fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Perswikkelcombinatie McHale Fusion 4: snelle baalovergave zonder geratel

De Ierse fabrikant McHale introduceert zijn vierde generatie perswikkelcombinaties onder de naam Fusion 4. Opvallend: de McHale Fusion 4 draait zonder hoorbare klappen of geratel van kettingen. - Foto's: Bas van Hattum

Met de Fusion 4 introduceert de Ierse fabrikant McHale de vierde generatie van de unieke perswikkelcombinatie. De basis – met supersnelle baalovergave – bleef ongewijzigd. De eerste exemplaren rijden rond in Nederland. Een impressie van de Fusion 4-Plus.

Wie de perswikkelcombinatie Fusion 4 van McHale ziet rijden, kan er niet aan afzien dat hij te maken heeft met de vierde Fusion-generatie. Alleen het cijfer 4 op de kappen verraadt dat. Bij de McHale Fusion 4-Plus die TREKKER bekijkt, zien we dat een 150 pk-trekker met de aftakas op 1.000-Eco de pers makkelijk de baas kan. Als de baal bijna klaar is, zakt het toerental van de trekker iets in.

Opvallend is dat de nieuwe machine rustig draait zonder hoorbare klappen of geratel van de kettingen. Ook de klep van de perskamer lijkt rustiger te sluiten dan bij de voorganger.

Drie versies Fusion 4

De Fusion 4 komt er in drie versies: de Fusion 4, de Fusion 4-Pro en de Fusion 4-Plus. De Pro en Plus krijgen een 7 of 12 inch Isobus-bedieningsterminal, de standaard Fusion 4 heeft een compact McHale Expert-Plus-bedieningspaneel. De Plus kan ook balen afbinden met folie in de baalkamer. In Nederland is dat inmiddels de standaard.

Ten opzichte van de voorganger, de Fusion 3-Plus, zit het verschil in details. Op het grote 12 inch touchscreen heb je in een oogopslag zicht op alle functies, de baalgrootte en twee camera’s: eentje voor het wikkelproces en de andere om te zien of het net of de folie goed om de baal gaat.

Lees verder onder de foto

Het grote 12 inch touchscreen geeft alle info die je wilt zien. Zelfs bijna zonder uitleg zou je met deze machine te veld kunnen. Gewichten en vochtigheid kun je ook uitlezen (per klant/perceel).

Het grote 12 inch touchscreen geeft alle info die je wilt zien. Zelfs bijna zonder uitleg zou je met deze machine te veld kunnen. Gewichten en vochtigheid kun je ook uitlezen (per klant/perceel).

Terwijl we meekijken wisselt de pers van folie- naar netbinding. Je moet dan even vanuit het touchscreen aangeven dat je wisselt. Vergeet je dat, dan is de voorspanning te hoog en scheurt het net. En dat is precies wat er gebeurt. “Te gehaast”, zo verklaart de chauffeur. Als hij vervolgens de omschakeling maakt op scherm, werkt alles weer volgens het boekje. De variabele voorspanning wordt keurig geregeld via een proportioneel ventiel, rechts van de voorspanningsrollen. Een luxe.

Snelle baalovergave in 29 seconden

De basis van de McHale Fusion-4 is nagenoeg gelijk aan de voorganger. Wat dus is gebleven, is de supersnelle baalovergave en de rappe wikkelaar. Wij klokten 29 seconden voor zes lagen folie om één baal. Volgens McHale kan de pers vier lagen doen in 18 seconden.

Indrukwekkend blijft het feit dat de wikkelaar al draait voordat de persklep dicht is. Die snelle baalovergave haalt de Mchale door de onderste vijf rollen van de perskamer te gebruiken als wip, een McHale-patent. Een bijbehorend nadeel van die methode is gebleven: de hoopjes gras onder de pers, vooral bij kort gras.

Lees verder onder de foto

Via dit zwarte paneel met acht tiptoetsen bedien je de wikkelaar, werklampen en de wikkeltafel. Er zijn twee vrije toetsen (A en B) om een willekeurige functie te programmeren.

Via dit zwarte paneel met acht tiptoetsen bedien je de wikkelaar, werklampen en de wikkeltafel. Er zijn twee vrije toetsen (A en B) om een willekeurige functie te programmeren.

Losse flodders folie

Wat ook bleef zijn de (soms) losse flodders folie. Bij baaltransport kan dat wel eens hinderlijk zijn. Als oplossing kun je op de Fusion een terugdraaifunctie activeren, zodat de folie beter tegen de baal plakt. Daarmee is het probleem grotendeels weg, maar niet helemaal.

Lees verder onder de foto

De invoer tussen pick-up en rotor is iets ‘vlakker’ en vlotter. Vooral in zwaar, taai en nat gras moet dit het verschil gaan maken, dankzij een plaat tussen pick-up en rotor die meebeweegt bij een heel zwaar gewas.

De invoer tussen pick-up en rotor is iets ‘vlakker’ en vlotter. Vooral in zwaar, taai en nat gras moet dit het verschil gaan maken, dankzij een plaat tussen pick-up en rotor die meebeweegt bij een heel zwaar gewas.

Vlottere invoer

Ook is de invoer tussen pick-up en rotor nu iets ‘vlakker’ en vlotter. Met name in zwaar, taai en nat gras moet dit het verschil gaan maken, dankzij een plaat tussen pick-up en rotor die meebeweegt bij een heel zwaar gewas. De pick-up is 2,1 meter breed en links en rechts nu één pick-uptand breder dan de vorige. Ook kreeg de pendelende pick-up nu iets meer slag.

De 25 messen kun je in drie sets schakelen: 12, 13 of alle 25. Met alle messen erin snijdt je het gras 46 millimeter kort. De loonwerker bij wie we op bezoek zijn, rijdt met sets van 13 en 7 messen. Sommige klanten willen immers niet zo kort snijden. Er is geen (digitale) controle op individuele messen die eruit gaan door obstakels, wel is er controle op de messenbalk als geheel.

Messen vervangen is een kwestie van onder de machine kruipen. Bij loonwerkers leeft wel de wens om de messen via een soort messenlade of -cassette uit te zwenken, zodat je niet meer onder de machine hoeft te kruipen.

Auteur: Bas van Hattum

Meld je aan voor Grasdag 2023 op 22 of 23 juni. Heb je een abonnement op TREKKER magazine dan is het evenement gratis!

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Krampe toont compacte afschuifwagen Rambody 680

De compacte afschuifwagen Rambody 680 heeft een inhoud van 32 kuub en is volgens Krampe goedkoper in onderhoud en aanschaf.
Afbeelding artikel

Overlaad-uitkuilfrees van Peecon schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.