fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De nieuwe Keyline-trekkerserie is een budgetversie van de standaard 5-serie. De Keyline is te herkennen aan het grijze cabinedak. - Foto’s: Deutz-Fahr

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe trekkerserie op de markt: de 5-serie Keyline. Ruw gezegd is dit een goedkopere versie van de bekende 5-serie.

Deutz-Fahr breidt zijn 5-trekkerserie uit met een zogenoemde Keyline-editie. In de basis zijn de trekkers gelijk aan elkaar. Beide worden geproduceerd in Italië. De nieuwe Keyline-editie is echter wat goedkoper uitgevoerd.

Het grootste verschil zit ‘m in de transmissie: de Keyline-uitvoering is optioneel leverbaar met een tweetraps powershifttransmissie, terwijl de standaard 5-serie ook leverbaar is met een drietraps powershift.

Met kruipversnelling

De transmissie is verder qua functies net zo uitgebreid als de standaard 5-serie. Dat betekent dat er een Stop-en-go-functie is. Daarmee kun je (ont)koppelen met het rijpedaal. Ook is de agressiviteit van de F/R-omkeershuttle in te stellen en is er een handkoppeling. Er is ook een kruipversnelling leverbaar (250 m/u).

Lees verder onder de foto’s

Het grootste verschil tussen een 5 Keyline en een standaard 5-trekker, zijn de transmissie-opties en de uitrusting. Beide trekkerseries worden gebouwd in Italië.

Het grootste verschil tussen een 5 Keyline en een standaard 5-trekker, zijn de transmissie-opties en de uitrusting. Beide trekkerseries worden gebouwd in Italië.

Geen AdBlue in kleinste model 5075 Keyline

De 5 Keyline-serie bestaat uit vier modellen met een vermogen variërend van 76 tot 106 pk. Opvallend is dat het kleinste model uit de serie, de 5075 Keyline, als enige geen AdBlue nodig heeft om aan de Stage 5-emissienorm te voldoen. Vanwege het motorvermogen (75 pk) valt deze trekker namelijk in een andere emissieklasse. De trekker heeft wel een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en dieselpartikelfilter (DPF). De drie grotere trekkermodellen hebben wel AdBlue nodig.

Meer mechanisch

Waar de standaard 5-trekkerserie leverbaar is met een pompcapaciteit van 55 of 90 l/min, is de Keyline alleen leverbaar met een tandwielpomp met een capaciteit van 55 l/min. De Keyline heeft een extra pomp die olie levert voor de stuurinrichting.

Daarnaast is de Keyline alleen leverbaar met een mechanisch bediende hefinrichting, die 4.525 kg tilt, en mechanische ventielen. Dit in tegenstelling tot de ‘gewone’ 5-trekkerserie die optioneel leverbaar is met een elektronisch bediende hefinrichting en elektronisch ventiel.

Tot slot is de af-fabriek bandenkeuze minder breed. Ook worden er af-fabriek alleen halogeen-werklampen opgehangen.

De 5 Keyline-trekkerserie bestaat uit vier modellen met een vermogen variërend van 76 tot 106 pk.

De 5 Keyline-trekkerserie bestaat uit vier modellen met een vermogen variërend van 76 tot 106 pk.

Keyline verkrijgbaar vanaf €67.735

Ter indicatie: een standaard 5-serie, en dan het model 5095, staat in de prijslijst voor bruto €83.795. De nieuwe, goedkopere 5095 Keyline kost bruto €71.645. Het kleinste model uit de serie, de 5075 kost bruto €67.735.

Deutz-Fahr presenteerde eerder al de 5D Keyline-serie. Die trekker is echter gebaseerd op de 4-serie die wordt gebouwd in India. De Keyline-serie is te herkennen aan het grijze cabinedak.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.