Proefrijden met Deutz-Fahr 6130.4 RVshift: een topper met trucage
De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr heeft zijn langverwachte 6.4-serie klaar. De Deutz-Fahr 6130.4 RVshift is een model dat nog ontbrak: een lichte viercilinder met evengoed een ruime cabine. Je kunt de trekker traploos krijgen (TTV) en als full-powershift (RVshift). Het gekke is: die laatste is technisch gezien gewoon een TTV. Hoog tijd voor een proefrit.
Wie bij Deutz-Fahr een traploze viercilinder zocht, moest kiezen voor óf compact maar met een relatief kleine cabine (de 6130, of later 6c-serie), óf voor een grote cabine maar meteen ook ruim 7 ton eigen gewicht (de 6155.4). Nu heeft Deutz-Fahr zijn langverwachte 6.4-serie klaar.
Lees verder onder de video
Het is een geheel nieuwe serie met 136 tot 156 pk maximaal vermogen, 6,5 ton gewicht en met evengoed dezelfde grote cabine als de grotere series. Daarmee sluit het nieuwe model naadloos aan met de Nederlandse en Belgische marktvraag. Deutz-Fahr weet dat en heeft ervoor gekozen om de eerste batch trekkers die in Lauingen (D.) wordt gebouwd aan de Benelux te leveren.
TREKKER kon proefrijden met zowel de TTV-versie als de RVshift bij landbouwmechanisatiebedrijf Klein Nibbelink in Bredevoort (Gld.). We focussen op die laatste uitvoering: de Deutz-Fahr 6130.4 RVshift.
Luxe of basis uitvoering
In de basis zijn er drie modellen: 6130.4, 6140.4 en 6150.4. Die zijn er met twee transmissieopties: traploze TTV of full-powershift RVshift, straks meer daarover.
Opvallend is dat je de trekkers kunt bestellen als relatief eenvoudig: zonder beeldscherm of multifunctionele rijhendel en ook gewoon nog met mechanische ventielen. Anderzijds kun je ook de hele optielijst – die net zo omvangrijk is als bij een grotere trekker – aanvinken, en dan komt-ie met traploze transmissie, met grote rijhendel, groot beeldscherm, Isobus en met bijvoorbeeld gps-besturing.
Lees verder onder de foto
Traploze techniek
Laten we beginnen met de transmissie, want daar is nogal wat over te vertellen. Deutz-Fahr verkoopt de RVshift als een full-powershift-versnellingsbak met twintig versnellingen vooruit en zestien achteruit. Tot nog toe niets vreemds – tot je hoort dat er optioneel een traploze kruipversnelling (0,02 tot 5 km/u) leverbaar is die ook achteraf ‘te monteren’ is. Dat komt zo: Deutz-Fahr gebruikt de hardware van de traploze transmissie en programmeert die zó, dat je deze bedient als een full-powershift. Dat verklaart meteen die traploze kruipversnelling – die je kunt laten activeren door eenmalige licentie te betalen van € 1.700.
Maar waarom doet Deutz-Fahr dit? Het is vooral een stukje marktpositionering. Concurrentie kan namelijk powershiftversnellingsbakken aanbieden met veel (soms zelfs acht) trappen per groep. Deutz-Fahr heeft in dit segment alleen een drietrapsbak in huis. Om toch op die functionaliteit en prijs te kunnen concurreren heeft Deutz-Fahr dus een traploze TTV omgetoverd tot ‘full-powershift’. Daarmee spreekt de fabrikant de doelgroep aan die graag zelf schakelt door de pook naar voor en achter te bewegen. De RVshift laat zich precies zo bedienen, en is ruwweg € 9.000 goedkoper dan de traploze. Een ander argument voor dit concept, aldus Deutz-Fahr, is dat RVshift soepel schakelt. Schakelen gaat immers niet met fysieke koppelingen, maar met pure softwareaansturing.
Lees verder onder de foto
Veld- en wegmodus
De eenvoud van een moderne full-powershift is betrekkelijk. Dat geldt ook voor de RVshift. Ja, hendel naar voor is opschakelen en vice versa. Je hebt echter ook een veld- en wegmodus. Binnen die twee modi kun je verschillende startversnellingen programmeren. Net als een maximale versnelling en hoeveel versnellingen je overslaat als je de knop voorop de rijhendel indrukt tijdens een schakelactie.
Hoge en lage groep in traploze transmissie
Daarnaast heb je nog een knop waarmee je voorkomt dat de trekker opschakelt naar z’n hoge groep – de traploze transmissie bestaat namelijk uit een hoge en lage groep. Die gebruik je bij kilveren of cultiveren; het schakelmoment ligt ergens bij 15 km/u. Er is een APS-functie (automatische powershift) waarbij de trekker zelf schakelt. Hierbij kun je in het dashboard instellen hoe snel de trekker moet accelereren en hoe agressief deze moet schakelen. Dat schakelen gaat inderdaad soepel, en vlot.
Cruisefunctie
Een mooie toevoeging is dat er een cruisefunctie bestaat. Als je het hendeltje 3 seconden naar links drukt, sla je een nieuwe cruisesnelheid op. Als je hem vervolgens een tikje naar links geeft, activeer je die. Met een tuimelschakelaartje pas je de cruisesnelheid aan; dat gaat in stapjes van 0,1 km/u, of 1 km/u als je tot over de aanslag drukt, en boven de 15 km/u rijsnelheid is dat 1 of 5 km/u. Dat heeft Deutz-Fahr slim bedacht.
Stop&Go-functie en Stop&Go Advanced
Er is een Stop&Go-functie en een Stop&Go Advanced-functie. Als je die eerste activeert, ontkoppelt de trekker automatisch bij remmen tot stilstand. Bij de tweede gaat-ie automatisch in de actieve stilstand en kun je dus je voet van de rem halen als je staat te wachten bij een stoplicht. Anderzijds, als je bedenkt dat het onderhuids een TTV is, is het jammer dat Deutz-Fahr de Power- en Eco-draaiknop – die wel op de TTV-modellen zit – in de RVshift heeft weggehaald. Nu moet je die instelling met drukknoppen doen via het dashboard, wat een stukje omslachtiger is dan die handige draaiknop zoals bij de TTV.
De échte actieve stilstand ontbreekt. Dat betekent dus dat je de trekker daadwerkelijk moet remmen tot stilstand, anders rolt-ie door. En dat betekent vaak een duikje voorwaarts bij het stil komen te staan, en dat je het koppelingspedaal nodig hebt om bijvoorbeeld machines aan te koppelen – als een heuse powershift.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
SDF-eigen vooras
De Deutz-Fahr 6130.4 RVshift rijdt uitstekend. Al snel valt op dat het zicht prettig is door de lage en compacte motorkap. Wat daarna opvalt, is de ontzettend korte draaicirkel. Het geheel veert soepel; de geveerde vooras is door Deutz-Fahr zelf ontwikkeld en heeft twee verticale veercilinders aan de achterkant. De as stuurt middels een centrale gelijkstelcilinder, in plaats van twee stuurcilinders. Hierdoor blijven de twee spoorstangen achterwege en zijn er maar twee stuurkogels, in plaats van zes. Typisch Deutz-Fahr is dat er standaard een separate oliepomp (60 l/min) aanwezig is voor de stuurinrichting.
Wat nog noemenswaardig is: je kunt kiezen tussen twee hydrauliekpompen (90 l/min OC-pomp of 120 l/min LS-pomp) en twee hefcilinderdiktes (80 of 100 millimeter). In de grootste configuratie zou dat een hefvermogen van een forse 9.170 kilo betekenen. Deutz-Fahr gebruikt een eigen 3,85 liter Farmotion-motor met variabele turbo, elektrisch aangestuurde koelventilator en met nu een olieverversingsinterval van 600 uur. De motor heeft hydraulische klepstoters, waardoor kleppen stellen overbodig is. De cabine is optioneel voorzien van luchtvering.
En tot slot, voor de liefhebber: de trekkers zijn te krijgen in een zwarte Warrior-uitvoering met verschillende luxe opties, zoals lederen bekleding en extra ledverlichting.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: 6130.4 RVshift, Deutz-Fahr, Trekkers