fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Meer details over nieuwe John Deere 6M-serie

Dit is het nieuwe topmodel uit de serie: de 6M 250 met 281 pk (inclusief boost). – Foto’s: John Deere

Machinefabrikant John Deere introduceert nu officieel de vernieuwde 6M-serie, waarover twee weken geleden al het een en ander uitlekte. Groot nieuws: meer modellen, nu tot 281 pk motorvermogen. Bovendien zijn de trekkers luxer uitgevoerd.

Twee weken geleden lekte uit al uit dat John Deere de 6M-serie zou vernieuwen, en dat die zou bestaan uit 17 modellen – en nu bevestigt een officiële introductie dat. De nieuwe 6M-serie heeft als kleinste model de 6M 95 met 105 pk (120 incl. boost), en loopt door tot de 6M 250 met 275 pk (281 pk incl. boost). De serie is opgedeeld in vijf framegroottes variërend van 240 tot 290 centimeter lengte. De trekkers zijn voorzien van een 4,5- of 6,8-liter motor.

De nieuwe 6M-serie bestaat uit 17 modellen. Er zijn vijf verschillende framegroottes in de serie.
De nieuwe 6M-serie bestaat uit 17 modellen. Er zijn vijf verschillende framegroottes in de serie.

Traploos en tot 50 km/u

De nieuwe 6M-serie is vooral luxer dan de voorganger. Zo kon je niet alle trekkers uit de vorige generatie 6M-serie bestellen met een traploze transmissie (tot model 6140M) en was de topsnelheid beperkt tot 40 km/u. Echter, van de nieuwe generatie zijn alle modellen leverbaar met een traploze transmissie (met uitzondering van de portaal-versie), en is de topsnelheid optioneel 50 km/u.

Andere transmissieopties zijn, afhankelijk van het model, PowrQuad Plus, AutoQuad Plus (Ecoshift) en CommandQuad Plus (Ecoshift). Dat zijn in feite 20/20- of 24/24-versnellingsbakken als powershift, of als full-powershift, en met een traditionele schakelpook met drukknoppen, een kleine schakelpook die je naar voor- of achter drukt, of hetzelfde oranje pookje voor een traploze transmissie.

Opvallend is dat je bij de traploze transmissie kunt kiezen voor bediening in de armleuning of in de zijconsole. De multifunctionele rijhendel, die John Deere CommandPro noemt en optioneel in de 6R-serie bouwt, is niet leverbaar op de 6M.

De serie bestaat uit viercilindertrekkers (zoals foto) met 4,5 liter motoren, en zescilindermodellen met 6,8 liter grote motoren.
De serie bestaat uit viercilindertrekkers (zoals foto) met 4,5 liter motoren, en zescilindermodellen met 6,8 liter grote motoren.

Meer pompcapaciteit

De zescilindermodellen in de nieuwe 6M-serie zijn leverbaar met een grotere hydrauliekpomp, met 155 of 195 l/min pompcapaciteit. Je kunt kiezen tussen mechanische en elektrische ventielen. Het hefvermogen varieert van 5,7 tot 9,9 ton. De trekkers zijn optioneel leverbaar met voorasvering.

Je kunt de trekkers bestellen met een G5-beelscherm. Die kun je gebruiken voor bijvoorbeeld Isobus-functies of gps-besturing.
Je kunt de trekkers bestellen met een G5-beelscherm. Die kun je gebruiken voor bijvoorbeeld Isobus-functies of gps-besturing.

Dashboard in A-stijl

De cabine is kleiner dan die op de 6R-serie. De 6M-cabine kreeg wel een update. Zo kun je de trekker nu aanschaffen met een G5-beeldscherm van 10,1 of 12,8 inch. Ook nieuw is dat er nu een kleurendisplay in de A-stijl is gemonteerd, die dienst doet als dashboard.

Een 6M 185, met traploze transmissie en in 40 km/u-uitvoering, staat in de prijslijst voor €164.350. Dan is de trekker uitgerust met twee mechanische ventielen, en een 114 l/min-LS-pomp. Ter indicatie: een 6R 185 staat in de prijslijst voor €207.421. Die is dan uitgerust met onder andere een CommandArm-armleuning, drie elektrische ventielen, een G5-scherm en Autotrack-voorbereiding.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.