fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hooglossers en overlaadwagens blijven nichemarkt

De trend om de oogstlogistiek meer en meer in te vullen met vrachtauto’s zet niet door. Een hooglosser of overlaadwagens vergt een forse investering. - Foto: De Roo Constructie

Over oogstlogistiek schrijft TREKKER al tien jaar dat de behoefte aan overlaadwagens en hooglossers nog altijd bestaat. Daarmee kan de trekker meer op het land blijven en hoeft ie minder de weg op. Maar zet deze trend nu door of niet?

Hooglossers en overlaadwagens vormen een blijvende (kleine) markt die wordt ingevuld door slechts enkele fabrikanten en leveranciers. Onze conclusie na een belronde onder enkele leveranciers is dat deze trend niet doorzet. Het is en blijft een nichemarkt.

Slechts enkele – meestal grote – akkerbouwers kiezen voor een hooglosser of overlaadwagen. Wel is er aandacht voor zo min mogelijk transportbewegingen en zo min mogelijk besmeuren van de openbare weg.

Overigens: de termen hooglosser en overlaadwagen worden door elkaar gebruikt, een harde scheidslijn is er niet. Gewoonlijk bestaat een hooglosser uit een grote bak met bodemketting die aan de achterkant hoogkipt. Een overlaadwagen heeft doorgaans een grote losvijzel of transportband om de spullen in een andere (vracht)wagen over te laden.

24 uur per dag inzetbaar

Deroo Constructie in Poperinge (B.) meldt dat de keuze erg afhankelijk is van het gebruik. Waar wil de boer of loonwerker zijn machines voor inzetten? Aardappel- en bietentelers kiezen vaak voor een overlaadwagen als producten grondig moeten worden gereinigd. Dit gebeurt met behulp van reinigingsrollen, pvc sorteerrollen en holle rubberen rollen. Omdat pvc sorteerrollen eigenlijk te agressief zijn om uien over te laden, is voor dit gewas een hooglosser eerste keuze.

Record Trailers in Maldegem (B.) constateert dat in België anders wordt gekeken naar oogstlogistiek; er wordt daar minder snel naar vrachtwagens gegrepen. Vrachtwagenchauffeurs zijn immers gebonden aan rusttijden. Landbouwtrekkers kunnen 24 per dag rijden en maken in België nog altijd gebruik van goedkopere rode diesel. Reden om te kiezen voor een trekker met kipper.

Zo weinig mogelijk handelingen

LMB Otto Barkhuis in Musselkanaal (Gr.) verkoopt Dezeure-overlaadwagens en merkt dat op klei- en veengronden bodemverdichting een belangrijk aandachtspunt is. De boeren in deze regio willen zo min mogelijk handelingen, en producten als aardappelen, uien of suikerbieten af land in de vrachtwagen lossen.

Klanten – ook loonbedrijven – investeren in een overlaadwagen, ondervindt Barkhuis. Ze verhuren een trekkerchauffeur met overlaadwagen aan telers die een aardappelrooier hebben. Doordat je minder bewegingen op het land hebt, heb je minder bodemverdichting. Dat levert de teler indirect geld op.

Een klant met 1.100 hectare aardappelen doet alles met overlaadwagens die met een reinigingssysteem zijn uitgerust. Het product gaat rechtstreeks naar de fabriek, of als die de aardappelen nog niet nodig heeft, gaan ze vanuit de vrachtwagen de schuur van de teler in. Voordeel: geen handelingen als reiniging meer op het eigen erf. Dat blijft schoon, de tarra blijft op het land. Bovendien zijn er met overlaadwagens/hooglossers minder transportbewegingen.

Minder brandstof en bandenslijtage

Hommes Constructie in Ter Apel (Gr.) ondervindt dat steeds meer en met name grote akkerbouwers af land hun aardappelen, bieten en uien willen lossen in vrachtwagens. Steeds meer kleinere boeren stoppen; grote akkerbouwers nemen het vrijkomende land in gebruik. Maar deze percelen liggen dan verder van huis. Redenen om dan te kiezen voor een hooglosser of overlaadwagen zijn onder meer minder brandstofverbruik en bandenslijtage.

Nichemarkt

Ook Van Ginkel machines in Groenekan (U.) constateert dat akkerbouwers minder vervoersbewegingen willen maken. Ze kiezen voor een wagen met meer laadvolume en grotere wielen.

De stap om te kiezen voor een hooglosser is vanwege de hoge investering slechts voor enkele akkerbouwers weggelegd. Het is een nichemarkt. Het merendeel is er nog niet klaar voor en heeft geen vrachtwagen. Wel worden steeds meer producten af land geleverd. Als je dan wilt overladen, moet de wagen binnen 2 minuten leeg zijn.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Vernieuwde VGM Etna 22-hooglosser mét tractie

Kipperfabrikant VGM gaf zijn Etna 22-hooglosser een update. Het verhoogde scharnierpunt van de bak valt op.
Afbeelding artikel

Waarop letten bij het kopen van een veegmachine?

Let bij de aanschaf van een veegmachine niet alleen op de prijs, maar ook op de borsteldiameter, de loopwielen en het...