fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Valtra toont nieuw vlaggenschip S416

Valtra presenteerde gisteren tijdens een exclusief persevenement de nieuwe Valtra S 416. De nieuwe trekker met 420 pk is het nieuwe vlaggenschip van de Finse trekkerfabrikant en voert de nieuwe 6e generatie S-serie trekkers aan. Foto’s: Jacco van Erkelens

De Finse trekkerfabrikant Valtra presenteert een nieuw topmodel. Het gaat om een nieuwe S416 met maximaal 420 pk. TREKKER is bij de presentatie in Suolahti. Dit zijn de details.

Valtra komt met een nieuwe trekker op de markt. De vierde generatie S-serie wordt opgevolgd door de zesde. Het topmodel is de 420 pk sterke S416.

Onder de motorkap ligt een 8,4 liter zescilinder van Agco Power. De motor is nieuw en vereenvoudigd. Zijn voorganger had twee turbo’s, deze heeft één grotere turbo met waste-gate. Ook ontbreekt de EGR. Deze is volgens de fabrikant niet meer nodig. De motor haalt zijn maximumvermogen bij 1.850 motortoeren en heeft maximaal 1.750 Nm koppel bij 1.500 tpm.

Lees verder onder de foto

De Valtra geniet een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt.

De Valtra is uitgerust met een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt.

ML 260 HD-transmissie

Achter de motor ligt een bekende transmissie die we ook kennen uit de Valtra Q-serie. De transmissie is de continue variabele transmissie ML 260 van Agco, die ook bekend is uit de vorige Fendt 900-serie en de recentere Massey Ferguson 8S. De transmissie is wel iets aangepast voor het hogere vermogen. De transmissie bereikt de topsnelheid van 53 km/u bij 1.650 motortoeren.

Lees verder onder de foto

Een slim detail is de vetnippel die je tussen de luchtremkoppelingen ziet zitten. Deze vertakt naar andere vetnippels. Op de hele trekker zitten zo drie centrale vetnippels waarmee je alle bewegende punten smeert. Optioneel is een automatisch vetsmeersysteem mogelijk.

Een slim detail is de vetnippel die je tussen de luchtremkoppelingen ziet zitten. Deze vertakt naar andere vetnippels. Op de hele trekker zitten zo drie centrale vetnippels waarmee je alle bewegende punten smeert. Optioneel is een automatisch vetsmeersysteem mogelijk.

Nieuwe cabine

De Valtra heeft een nieuw design dat Valtra de zesde generatie noemt. Hiertoe behoren onder andere geïntegreerde werklampen en een nieuw logo.

Ook is er een nieuwe cabine op de S-serie met onder andere betere airconditioning en de mogelijkheid voor een panoramadak. De kenner ziet dat dit praktisch dezelfde cabine is als de Q-serie, met slechts enkele details die verschillen. De voorgaande 4-serie had nog een MF-cabine. De verder openende deur zou de instap moeten verbeteren ten opzichte van de voorganger.

Lees verder onder de foto

Van binnen is de trekker identiek aan de Q-serie. Dit klopt ook, want de cabine is in essentie dezelfde.

De vooras van de trekker is gelijk aan de vierde generatie, oftewel de voorganger. De vooras is opnieuw een hydraulisch geveerde Dana-Spicer, ook de fronthef is gelijk. 

Vanaf april 2024 leverbaar

Verder is de nieuwe Valtra uit te rusten met een af-fabriek luchtdrukwisselsysteem met optioneel dubbele compressor om snel op te pompen. Qua hydrauliek kun je kiezen tussen een 200 l/min ecopomp of een dubbele pomp van 200+200 liter per minuut. Via de ventielen is maximaal 170 l/min te onttrekken.

Nog een bijzonder detail: een optioneel automatisch smeersysteem voor de geveerde vooras. Valtra neemt de trekkers vanaf 2024 in productie. De eerste nieuwe S-serie modellen zullen in april aan klanten worden geleverd.

Auteur: Jacco van Erkelens

De vooras van de trekker is gelijk aan de 4e generatie, oftewel de voorganger. De vooras is opnieuw een hydraulisch geveerde Dana-Spicer vooras en ook de fronthef is gelijk.

Van binnen is de trekker identiek aan de Q-serie. Dit klopt ook, want de cabine is in essentie dezelfde. 

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kentekenplicht van kracht op 1 januari 2025, dit moet je weten

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen verplicht een kentekenplaatplaat hebben, ongeacht constructiesnelheid of rijsnelheid.
Afbeelding artikel

BLOG | ‘Einde aan florerende trekkermarkt in 2024, nieuw normaal in 2025’

Het jaar 2024 gaat voor TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum de boeken in als ‘het jaar waarin een einde kwam aan de...
Afbeelding artikel

Op zoek naar een gebruikte New Holland TVT? Lees eerst deze tips en tricks

Ben je van plan om een gebruikte New Holland TVT aan te schaffen? TREKKER biedt je alle informatie over deze trekker,...