Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien
Het vertrouwde geluid van de oude Kubota-diesel was voor de koeien van Peter Oosterhof het signaal dat vers ruwvoer werd geserveerd. Inmiddels doet een elektrisch voertuig geruisloos zijn werk op de voergang: de EP-heftruck. Dat de keuze niet op een wiellader viel maar op een heftruck van het Chinese EP Equipment, kwam door een optelsom van factoren.
Op het melkveebedrijf van Peter Oosterhof in Foxwolde (Dr.) was de laatste jaren een transitie gaande. Het bedrijf ging van gangbaar naar biologisch. Onlangs koos de veehouder ook voor een emissiearme manier van ruwvoer doseren. “We hebben de voertrein volledig op de schop gehad”, vertelt Oosterhof. In de nieuwe manier van werken staat de bodem centraal. Eerder ging de veehouder al over op maaien met een gemoderniseerde vingerbalk. Snelle hergroei, goed voor het insectenleven, maar ook een forse dieselbesparing noemt hij als voordelen.
Lees verder onder de foto’s
Daarnaast investeerde het bedrijf in een moderne variant van de trommelschudder, een Elho V-Twin 750-zwader en een Krone-pers met semivariabele perskamer. Allemaal met het doel om zowel bodem als gewas te sparen. Kruidenrijk gras vraagt nu eenmaal om een andere behandeling. Je wilt het gewas zo min mogelijk beschadigen. Bij het persen rol je het gras op, in de stal rol je het af. Hiervoor gebruikte Oosterhof al enige jaren een Göweil RBA-stalvoerapparaat gekoppeld aan een ruwterrein-meeneemheftruck, beter bekend als Kooiaap. Het apparaat met zijn viercilinder Kubota-diesel van een al oudere jaargang liet af en toe een flinke blauwe wolk in de stal achter. “Niet echt passend bij onze nieuwe manier van werken”, zegt Peter.
Hefvermogen en wendbaar
Samen met broer Erik Oosterhof zocht hij een waardige opvolger voor de Kooiaap. Erik heeft als ervaren voormalig medewerker van een mechanisatiebedrijf veel ervaring met voer- en melktechniek. Peter: “Wat ik in mijn hoofd heb, kan Erik maken. Hij geeft ook meteen aan wat de beperkingen zijn. Vaak moet hij mijn enthousiasme wel wat temperen.”
Diverse werktuigen op het bedrijf heeft Erik zelf ontworpen en geconstrueerd. De ervaren lasser en metaalbewerker bouwde onder andere een balenopraap/transportwagen voor zeven ronde balen, en een doorzaaimachine voor kruidenmengsels. Hij nam destijds ook de Kooiaap onder handen.
Nu was het tijd om te denken over de aanschaf van een elektrisch voertuig voor de ruwvoerdosering dat óók kan schuiven en transporteren. De niet-doorlopende voergang stelt ook eisen aan het voertuig, dat moet op de kopse kant kunnen draaien. De eerste gedachte was een elektrische wiellader. Enig onderzoek leerde de veehouder dat de aanschafprijs richting de ton zou gaan voor een apparaat met een bruikbaar hefvermogen. Op het bedrijf reed al een dieselwiellader van Ahlmann, die volgens de veehouder superieur is met zijn zwenkbare giek en vierwielsturing. “Mijn Ahlmann wil ik niet kwijt.”
Door de goede ervaringen met de wendbare Kooiaap in de stal kwam de gedachte op om eens naar een elektrische heftruck te kijken. Een eerste speurtocht op het internet leidde naar BE Green Techniek in Drachten (Fr.), onder meer dealer van het Chinese EP Equipment. “De prijzen staan gewoon online en dat is ook wat je betaalt”, aldus Peter. Eisen bij de aanschaf van een heftruck waren een hefvermogen ruim boven de 1.700 kilo en een redelijke mate van bodemvrijheid. Dat blijkt bij een heftruck nog niet zo gemakkelijk. De keuze kwam daardoor al snel uit bij een drietonner met grote 28×9-15-banden.
Een heftruck is niet standaard ingericht om aanbouwwerktuigen te wisselen die op het hydraulisch systeem van het voertuig werken. Werk aan de winkel voor Erik. Zaak om voor de koop gesloten werd eens poolshoogte te nemen bij de dealer – belangrijk om de garantie te behouden, ook na de technische ingreep.
Onmiddellijk sleutelen aan EP-heftruck
Eenmaal op het bedrijf reden de broers de splinternieuwe Chinese EP-heftruck meteen de werkplaats in. De doseerbak vraagt het nodige van een hydraulieksysteem. Op het ventiel van de hefmast, waar de oliestroom het grootst is, monteerde Erik een 3/2-ventiel. Daarnaast kwam er een ventiel om de draairichting van de voerunit te bedienen. De ventielblokken zijn keurig weggewerkt achter de hefmast.
Gewoonlijk draait een heftruck niet in een stalomgeving, waar veel stof en vuil aanwezig kan zijn. Het leek Erik daarom raadzaam een hydrauliekoliefilter te monteren, want bij het wisselen van gereedschap kan weleens wat vuil meekomen in het systeem. Je wilt niet na enige tijd je hydrauliekmotor stukdraaien. Daarnaast ontwierp hij een snelwisselsysteem met een blokkering waarmee de gereedschappen niet onbedoeld van de lepels schuiven. Voor de hydrauliekaansluiting staat zo’n snelwisselsysteem nog op de verlanglijst.
Het is de bedoeling dat de heftruck meer functies krijgt, zodat ze in de toekomst ook een bakenklem kunnen gebruiken voor het lossen van wagens. Veehouder Oosterhof kan inmiddels concluderen dat de heftruck een goede keuze is geweest. Hij benadrukt wel dat deze stap alleen mogelijk was door de inzet van broer Erik. Als hij het sleutelwerk had moeten uitbesteden was het project onhaalbaar geweest.
Auteur: Mark Pasveer
Gerelateerde tags: Elektrisch, Heftrucks, Verreikers