fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer | Opa en kleinzoons koesteren gloeikop Orsi Artiglio C.53

V.l.n.r. kleinzoon Tim de Groot (17), opa Cock Breedvelt (77) en kleinzoon Sander de Groot (14) rijden graag met oldtimer Orsi Artiglio C53. Cock Breedvelt importeerde jaren geleden deze zeer zeldzame gloeikop uit Italië. De trekker is nog in originele staat, niet gerestaureerd maar wel compleet en goed lopend. - Foto: Peter Roek

Tim en Sander de Groot uit Krimpen aan de Lek (Z.-H.) zijn aangestoken door het oude-trekker-en-motorenvirus waarmee hun grootvader Cock Breedvelt al jaren is besmet. Vooral Italiaanse gloeikoppen hebben hun interesse, zoals oldtimer Orsi Artiglio C.53.

Cock Breedvelt had een bedrijf in revisie en reparatie van dieselmotoren. Hij is een echte motorenman. Zo besloot hij al meer dan twintig jaar geleden om voor de hobby een paar stationaire motoren op te knappen.

Zijn werkzame leven bracht hij meestal tussen de scheepsmotoren door, tussendoor bracht hij bezoekjes aan oldtimerevenementen. Daar werd zijn interesse in landbouwtrekkers gewekt. Anders dan met een stationaire motor kun je met een trekker een rondje rijden of een stukje ploegen. Dat resulteerde in de aanschaf van zijn eerste trekker: een Deutz. Breedvelt is geen wereldreiziger, maar de hobby leidde tot een bezoek aan hobbyisten in Italië. Daar ontdekte hij de Italiaanse gloeikoppen.

Orsi Artiglio C.53 uit Italiaanse erfenis

Alweer zo’n twintig jaar geleden kocht Breedvelt deze trekker, een Orsi Artiglio C.53 van bouwjaar 1953, in Italië van een familie waarvan de verzameling door een overlijden te koop kwam. Kleinzoons Tim (17) en Sander (14) moesten nog geboren worden! Later volgden er nog drie, onder andere een aantal Landini’s.

Lees verder onder de video

Zeldzame trekker

De Orsi is in Nederland nooit verkocht. Ook in Italië is het een relatief zeldzame trekker. Orsi heeft in de periode van 1931 tot 1959 tien verschillende typen gloeikoptrekkers gebouwd, maar allemaal in betrekkelijk kleine aantallen. Van de meeste typen zijn er enkele honderden of zelfs minder. Van de Artiglio zijn er van 1939 tot 1956 in totaal 500 gebouwd.

De vroegere Orsi-typen hadden een ander uiterlijk en mogelijk ook andere specificaties dan de latere. Deze Orsi Artiglio C.53 heeft een versnellingsbak met vier versnellingen. De andere Artiglio’s hebben een bak met drie versnellingen. De vierbak is alleen in 1953 gebouwd, en het zijn er maar 92. De familie waarvan Breedvelt de trekker uit een erfenis kocht, ontdekte later dat het een vrij zeldzaam exemplaar was. De Italiaanse familie nam nog contact op om te horen of ze de trekker kon terugkopen.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Oldtimer Orsi Artiglio C.53 in vol ornaat.

Oldtimer Orsi Artiglio C.53 in vol ornaat.

Bijzondere techniek

Het is niet moeilijk om in de Orsi het concept van een Lanz Bulldog te herkennen. Goedbeschouwd is Orsi vergeleken met een Bulldog op meerdere punten moderner. Zoals het typeplaatje vermeldt, wordt gebruikgemaakt van techniek van Bosch voor de inspuiting. De regulateur is bij Orsi echter een gesloten geheel en daardoor minder slijtagegevoelig dan de Lanz Bulldog.

Bij Orsi bedient een rol de plunjer. Dat werkt ook veel geruislozer dan bij de Lanz. De koppeling is een voor die tijd moderne platenkoppeling. Op een aantal punten geldt dat ook voor de Landini-gloeikoppen: in die tijd waren dat wel vooruitstrevende en moderne technieken.

Samen oldtimerevenementen bezoeken

Tim, Sander en opa Cock hebben veel plezier met de trekkers en gaan er af en toe op uit naar een oldtimer-evenement. “Ons belangrijkste doel is om de trekkers technisch goed in orde te brengen en te houden. Als een trekker nog mooi oud en compleet is, gaan we niet snel met de verfspuit aan de gang. Ze zijn oud en dat mag te zien zijn.”

Afgelopen zomer zijn de kleinzoons nog met opa naar een evenement in Italië geweest. “Daar hebben we een Fiat 311 gekocht. Die moeten we nog hier zien te krijgen, dan hebben we weer wat te doen in de schuur. We hoeven ons trouwens nooit te vervelen. Met meerdere oude trekkers, waarvan de meeste gloeikoppen, is het al een hele klus als je ze ieder jaar een keer allemaal zou starten. Opa is inmiddels 77, maar nog goed gezond en hij heeft veel plezier in de trekkers en motoren. Daar hopen we nog lang van te genieten en veel van te leren.”

Auteur: Martin Smits

Het brandstofsysteem is afkomstig van Bosch en heeft veel gelijkenis met dat van de Lanz Bulldog. De regulateur wijkt af en is eigenlijk moderner dan die van de Duitsers.

Geen hefinrichting, wel een aftakas. Net als bij de meeste gloeikoppen is dat een langs de achterbrug, uit het midden geplaatste constructie.

Als gevolg van de dwarsgeplaatste krukas liggen de tandwielen in de versnellingsbak in de lengterichting. Het schakelpatroon is dientengevolge overdwars.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Ritje met Massey Ferguson 1200 uit 1974

Pieter de With in Hagestein (U.) rijdt graag met de klassieke Massey Fergsuon 1200, die hij jaren geleden kocht.
Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Beheer
WP Admin