Onbemande autonome trekkers testen op boerenbedrijven
De komende weken testen acht boeren en tuinders de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers op hun bedrijf. Samen met leverancier iQuus en Wageningen UR stelt Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) daarvoor twee omgebouwde standaardtrekkers beschikbaar, een Steyr Expert 4130 cvt en een Massey Ferguson 7719 S Dyna VT.
Het idee leeft en speelt al een aantal jaren, maar de komende weken is het zover: acht NPPL-deelnemers verspreid over Nederland zetten onbemande autonome trekkers in bij reguliere werkzaamheden op hun bedrijf. Onder de naam NPPL On Tour testen akkerbouwers, bollentelers en melkveehouders van Noord-Holland tot Zeeuws-Vlaanderen en van Limburg via Flevoland tot Groningen waartoe de autonome Steyr Expert 4130 cvt en Massey Ferguson 7719 S Dyna VT in staat zijn.
Hoe eenvoudig is de bediening, het instellen en het opstarten van een onbemande autonome trekker? Kan iedereen ermee overweg? Kun je de trekker met elke machine en elk werktuig op pad sturen? Voor welke werkzaamheden is een onbemande trekker kansrijk en voor welke niet? Hoe beïnvloedt zo’n trekker arbeid, werkplezier en bedrijfsmanagement? Zitten de boeren straks meer op kantoor om werkzaamheden te plannen of komt er meer tijd vrij voor andere werkzaamheden? Ze gaan het de komende weken allemaal meemaken!
Nederlandse techniek van iQuus
Zowel de Steyr Expert als de MF 7719 S zijn standaard trekkers die door het Nederlandse bedrijf iQuus (tot dusver GPX Solutions genaamd) zijn uitgerust met iQuus Autonomy technologie. Met die set kan het bedrijf inmiddels verschillende merken en modellen trekkers ombouwen tot een trekker die zowel met bestuurder als zonder bestuurder werkzaamheden kan uitvoeren. De ombouwset bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps-systeem, voertuig- en werktuigcontrole en een zogeheten veiligheidspakket.
Lees verder onder de foto
Praktijkrijpe autonomie
NPPL-expert Koen van Boheemen, onderzoeker Precisielandbouw & Agro Robotica bij Wageningen UR en zelf ook akkerbouwer, is alvast enthousiast. Hij is een groot pleitbezorger van praktijkrijpe en -gerichte autonomie. Als NPPL-expert heeft hij zich persoonlijk hard gemaakt voor de mogelijkheid om met een autonome trekker ervaring op te doen. ‘Wat we zien, zowel in de praktijk als binnen het NPPL-project, is dat veel boeren en loonwerkers uitkijken naar veldrobots maar dat je in de praktijk merkt dat ze vaak maar één taak of een paar taken kunnen uitvoeren. Een flinke aanschafprijs maakt het dan lastig uit te rekenen.”
Voor de Nederlandse omstandigheden – gemiddeld een gering areaal en weinig draaiuren – kan het werken met een onbemande autonome trekker volgens Van Boheemen nog niet uit. “Met een ombouwset zoals van iQuus kun je in principe elke standaard trekker autonoom maken. Dan behoud je én je gewone trekker én je kunt ’m zonder bestuurder laten werken. De kosten ervan zijn overzichtelijk, mede omdat veel moderne trekkers standaard af fabriek al veel componenten en software aan boord hebben voor automatisch en dus ook autonoom sturen.”
Lees verder onder de foto
Top down techniek
Volgens Van Boheemen zitten we nu in een overgangsfase zoals we die ook zagen bij de introductie van RTK-gps en automatische stuursystemen. Derde partijen brengen ombouwsets op de markt waarna trekkerfabrikanten de techniek top down op hun productiemodellen introduceren. Van Boheemen: “Ik denk dat dit ook gaat gebeuren met ombouwsets voor autonomie, maar dan sneller. In de Verenigde Staten en andere landen met grote arealen gebeurt al flink wat op het gebied van onbemande autonome trekkers. De fabrikanten lijken zich nog niet zo op Europa en Nederland te richten. Het is super dat GPX wél een systeem heeft gericht op met name West-Europa.”
Bedieningsgemak testen
In de trekkertest van NPPL wordt met name gekeken naar het bedieningsgemak van de techniek. ‘Hoe eenvoudig creëer je routes en bewerkingen? Kun je bestaande perceelsgrenzen en AB-lijnen importeren en hoeveel werk is dat? Vinden de gebruikers dit alles werkbaar? Wat zijn de mogelijkheden én de beperkingen van het onbemande autonome systeem. Zo is onbemand achteruitrijden uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk. Moet je daardoor wellicht je werkwijze aanpassen?
Gedurende de tournee van de onbemande autonome trekkers Steyr Expert 4130 cvt en Massey Ferguson 7719 S Dyna VT delen de gebruikers hun verwachtingen en bevindingen met TREKKER. Wat levert het hen op? Wat verrast hen maar ook wat valt tegen? Houd Trekkeronline de komende weken in de gaten als je interesse hebt in de techniek en de toepassingen van autonome trekkers.
Auteur: René Koerhuis
Gerelateerde tags: Autonoom, Massey Ferguson, Steyr, Trekkers