fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

McHale Propel M6-770: Ier zet De tanden in het gras

Foto’s: Martin Smits

McHale heeft zijn programma uitgebreid met schudders. De Ierse machinefabrikant koos daarbij voor de haaktand van Lely. TREKKER zag een van de eerste exemplaren in Nederland aan het werk.

Zou je de machine rood spuiten, dan lijkt het van een afstandje of er een Lely Lotus 770 op het erf staat. Dat is de eerste indruk van de McHale-schudder. Kom je dichterbij, dan zie je duidelijke verschillen. Aan de rotors, en vooral aan de haaktanden, herken je Lely. Maar op alle andere details van de constructie heeft McHale de machine compleet opnieuw ontworpen. De Ieren leverden dit jaar de eerste Propel-schudders in Nederland. De fabrikant, vooral bekend van de rollenpersen, introduceerde eerder al maaiers en harken en heeft met de schudder erbij nu een compleet programma van werktuigen voor de grasoogst. TREKKER was aanwezig bij het in bedrijf stellen van een van de eerste exemplaren die in Nederland zijn tanden in het gras zette. Dat ging zonder problemen.

McHale heeft op dit moment drie schudders in zijn programma: de M6-770 met zes rotors en 7,70 meter werkbreedte die we aan het werk zagen, en er zijn nog een T8-1020 en een T10-1260. Dit jaar is voor de Nederlandse markt alleen de M6-770 leverbaar, maar breder zit in de pijplijn. De M staat voor een gedragen model (mounted), T voor getrokken (trailed), gevolgd door het aantal rotors en de werkbreedte. Van de M6-770 zijn er dit jaar meerdere geleverd.

Langs de kant kun je hydraulisch een zwadbord uitklappen. Snel en effectief. Eventueel wel het toerental een beetje omlaag brengen.
Langs de kant kun je hydraulisch een zwadbord uitklappen. Snel en effectief. Eventueel wel het toerental een beetje omlaag brengen.

Eenvoudig afstellen

De topstang bepaalt de voor- en achteroverstand, en met een pen-gatverbinding stel je de hoogte van de wielen af. Die twee samen bepalen de schudhoek. Niet anders dan bij iedere andere schudder eigenlijk. McHale hangt de machine aan een draaipunt in de bok. In een bocht scharniert de schudder in de bok en in het werk houden twee schokdempers de machine stabiel. De weerstand van de dempers is eenvoudig strakker of losser af te stellen. In eerste instantie leek de af-fabriekafstelling goed te zijn. Maar na verloop van tijd en wanneer de chauffeur wat meer gevoel bij de machine krijgt, kan dat een punt zijn om een keer bij te stellen. Schudhoek, maar ook rijsnelheid en toerental op de rotor hebben invloed op het resultaat.

Degelijke constructie

De vergelijking met een Lely Lotus 770 dient zich aan, want dat is eigenlijk de machine waar de M6-770 nu een alternatief voor is. De tandwielkasten boven de rotors ogen robuuster en McHale kiest voor een vierkant frame in plaats van ronde buis, zoals Lely dat construeerde. Die integreerde dat met een buizenframe in een vakwerkconstructie om voldoende stijfheid te krijgen. McHale ging voor een zwaardere constructie van de machine zelf. Dat vertaalt zich ook in een hoger eigen gewicht. Vergeleken met de Lotus 770 is McHale ruim 200 kilo zwaarder.

McHale monteert standaard zeven tanden per rotor. Bij Lely was dat als type 770+ een optie. McHale monteert de tandarmen aan een schijf met een grotere diameter. De anti-wikkelvoorziening is heel anders dan de wikkelkappen die we van vrijwel iedere andere schudder kennen, maar dat is het gevolg van de werking van de haaktanden. McHale kiest dezelfde oplossing als Lely, maar heeft wel zijn eigen vorm aan de wikkelvoorziening gegeven.

McHale koos voor een driepuntsconstructie met schokbrekers om de machine stabiel te houden. In transport blokkeren die zichzelf. Als steunpoot is een beugel gemonteerd.
McHale koos voor een driepuntsconstructie met schokbrekers om de machine stabiel te houden. In transport blokkeren die zichzelf. Als steunpoot is een beugel gemonteerd.

Om af te koppelen monteert McHale een uitklapbare beugel aan de trekkerzijde. Achterop zit een uitklapbare steunpoot als veiligheid tegen achterover slaan. En de fabrikant monteert standaard een degelijk frame met verlichting en breedtemarkering achterop. De machine heeft een hydraulisch bediend zwadbord voor het kanten schudden. Niet geheel onterecht: hydraulisch opklappen van het zwadbord is zo een secondenkwestie, en praktischer dan het steeds moeten afstappen om de tanden op de rotor te verzetten zoals Lely dat deed. Plus dat de ‘Lely-methode’ ook niet altijd perfect werkte. In de uitgebreide test die TREKKER in maart 2012 publiceerde, werd opgemerkt dat nog wel eens een pluk de afrastering in vloog.

Eenvoudig onderhoud

Het onderhoud aan de schudder is eenvoudig, en blijft beperkt tot een aantal smeernippels. Iedere rotor heeft een nippel op de tandwielkast en tussen de rotors zitten kruiskoppelingen met ieder een nippel. Met de nippels op de kop van het asje van de kruiskoppeling in plaats van in het kruis zelf, kom je daar met de vetspuit makkelijk bij. Wat die kruiskoppelingen betreft: heffen en zakken met de hefinrichting met draaiende aftakas is geen probleem. Maar opklappen met de hydrauliek om even over een paaltje heen te draaien, is oppassen geblazen. Te ver opklappen kost je kruiskoppelingen. Opklappen gebeurt met een dubbelwerkende cilinder. De linker- en rechtervleugel volgen dan de weg van de minste weerstand. Uitklappen is een kwestie van met het touw de grendel lostrekken en met de hydrauliek laten zakken. Opklappen, dan valt de grendel automatisch in het slot.

McHale koos voor een driepuntsconstructie met schokbrekers om de machine stabiel te houden. In transport blokkeren die zichzelf. Als steunpoot is een beugel gemonteerd.
McHale koos voor een driepuntsconstructie met schokbrekers om de machine stabiel te houden. In transport blokkeren die zichzelf. Als steunpoot is een beugel gemonteerd.

Geen prijsvechter

McHale gaat met deze schudder klanten vinden die gecharmeerd zijn van de schudrotors met haaktanden. Houden we het op de vergelijking met de Lotus 770, dan zijn er in de constructie een aantal duidelijke verschillen: degelijkheid is wel de indruk die blijft hangen. Dat vertaalt zich ook in de prijs van de machine. De Ieren zijn geen prijsvechters.

Standaard is de schudder voorzien van een degelijke beugel met verlichting en breedtemarkering. En McHale monteerde grote lichten. Een 100 pk viercilinder kan zonder frontgewicht goed met de schudder over de weg.
Standaard is de schudder voorzien van een degelijke beugel met verlichting en breedtemarkering. En McHale monteerde grote lichten. Een 100 pk viercilinder kan zonder frontgewicht goed met de schudder over de weg.

Tekst en foto’s: Martin Smits

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kiest de markt voor een opraapwagen of hakselaar?

Zowel de opraapwagen als de hakselaar heeft zijn plaats in de markt. De laatste jaren liet die markt wel verschuivingen zien....
Afbeelding artikel

Hakselaar, opraapwagen, balenpers: welke inkuiltechniek wint?

Wat is de beste manier van inkuilen? Met de opraapwagen, de hakselaar of de balenpers? TREKKER test drie inkuiltechnieken.
Afbeelding artikel

Strautmann Magnon 11-470 DO snijdt gras nóg korter met 84 messen

TREKKER stapt in opraapwagen Strautmann Magnon 11-470 DO om het eerste gras door de snijrotor te zien komen. Een impressie...
Beheer
WP Admin