fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kijkje achter de schermen bij tractorpullingteam The Judge

Wat gebeurt er allemaal achter de schermen bij een tractorpullingwedstrijd? TREKKER ging een dagje op pad met tractorpullingteam The Judge naar de wedstrijd in Lochem (Gld.). - Foto's: Michel Velderman

Voor een team komt er veel kijken bij een deelname aan een wedstijd tractorpulling. Wat gebeurt er allemaal achter de schermen waarvan de toeschouwer op de tribune niets meekrijgt? TREKKER ging een dagje op pad met tractorpullingteam The Judge naar de wedstrijd in Lochem (Gld.).

Tractorpullingteam The Judge bestaat sinds 2001. Het kwam voor het eerst met hun zelfgebouwde puller op de baan in 2003. Liefhebberij voor de klassieke vliegtuigmotor was de reden om geen puller met Hemi’s te bouwen, maar om een trekker te bouwen met twee Rolls Royce Griffon-motoren voor de Modified-klasse. Een hele opgave en uitdaging, aangezien de combinatie inclusief brandstof en rijder niet meer dan 3.500 kilo mag wegen.

Ruim twintig jaar verder staat versie acht op de baan: tractorpuller The Judge MK VIII. Voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen, een betere gewichtsverdeling en natuurlijk elke keer wat sterker, waren de redenen voor steeds weer een nieuwe variant.

Lees verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

In de Modified-klasse mogen pullers maximaal 3.500 kilo wegen. Een hele uitdaging met twee dikke Griffons. Omdat twee Griffons minder vermogen leveren dan drie Hemi’s, mogen ze honderd kilo meer wegen. De startmotor zit tegen de linker zijkant van de Rolls Royce Griffon. Vanwege het gewicht is die van de linker motor demontabel. Scheelt toch weer 15 kilo. Die van de rechter motor hangt midden tussen de motoren en is daardoor moeilijk bereikbaar. Anders had het team ook die demontabel gemaakt. Demonteren voor de weegbrug, monteren voor het starten en vervolgens weer demonteren voor de run.

In de Modified-klasse mogen pullers maximaal 3.500 kilo wegen. Een hele uitdaging met twee dikke Griffons. Omdat twee Griffons minder vermogen leveren dan drie Hemi’s, mogen ze 100 kilo meer wegen. De startmotor zit tegen de linker zijkant van de Rolls Royce Griffon. Vanwege het gewicht is die van de linker motor demontabel. Scheelt toch weer 15 kilo. Die van de rechter motor hangt midden tussen de motoren en is daardoor moeilijk bereikbaar. Anders had het team ook die demontabel gemaakt. Demonteren voor de weegbrug, monteren voor het starten en vervolgens weer demonteren voor de run.

Mechanisch aangedreven centrifugaalcompressor

De Griffons-motoren komen uit een Shackleton-verkenningsvliegtuig. Ze hebben drukvulling door middel van een mechanisch aangedreven centrifugaalcompressor, supercharger genoemd. Deze kent twee snelheden, de hoogste snelheid was voor het opstijgen. Dan werd er ook een mengsel van water en methanol bij ingespoten voor extra vermogen. Niet gek dus dat het team de supercharger heeft vastgezet in de hoogste versnelling.

Zelf ontworpen boost-controlesysteem

Het water/methanolsysteem pasten de teamleden aan naar twee sproeiers. Bij 1,2 bar laaddruk spuit de eerste in. De tweede is computergeregeld op basis van toerental, inlaatdruk en inlaattemperatuur. Een zelf ontworpen boost-controlesysteem regelt de gaskleppen terug zodra de inlaatdruk boven de 3 bar komt. Daarboven gaan de kleppen zweven. Bij montage van zwaardere klepveren braken de nokkenassen, ondervond het team aan den lijve. In Lochem zagen we waar dit geweld toe in staat is.

Lees verder onder de video

Auteur: Ruben Fortuin

Tussen de bedrijven door werkt het tam aan de ombouw van een golfkar tot rijdende gereedschapskist. Ze bouwden een Lombardini-diesel uit een brommobiel in voor de aandrijving.

Folie om de banden zodat er geen blubber mee de baan op wordt genomen.

Een minishovel trekt de puller uit de werkplaats en duwt hem naar de aanhanger. Een lier trekt de machine naar binnen.

De mooie DAF transportcombinatie verlaat het erf op het Kampereiland, thuisbasis van tractorpullingteam The Judge.

Zoveel water onderweg naar de tractorpullingwedstrijd in Lochem (Gld.) belooft weinig goeds.

Een kar met gereedschap, startaccu’s, een startmotor en wat extra brandstof. Normaal gesproken al een heel gesleep, maar in Lochem helemaal. Het terrein was drassig door de bakken met regen die de weken voorafgaand aan de wedstrijd waren gevallen. Als trekkers vervolgens de transportcombinaties naar hun plek slepen, wordt het helemaal een modderboel.

De trekker gaat met een lege brandstoftank de vrachtwagen in. Pas voor het warmdraaien wordt hij voor het eerst getankt. De motoren lopen op AV-gas, vliegtuigbenzine met een octaangetal van 102 RON. Na het warmdraaien tanken de mannen de trekker af voor de eerste pull. Tijdens de run wordt tevens een mengsel van 60% water en 40% methanol ingespoten als koeling en voor wat extra klopvastheid van het AV-gas. In het geval van een finale gaat er nogmaals nieuwe brandstof in de tank. Met voldoende brandstof aan boord voor twee runs zou de trekker simpelweg te zwaar zijn.

Voor het starten van de motoren pompt het team met een externe oliepomp de olie alvast rond door het blok. Na een week stilstaan is deze namelijk allemaal weer onder in het carter gezakt. Door het rondpompen komt overal weer verse olie, zodat die de onderdelen meteen bij de eerste omwenteling alweer smeert. Anders is het wachten tot de oliepomp na de start weer oliedruk geeft. Dat duurt altijd een paar tellen, wat toch extra slijtage oplevert. Ongeveer een uur voor aanvang van de klasse start het team de motoren voor de eerste keer, om ze warm te draaien. Dit doen ze tot de olie ruim dertig graden is, ongeveer vijf minuten. De motoren gaan weer uit en het is wachten tot de run. De warmte heeft dan tijd zich gelijkmatig door de motorblokken te verdelen.

The Judge is aan de beurt voor een grondige inspectie van de TVM-commissie.

De regen van afgelopen weken heeft het terrein moeilijk begaanbaar gemaakt. De mooie transportcombinatie moet door een trekker het rennerskwartier op gesleept worden.

Teamlid Helmer Kloosterziel dirigeert The Judge recht voor de sleepwagen.

Gas erop! Stoom komt van de banden!

Hoogste plek op het podium! Het ging mooi vandaag.

Met zo'n prijs kun je nog eens thuiskomen.

Het rennerskwartier is al bijna leeg, maar team The Judge is het succes nog aan het vieren.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Duitse tractorpuller-kampioen Shackleton terug in Nederland

De Duitse tractorpuller-kampioen Shackleton keert terug op de Nederlandse banen, met Nederlandse teamchef en Duitse teamleden.
Afbeelding artikel

Zo bouwt team Steel 2 Steal zijn nieuwe tractorpuller

Tractorpullingteam Steel 2 Steal bouwt een tractorpuller die met niets te vergelijken is wat nu op de baan staat. TREKKER kijkt...
Afbeelding artikel

Uitdagende runs tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten

De trekkers streden voor het eerst dit jaar om de verste afstand tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten. TREKKER is er...
Beheer
WP Admin