slangen zijn overigens perfect gemarkeerd. Kuhn noemt de kopakkerpositie Headland Lift Control (HLC). Dan kun je met geheven uiteinden over afrasteringspalen heen draaien.
Buiten de kopakker om kun je de rotoren altijd aan de grond laten, want met 13 meter werkbreedte steek je zo de naastliggende werkgang in. Daarbij helpt het zonder meer ook dat de driepuntsbok een hoek van plus 22 tot min 22 graden toelaat. Twee grote schokdempers met spiraalveer stabiliseren de schudder, en dat merk je goed tijdens het schudden. De schudder gedraagt zich zeer rustig en de buitenste elementen zwiepen niet. Bovendien kun je de machine in scheve positie uitheffen, waarna deze zich geleidelijk centreert.
Stabiele, snelle en stevige schudder
Al met al betreedt Kuhn met de GF 13003 een nieuw segment. Qua werkbreedte en schudkwaliteit, en ook wat betreft technisch vernuft om het geheel binnen de wettelijke transportafmetingen in te laten klappen en veilig te kunnen transporteren. Stabiel, snel en stevig zijn daarbij de kernwoorden.
Een dergelijke gedragen schudder heeft vanzelfsprekend een prijs: € 41.123 om precies te zijn. Wil je toch liever een getrokken variant met dezelfde werkbreedte? Voor ruim € 6.000 extra, dus in totaal voor € 47.934, staat de getrokken GF 13003 T op de dam.
Auteurs: Tobias Bensing en René Koerhuis
Akkerbouwdag 2024 in teken van grondbewerking en bodemgezondheid | Meld je aan!