fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Wiellader Torion 1611P is de kuilbaas van Claas

Je wilt een machine die genoeg kracht heeft om zonder wielslip de silage naar boven te schuiven en deze tegelijk goed aandrukt, maar die ook weer niet te diep in de kuil snijdt. Lang verhaal kort: met deze 1611P tracht Claas een heel eind in de buurt te komen van dat ideaalplaatje.​ - Foto's: Matthijs Verhagen

We bekeken wiellader Torion 1611P waarmee Claas-importeur Kamps de Wild tijdens de maisoogst op demotour was. De buitenkant wijzigde amper ten opzichte van zijn voorgangers. Onderhuids veranderde heel veel: meer pk’s, andere rijmotoren, zwaardere assen en een ander laadframe. Het verbeterde bedieningskarakter is ongetwijfeld de grootste plus van deze shovel.

Natuurlijk kun je met iedere shovel de kuil op en jezelf redden. Maar ergens zit er een optimum. Dat heeft te maken met de verhouding tussen motorvermogen, machinegewicht en bandoppervlak. Ook de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras speelt een rol. Je wilt een machine die genoeg kracht heeft om zonder wielslip de silage naar boven te schuiven en deze tegelijk goed aandrukt, maar die ook weer niet te diep in de kuil snijdt. Lang verhaal kort: met deze 1611P trachtClaas een heel eind in de buurt te komen van dat ideaalplaatje.​

Sinds 2018 koopt Claas deze machines bij Liebherr in. Zo ook deze Claas Torion 1611P. Afgelopen herfst vernieuwde Liebherr al zijn shovels in het middensegment. Daarmee bedoelen ze de wielladers die tussen de compactmachines en de zware overslag-wielladers in zitten, met een eigengewicht van 13 tot 16 ton. Deze 1611P kwam erbij. Aan de buitenkant konden we niet zo veel verschil vaststellen, onderhuids wel.

Meer pk’s met de P van Power

De 1611P heeft ten opzichte van z’n voorganger meer motorvermogen. Enkele jaren geleden schakelde Liebherr in deze gewichtsklasse al over van een vier- naar een zescilinder. De motor ligt overdwars boven de achteras, wat gunstig is voor de gewichtsverdeling en de balans. Dat kán technisch omdat Claas een hydrostatische aandrijving gebruikt. Een doorgaande as richting transmissie is dus niet vereist, de pompen zijn direct aan de motor geflensd.

Lees verder onder de foto

De zescilinder Deere-motor ligt overdwars áchter de achteras. Dat kan dankzij de hydrostatische aandrijflijn. Goed voor de balans. De motor in de 15,2 ton wegende machine levert nu maximaal 252 pk.

De zescilinder Deere-motor ligt overdwars áchter de achteras. Dat kan dankzij de hydrostatische aandrijflijn. Goed voor de balans. De motor in de 15,2 ton wegende machine levert nu maximaal 252 pk.

Die zescilinder John Deere-motor was er al. Speciaal voor Claas heeft Liebherr het 6,8 literblok wat gekieteld. Het levert nu maximaal 252 pk; in de gele Liebherrs blijft dat onder de 200 pk. De P staat voor Power. Tegelijk is deze uitvoering iets lichter dan de standaard 1611 én met 45 pk extra motorvermogen.

Je zou de Torion 1611P kunnen zien als het Claas-antwoord op de agri-uitvoeringen van JCB, die de vermogenswedloop min of meer is gestart. Dat is niet zomaar een wedstrijd. In de landbouw is meer motorvermogen gewoon gewenst, omdat je bij het inkuilen flink moet duwen. En kun je het vermogen ook kwijt, er is genoeg tractie. In het grondverzet is zoveel vermogen meestal zinloos, want een zandbaan biedt veel minder grip. Het resulteert alleen in meer slip.

Lees verder onder de foto

Optisch zijn er weinig verschillen met de voorgangers. Toch is de Claas-wiellader Torion 1611P op details grondig gewijzigd. Z-kinematiek is voortaan de standaard, met een elektronisch geregelde parallelgeleiding.

Optisch zijn er weinig verschillen met de voorgangers. Toch is de Claas-wiellader Torion 1611P op details grondig gewijzigd. Z-kinematiek is voortaan de standaard, met een elektronisch geregelde parallelgeleiding.

Afscheid van parallelkinematiek

Bij het vermogen heeft Liebherr goed naar de wensen van Claas geluisterd. Bij een ander punt was er waarschijnlijk meer discussie. Claas zette in de landbouw altijd vol in op een laadframe met parallelgeleiding, ofwel P-kinematiek: een doorkijkframe met twee bakcilinders, zoals bij een voorlader. Het grote voordeel is de goede parallelgeleiding, goed zicht en het feit dat de kinematiek bovenin het heftraject sterk is. Dat heb je nodig bij een brede achtpaks stroklem of een zware kuilhapper. ‘De P-kinematiek is de beste keuze voor het meeste landbouwwerk’ is dan ook nog steeds te lezen op de Claas-website.

Echter, naar verluidt schrapte Liebherr – en dat is opmerkelijk – uit kostenoverwegingen de optie P-kinematiek. Alle machines komen nu met Z-kinematiek. Dat heeft niet alleen nadelen. Zo’n kinematiek heeft een hogere opbreekkracht en je kunt de bak veel vlotter uitkiepen. Liebherr verbeterde het laadframe met Z-kinematiek. Er zijn dikkere cilinders voor meer hefkracht en een sterkere bakcilinder. De parallelgeleiding is verbeterd door de bakcilinder elektronisch te corrigeren. Dat werkt met positiesensoren in plaats van een compensatiecilinder.

Het werkt perfect op de Claas, zo ondervinden we zelf. Kies je voor de palletmodus, dan blijven de vorken perfect waterpas tot helemaal bovenin; mits je een origineel vorkenbord gebruikt en de lading op de grond al vlak hebt. Het zicht is ook iets verbeterd, omdat de dwarsverbinding in het laadframe iets ranker is. Dankzij de afgeplatte vorm is het zicht op je bakmes iets beter bij gebruik van een puinriek. Ook loopt de voorruit van de Claas nu verder naar beneden door.

Lees verder onder de video

Langere wielbasis, zwaardere assen

Technisch veranderde er dus al best veel. Verder is de wielbasis ten opzichte van eerdere modellen nu 5 centimeter langer en kwamen er een slagje zwaardere Spicer-assen onder. Door een grotere rijpomp loopt de machine nu 40 kilometer per uur bij nog maar 1.600 toeren, ook lijkt hij rustiger in het werk.

Fors verbeterde bediening

De cabine is modern met het 9 inch touchscreen. Dat is zowel in hoogte als in kijkhoek te verstellen. Een tweede joystick links, om mee te sturen, is nu als optie te krijgen. Het allergrootste verschil is echter de bediening zelf.

Lees verder onder de foto

Sturen met de linker joystick is nu als optie te krijgen. De bediening is fors verbeterd ten opzichte van de voorgangers. Dankzij het elektronische ventielenblok kun je het karakter helemaal naar je hand zetten.

Sturen met de linker joystick is nu als optie te krijgen. De bediening is fors verbeterd ten opzichte van de voorgangers. Dankzij het elektronische ventielenblok kun je het karakter helemaal naar je hand zetten.

Als een van de eerste fabrikanten schakelde Liebherr jaren terug al over van servobediening naar een elektronisch geregeld ventielenblok. Die bediening reageerde niet altijd vlot. Even snel jutteren met de kuilvork om gras goed te verdelen was bij eerdere types praktisch onmogelijk. Dat is nu sterk verbeterd, er zit véél meer gevoel in de bediening. Mede dankzij de Z-kinematiek reageert de bakcilinder veel sneller. Wil je écht supersnel, dan kun je met een knop op de joystick de voorstuurdruk op het ventielenblok tijdelijk verhogen.

Nu de bediening goed is, kun je ook meer genieten van de voordelen van een elektronisch ventielenblok. Zo zijn de einddemping en de reactiesnelheid van de cilinderfuncties helemaal naar eigen smaak in te stellen. Samen met de hydrostaat en het eerder genoemde hogere vermogen, heeft Claas met deze Torion 1611P nu écht wat te bieden in de agri-markt.

Auteur: Matthijs Verhagen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kramer presenteert KL21.5L-wiellader

De nieuwe compacte wiellader KL21.5L van fabrikant Kramer is 1,32 meter breed, heeft een hefkracht van 28,6 kN en een kieplast...
Afbeelding artikel

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr.
Afbeelding artikel

50.000ste Giant-machine overhandigd

Toine Brock, eigenaar van Tobroco-Giant, overhandigde op 26 september de 50.000ste Giant-machine aan de Zwitserse importeur Aggeler.