fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Teler: ‘Werktuigfabrikant moet zich voorbereiden op onbemande autonome trekker’

Akkerbouwer Gert Sterenborg in Onstwedde (Gr.) is een van de acht boeren en tuinders die de onbemande autonome Steyr-trekker uitgerust met systeem iQuus Autonomy test op zijn bedrijf. “Onbemande autonome trekkers en robots komen er gewoon aan. Daarop moeten werktuigfabrikanten voorbereid zijn.”- Foto: Galama Media

Acht boeren en tuinders maken dit najaar kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met iQuus, Wageningen UR en NPPL stelt De Bruijn Mechanisatie in Zundert hiervoor een Steyr-trekker beschikbaar. Akkerbouwer Gert Sterenborg in Onstwedde (Gr.) testte de trekker met het systeem iQuus Autonomy: “Onbemande autonome trekkers en robots komen er gewoon aan. Daarop moeten werktuigfabrikanten voorbereid zijn.”

Lees verder onder de video

Voor deze praktijktest is het autonome systeem iQuus Autonomy bewust gelimiteerd. Zo is voor de veiligheid het autonoom systeem zo ingesteld opdat er altijd een persoon in de buurt van de trekker moet zijn in het perceel.

Mede met de input van de NPPL-gebruikers in deze praktijkproef wordt het autonome systeem van iQuus, dat zijn oorsprong heeft in de toepassing van fruit- en boomgaarden, aangepast voor gebruik in open teelten voor akkerbouwers, veehouders en vollegrondstelers, zoals een aangepaste methode van route planning in percelen.

iQuus Autonomy met Raven RTK-gps-systeem

iQuus Autonomy bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigencontrole en een veiligheidspakket. iQuus monteert een RTK-gps-systeem van Raven. In de toekomst wil de fabrikant ook samenwerken met andere merken.

Voor de voertuig- en werktuigcontrole is het systeem aangesloten op de Canbus van de trekker en kan het zodoende alle signalen daaruit oppikken en activeren. Denk daarbij aan de rijsnelheid, de hefhoogte en de hydrauliek.

Veiligheidspakket op onbemande autonome trekker

Het veiligheidspakket omvat een voorbumper als aanrijdbeveiliging, een LiDAR-sensor voor obstakeldetectie en bewaking van de omgeving en een noodstop. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft dit veiligheidspakket niet, zodat er bij deze trekker altijd toezicht nodig is.

Om te kunnen werken met iQuus Autonomy is het nodig om de route die de trekker autonoom moet afleggen, op te nemen door die route met een bestuurder te rijden. Je moet er zelf voor zorgen dat je bij het opnemen van de route niet steekt of anderszins achteruit rijdt.

Gaandeweg de NPPL-praktijktest krijgt iQuus feedback dat kort keren op de kopakker wenselijk is om ‘rij aan rij’ te kunnen werken. iQuus kijkt naar de mogelijkheden hiervoor.

Profiel aanmaken voor elke klus

Voor werkzaamheden maak je per werkzaamheid een profiel aan. Dat kan op de terminal in de trekker of elders met de terminal in een docking station. Zo’n profiel bevat dan rijsnelheden, aftakastoerentallen, hefhoogtes, inzet- en uithefposities et cetera. Het systeem bevat (nog) geen sensoren of camera’s om de correcte werking van machines en uitgevoerde werkzaamheden te monitoren en te controleren.

Aanschafprijs vanaf € 15.000

iQuus Autonomy is leverbaar op de New Holland T4, T5 en T7, de Case Magnum, de Fendt Gen1, Gen2 en One en de Kubota M5-modellen. Afhankelijk van de uitgangssituatie en de wensen van de gebruiker loopt de aanschafprijs uiteen van € 15.000 tot € 80.000.

De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft een maximaal motorvermogen van 140 pk. Met de traploze transmissie met vier groepen rijdt de trekker met bestuurder maximaal 40 km/u. De hefkracht is maximaal 5.600 daN en de trekker levert maximaal 110 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 440/65 R28 banden voor en 540/65 R38 banden achter. De basisuitvoering weegt 5.500 kilo. De Steyr werkt volgens het zogenoemde teach&playback-principe. Eerst voordoen, vervolgens doet de autonoom trekker het na.

Auteur: Leo Tholhuijsen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Voorladermodus maakt van Claas Arion 660 echte shovel

Claas nam de Arion 500- en 600-serie fors onder handen. Het resultaat: een super-de-luxe en comfortabele trekker mét voorladermodus.
Afbeelding artikel

McCormick X7 krijgt nieuwe Clever Cab-cabine

De Italiaanse trekkerfabrikant Argo rust de McCormick X7-serie uit met de Clever Cab. De fabrikant toont de cabine in november op...
Afbeelding artikel

Frisian Motors introduceert elektrische quad Volmer FM-240

Frisian Motors lanceert de elektrische quad Volmer FM-240. De actieradius is maximaal 100 km en de maximum snelheid 55 km per...
Beheer
WP Admin