fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Italianen ontwikkelen autonome e-trekker met verlengsnoer

De elektrische trekker van OXE-E heeft testen ondergaan met een 7-schaar wentelploeg. - Still uit video OXE-E

Het Italiaanse OXE-E ontwikkelt een 100% elektrisch aangedreven trekker voor zwaar veldwerk, gevoed via een verlengsnoer.

OXE-E wil een volledig elektrisch trekker creëren die geschikt is voor zwaar landbouwwerk. Batterijen zijn geen optie vanwege hun beperkte opslagcapaciteit en lange oplaadtijd. Om nog maar te zwijgen over de milieu-impact van het afvoeren van gebruikte batterijen, aldus OXE-E. Een e-trekker zonder batterijen is een stap in de richting van een meer duurzame, circulaire economie, is de visie van OXE-E.

Draaiende koepel met verticale haspel

Een driepolig verlengsnoer wordt opgerold op een ingebouwde verticale haspel via een draaiende koepel, vergelijkbaar met de koepel van een legertank. Deze aanpak leidt het verlengsnoer niet alleen tijdens bochten, maar zorgt ook voor een juiste oprolling. Dankzij het verlengsnoer en de autonome rijmogelijkheden werkt de trekker volgens OXE-E heel precies 24 uur per dag.

Stalen rupsbanden voor verbeterde tractie

De Italiaanse ingenieurs kozen voor robuuste stalen rupsen in plaats van de in de landbouw gebruikelijke rubberen rupsen. De stalen rupsbanden zijn vergelijkbaar met die op grote graafmachines.

Rubberen rupsen hebben ook niet zoveel zin, want de OXE-E trekker is gebonden aan een verlengsnoer. En zo’n snoer is niet handig voor transport over de weg. De autonome elektrische rupstrekker wordt over de weg vervoerd met behulp van een oplegger achter een standaard trekker.

Voordeel is dat stalen rupsen enorme grip bieden onder natte omstandigheden. Interessant detail: in scherpe bochten tilt een hydraulische steunpoot de e-trekker iets op om zo de wrijving van de rupsbanden op de bodem te verminderen.

Lees verder onder de video

Elektrisch aangedreven werktuigen

Dankzij kunstmatige intelligentie voor optimale routeplanning kan de e-trekker volledig autonoom werken. De OXE-E-trekker heeft inmiddels praktijktests doorstaan met een 7-schaar wentelploeg, een diepwoeler en een combinatie van een zaaimachine aan de achterkant en een roterende eg aan de voorkant. Voor de rotorkopeg is geen aftakasaandrijving aan de voorkant van de OXE-E nodig. De eg wordt aangedreven door een eigen elektrische motor die stroom krijgt via de e-trekker, dus via het verlengsnoer.

Lees verder onder de foto

De routeplanningsoftware van de e-trekker houdt voornamelijk rekening met het  zorgvuldig oprollen van het verlengsnoer zodat deze niet beschadigd raakt. - Foto: OXE-E

De routeplanningsoftware van de e-trekker houdt voornamelijk rekening met het zorgvuldig oprollen van het verlengsnoer zodat deze niet beschadigd raakt. – Foto: OXE-E

Niet enige trekkerconcept met verlengsnoer

Het concept van een e-trekker die wordt aangedreven door een verlengsnoer is overigens niet helemaal nieuw; John Deere onthulde in 2019 de GridCON, een prototype van een elektrische trekker die wordt aangedreven via een verlengsnoer. Het kreeg meteen de nodige kritiek vanuit de boerenpraktijk over de praktische haalbaarheid ervan. Of het onmogelijk is om ook grote trekkers gedurende een werkdag van stroom te voorzien met behulp van batterijen, zal nog moeten blijken. Op dit terrein worden grote vorderingen gemaakt door zowel trekker- als vrachtwagenfabrikanten.

OXE-E heeft niet bekendgemaakt wanneer de e-trekker in productie gaat en wat de prijs van de trekker zal zijn.

Auteur: Geert Hekkert

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland viert 60 jaar Basildon met T7.300 Special Edition

Ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van zijn trekkerfabriek in het Britse Basildon ontwierp New Holland een T7.300 Special Edition.
Afbeelding artikel

Aeres start met studie Agrotechniek & Engineering

Vanwege groeiende vraag naar afgestudeerden met kennis van landbouw en techniek introduceert Aeres de studie Agrotechniek & Engineering.
Afbeelding artikel

Blog | ‘Verdwijnt de cabine op de robottrekker?’

Heeft de cabineloze robottrekker wel of geen toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis en Bob Karsten geven hun kijk op de zaak.
Beheer
WP Admin