Verdwijnt de cabine op een autonome trekker boven 100 pk? Heeft een cabineloze robottrekker een toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis (links) en Bob Karsten geven ieder een antwoord op deze vragen. - Foto's: Case IH, Michel Velderman, Mark Pasveer
Telkens als een foto verschijnt van een autonome trekker boven 100 pk zónder cabine, ontstaat op de redactievloer opnieuw discussie: heeft de cabineloze robottrekker wel of geen toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis en Bob Karsten geven hun kijk op de zaak in een dubbelblog.
René Koerhuis vervulde productmanagement- en marketingfuncties bij verschillende landbouwmachinefabrikanten. Sinds 2013 schrijft hij freelance voor onder meer Boerderij, Future Farming en TREKKER. Hij is gepassioneerd door geavanceerde machines en technologieën als elektrificatie, precisielandbouw, autonome voertuigen en veldrobots. – Foto: Michel Velderman
René Koerhuis: ‘De cabine verdwijnt, maar …’
“Ik verwacht niet dat we volledig gerobotiseerde teelten gaan zien van veehouderij- en akkerbouwgewassen. Dat Nederland niet geschikt is voor veldrobots en autonome trekkers zonder cabine, wat sommigen beweren, geloof ik evenmin. Kijk maar naar de mate van automatisering in de tuinbouw en in de melkveehouderij. Dat hield tien of twintig jaar geleden ook niemand voor mogelijk. Een melkrobot lost een arbeidskwestie op. Een sorteer-, oogst- of snoeirobot lost een arbeids- en expertiseprobleem op.
Het is niet voor niets dat een groep Noord-Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen recent onder leiding van TNO het project DigiAgro is gestart . Zij gaan landbouwrobots ontwikkelen voor ziekteherkenning in aardappelen, onkruidbestrijding, vruchten plukken en gewasgroeimonitoring. Stuk voor stuk kansrijke technieken die ook geschikt zijn voor Nederland.
Een autonoom voertuig moet wel passen bij jouw manier van werken, jouw machinepark en je verwachtingen. Net zoals dat geldt voor alle machines en trekkers. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat bedrijven volledig op veldrobots gaan draaien. We evolueren denk ik naar een gemengd machinepark.
Cabineloze veld- en oogstrobots zullen saaie en voor mensen lastige taken voor pakweg 60 tot 90% overnemen. De boer of loonwerker doet de rest met een standaardtrekker of een autonome trekker met cabine . Die kan soms zelfstandig (grond)bewerkingen uitvoeren, terwijl de boer of loonwerker het stuur overneemt zodra het echt complex wordt en zodra de trekker naar een volgend perceel moet.”
Bob Karsten is sinds 2016 redacteur bij de titels TREKKER, Boerderij en Future Farming. Alles wat met trekkers en (landbouw)techniek te maken heeft, interesseert hem. Hij schrijft vooral over trekkers en alles wat daarbij komt kijken, van gps en elektrificatie tot onderhoud en banden. – Foto: Mark Pasveer
Bob Karsten: ‘Ik geloof er niet in dat de cabine verdwijnt’
“Die eerste keer dat Case IH een foto deelde van een Magnum zónder cabine. Dat maakte indruk. Een grote robot die het werk van een gewone trekker overneemt. Ik was toen, in 2016, net een maand aan het werk voor TREKKER. De jaren erna volgden vele merken met een soortgelijk concept. Ze hebben één ding gemeen: een gewoon stuurwiel ontbreekt. En dat is pure marketing, als je het mij vraagt.
Het is niet zo dat ik niet geloof in een autonome trekker . Dat zie ik echt wel gebeuren. Zowel in Nederland als in het verre buitenland. Maar in mijn ogen is die aansturing straks – wanneer weet ik niet – gewoon onderdeel van een automatisch gps-stuursysteem . Er is namelijk niet één overtuigend voordeel aan het niet hebben van een stuurwiel of cabine. Gewichts- of kostenbesparing? Onzin: standaardtrekkers in grote aantallen, dát is goedkoop bouwen. En die cabine bepaalt niet het gewicht. Dat doe je zelf, bij het kiezen van een gewichtsklasse. Denk eens aan alle nadelen die er zijn! Niet even gauw de openbare weg op, een machine aanpikken of een vastgereden buurman lostrekken. Om nog maar te zwijgen over de inzetbaarheid en restwaarde.
In 2019 was ik in de Magnum-fabriek en praatte daar met een van de ontwikkelaars van die robot-Case IH. Die robottrekker staat daar in het museum. De techniek testen ze verder op gewone trekkers. Meteen werd gezegd: de praktijkversie krijgt een cabine, vanwege bovengenoemde redenen. “Het is ook veel handiger om een trekker te testen waarin je kunt zitten”, klonk het. Veelzeggend. Marketingtechnisch deed Case IH met zijn robottrekker een meesterzet die nog vaak is gekopieerd.”
Auteurs: René Koerhuis en Bob Karsten
Gerelateerde tags:
Autonoom , Precisielandbouw , Trekkers