fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Uitdagende runs tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten

In het weekend van 22 en 23 maart streden de trekkers voor het eerst dit jaar om de verste afstand tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten (Gld.). TREKKER is er op zaterdag 23 maart bij en ziet samen met de vele bezoekers een spannende strijd tussen de tractorpullers. - Foto's: Michel Velderman

De trekkers streden voor het eerst dit jaar om de verste afstand tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten. TREKKER is er op zaterdag 23 maart bij als de 11 ton standaard de dag aftrapt. Samen met de vele bezoekers zien we een spannende strijd tussen de tractorpullers op de Puttense kleibaan.

Auteur: Marcel Klein Braskamp

Lees meer over tractorpuling op Trekkeronline

De 11 ton standaard trapt af. De compleet verbouwde ruimte in het Gelders Putten bestaat uit drie hallen. In de middelste hal ligt de baan. In het dak hangen gigantische ventilatoren die de rook uit de hal trekken. Dat is buiten de hal goed te zien.

Bij de trucks komt Iron Man moeizaam op toeren. Na een aantal pogingen lukt het toch en zet de truck toch een hele mooie run neer. Met ruim 78 meter is Iron Man goed voor een tweede plaats. Zichtbare tevredenheid bij de mannen in de cabine. De eerste plaats is voor Volvo van Dijk. Derde wordt Team Versteeg.

In de klasse 4,5 ton supersport heeft Red Bunny de proeftrek. De motor werkt flink en de klappen van de zuigers zijn duidelijk voelbaar. Toch bereikt de trekker niet de full pull-lijn en strandt bij ruim 73 meter. De sleepwagen blijft staan. Gaan andere trekkers wel een full pull-lijn halen? Dat is de vraag bij deze afstelling.

De Krone Hulk is de volgende trekker. De tractorpuller weet de sleepwagen ruim voorbij de full pull-lijn te brengen. Het kan dus wel!

Wat betreft Secret of the Valley zijn de verwachtingen hoog gespannen. In theorie moet deze John Deere een full pull kunnen neerzetten. Na langzaam optoeren komt de motor op volle sterkte. Dat klinkt fantastisch en brengt een flinke snelheid. Daarmee gaat de sleepwagen ruim voorbij de full pull-lijn.

Nog een kanon in deze klasse is Simply Green. Het team test een nieuwe setup. Helaas sneuvelt de turbo. Dat zorgt voor veel witte rook. De vele ventilatoren in het dak zuigen die gelukkig snel naar buiten.

Bij de Nederlandse tactorpullingkampioen van 2023 Red Impact klinkt de motor vanaf zo’n 60 meter bijzonder onregelmatig. Zelfs zo erg dat een explosie onvermijdelijk lijkt te zijn. Die blijft gelukkig voor het team uit. Het team zal in ieder geval de trekker grondig controleren.

De oude Blue Thunder is verhuisd naar Zweden en met de naam Blue Wiking staat de trekker vandaag in Putten op de baan. De motor klinkt goed maar en komt wat te weinig snelheid in de run.

Extreem lang optoeren mag niet baten om de V8 van Red Experience de sporen te geven. Een hele dappere poging waarbij de koppeling het enorm te verduren heeft, en misschien wel is gesneuveld.

De Sisu-motor van deze Fastrac Madness is gelijk aan die van Red Devil. Hij haalt net niet de full pull-lijn. Fastrac Madness verdient wat later wel een plek in de finale en gaat er zelfs met de winst vandoor. Dit gele kanon staat voor het eerst op een Nederlandse baan. Zijn rode concurrent Red Devil rijdt door technische problemen vandaag niet. Tweede in deze klasse wordt Red Impact en derde Secret of the Valley.

Na wat problemen bij Blue Legend is het De Hulk die de eerste run neerzet bij de supersport trucks. Deze rijdt nog met één turbo. De meeste andere teams zijn teruggegaan naar een motor met 18,5 liter cilinderinhoud met daarop twee turbo’s. Er treedt een probleem op met de sleepwagen. Een simpele benaderingsensor geeft geen signaal. Uiteindelijk besluit de wedstrijdleiding om de sleepwagen te wisselen.

Met een andere sleepwagen start de klasse opnieuw. Een exact dezelfde afstelling is immers niet te krijgen. Dat blijkt ook uit de run van Extreme 16. Rijder Arjan Appeldoorn doet het gas dicht nadat er een toeter klinkt en de run ook wel heel erg makkelijk gaat. Hij vermoedt dat er wéér een probleem met de sleepwagen was. De toeter kwam echter uit het publiek, waardoor de run onnodig is afgebroken.

De eerste geldige run is van Crazy Grey Power. Met enorme snelheid raast de truck over de baan op weg naar de zandwal aan het eind. Net hiervoor komt de machine hard tot stilstand, waarbij een deel van de bumper sneuvelt en op de baan belandt.

Werkelijk imponerend is het geluid van Blue Legend. De klappen van de V8-motor zijn voelbaar in je hele lijf. Met een enorme snelheid komt ook deze truck net voor de zandwal stil te staan. Zo zorgt een klasse die moeizaam op gang komt, voor flink wat spektakel en mooie runs. In de finale zet Blue Legend ook de verste afstand neer. De Hulk wordt tweede en Volvo FH 16 Harskamp derde.

Bij de Two Wheel Drives heeft Sledge Hammer de proeftrek. De methanol gestookte V8 laat flink van zich horen in de Puttense hallen. Ruim voorbij de full pull-lijn komt de machine tot stilstand. De wedstrijdleiding besluit de afstelling zo te laten.

Predator gaat naar de linker zijde van de baan en moet flink corrigeren. Dat kost meters en 6 centimeter voor de full pull-lijn komt de run tot een eind. De zoete lucht van de alcohol is goed te ruiken in de hallen. Ook later in de finale trekt de machine naar links.

Bad Habit kreeg pas halverwege de baan flink de sporen. De V8-motor met hemisferische koppen schreeuwt enorm en brengt de machine ruim voorbij de full pull-lijn.

Ard van de Steeg rijdt vandaag de BK Power op zijn eigen locatie in Putten. Hoewel je natuurlijk in een thuiswedstrijd goed wilt presteren sneuvelt helaas de blowerbelt, waardoor de machine abrupt tot stilstand komt. Ard: de motor stond vandaag heel scherp. Het was de dood of de gladiolen. In deze klasse wint

In de klasse Light Modified heeft Hot Art de proeftrek. De trekker krijgt met veel wielspin het vermogen niet lekker op de baan. Na ruim 60 meter eindigt de run. De sleepwagen blijft in deze afstelling staan.

Bandit heeft veel problemen om van zijn plaats te komen. De rijder is niet bang en houdt het gas er vol op. De Hemi’s krijsen het uit maar de trekker komt tot ‘slechts’ 60 meter. De baan blijkt perfect voor een Farmstock-trekker, maar niet voor de hoge vermogens van een Light Mofified.

De flink verbouwde Rocket Science komt niet op toeren. De turbo’s zitten nu naast de motor, waardoor de motor 30 centimeter naar voren is gekomen. Ook de rolkooi heeft een andere positie gekregen, waardoor de trekker een lager zwaartepunt heeft. Voorheen reed het team altijd met een lage trekhaak. Nu proberen de teamleden die hoger te zetten tot de toegestane 50 centimeter.

Ook in de finale heeft Bandit een moeizame start. Het is zelfs zo erg dat de trekker bij volgas bijna niet van z’n plek komt en vervolgens maar heel langzaam vooruit rolt. Een teamlid beslist dat de rijder een eind aan de run moet maken. Hij stormt de baan op en gebaart wild dat de rijder het gas dicht moet doen om verdere schade te voorkomen. Toch duurt het even voordat er gehoor wordt gegeven aan de gebaren in de hoop dat de trekker de grip nog vindt. De onderdelen lijken allemaal nog in de motoren te zitten, maar hier hebben ze flink onder geleden. Deze ‘run’ levert Team Bandit een tweede plaats op.

Ook Russian Roulette XL lukt het niet om de full pull-lijn te halen. Het is overigens een prachtige run met veel snelheid. In de finale blijkt deze door turbine’s aangedreven trekker ook het verste te komen. Russian Roulette XL zet als enige een mooie run neer.

Blue Thunder mag de Superstock-klasse aftrappen. Ook deze trekker kan de grip niet vinden en doet vrijwillig al snel het gas dicht. De baan blijkt echt geschikt te zijn voor de Farmstock-klasse en niet voor de Grand National, die minder profiel op de banden hebben.

Kieboom gaat heel voorzichtig op het gas. Te voorzichtig, waardoor de trekker niet op toeren komt. Als de trekker vervolgens wel op toeren is sneuvelt er een turbo, gevolgd door een enorme hoeveelheid witte rook.

Incredible Deere zet de eerste ‘redelijke’ afstand neer. Buiten regent het inmiddels en de trekkers komen met natte banden binnen. De regen is zeker niet bevorderlijk voor de grip.

Extreme Deere is de eerste die bewijst dat je ook echt een snelle run kunt neerzetten. De trekker pakt gelijk goed op en de snelheid komt er goed in. Met bijna een full pull is dit een run om tevreden over te zijn.

Ook Hurricane laat zien dat het wel kan. Door een klein beetje spelen met het gas aan het begin van de run raakten de banden hun vocht kwijt en vonden ze grip. Als de lichten aangaan is te zien dat er turbodruk is. Een voorlopige eerste plaats is een feit voor het team uit het Gelderse Laren. In de finale komt de Fendt op een verdienstelijke tweede plaats. Eerste wordt Newborn Deere en derde Xtreme Deere.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zo bouwt team Steel 2 Steal zijn nieuwe tractorpuller

Tractorpullingteam Steel 2 Steal bouwt een tractorpuller die met niets te vergelijken is wat nu op de baan staat. TREKKER kijkt...
Afbeelding artikel

Vader en dochter Schippers geven gas met tractorpullers

Michelle Schippers gaat al van jongs af aan met vader Michael mee naar trekkertrekwedstrijden. Hun tractorpullers zijn echt een vader-dochterdingetje.
Afbeelding artikel

Tractorpullingteam Schluckspecht barst van de creativiteit

Stefan Heuel startte in 2018 met de eerste Schluckspecht-tractorpuller. Daarna volgde meer, want aan creativiteit heeft zijn team geen gebrek.
Beheer
WP Admin