MB Trac-liefhebber Holger Pinn bouwt MB Trac 1600 voor sportklasse
In Noord-Duitsland rijdt een MB Trac 1600 tractorpullingwedstrijden. Niet in de standaardklasse, maar in de sportklasse! MB Trac-liefhebber Holger Pinn bouwde dit verzamelaarsobject in de afgelopen jaren steeds meer om tot een echte pullingmachine.
Holger Pinn begon zijn tractorpullingcarrière een jaar of tien geleden. Eerst in de standaardklasse, maar na wat aanpassingen werd dat al snel de sportklasse. De reglementen hiervoor zijn wat anders dan we in Nederland gewend zijn. P-pomp en interkoeler zijn toegestaan, en de zwaarste sportklasse weegt maximaal 7,5 ton. Ook mag je vierwielaandrijving gebruiken. Extra voordelig voor de trac, die meer weegt op de vooras dan op de achteras.
De filosofie van de MB Trac 1600 bleef behouden. Geen enkele aanpassing is onomkeerbaar, terugbouwen naar het origineel blijft mogelijk.
Lees verder onder de foto
MB Trac is afgeleid van Unimog
De MB Trac is afgeleid van de Unimog. Hij heeft daarmee een soort van vrachtwagenchassis: twee framebalken van voor tot achter, waaraan motor, versnellingsbak en assen bevestigd zitten. Motor, versnellingsbak en achteras vormen dus geen zelfdragend geheel, zoals bij de meeste trekkers.
De vooras hangt geveerd opgehangen in schroefveren met reactiestangen en schokdempers. Voor een betere pullingprestatie verving Holger deze schokdempers door hydraulische cilinders. Die kan hij tijdens de pull blokkeren, zo komt de neus niet uit de veren en blijft de trekhaak op hoogte.
Mercedes OM366-motor met originele cilinderinhoud
Onder de kap van de MB Trac 1600 huist een Mercedes OM366-motor met een cilinderinhoud van 6,0 liter. Holger vertelt: “Dit motorblok is zeer compact gebouwd en biedt geen ruimte om verder op te boren. De cilinderkop is echter wel flink onderhanden genomen. Ook hebben we de zuigers aangepast.”
Samen met een hete nokkenas, een dikke Bosch P-7000 brandstofpomp, een interkoeler en een HX60-turbo levert dit beest een bak vermogen. “Als deelnemers met een Mercedes-motor moesten we zelf alles uitzoeken. Andere ervaringen over het gebruik van deze motor in tractorpulling zijn er niet”, vervolgt Holger.
Krap onder de kap met twee interkoelers
De interkoeler kreeg afgelopen winter gezelschap van een broertje. De samengeperste, meer dan 300 graden hete inlaatlucht stroomt eerst door een lucht-luchtinterkoeler, waar hij de eerste warmte verliest. Daarna volgt nog een interkoeler die door water wordt gekoeld. Het reservoir hiervan vult Holger met ijsblokjes. Na de run zijn die allemaal gesmolten.
Door deze tweede interkoeler daalt de temperatuur van de inlaatlucht nog eens extra van ruim 100 graden vorig jaar tot circa 5 graden dit jaar. Door de hogere dichtheid van de koude lucht bevat deze meer zuurstof, wat het verbranden van meer dieselolie mogelijk maakt. Dat leidt tot meer vermogen. Pinn schat hiermee zo’n 150 pk te hebben gewonnen.
Beide interkoelers kregen een plaats achter de grille, onder de originele motorkap. De ruimte is inmiddels helemaal volgepropt met koelers en buizenwerk, er kan werkelijk niks meer bij.
Lees verder onder de foto
Scania-versnellingsbak
De versnellingsbak kon al dit geweld niet aan en is al verscheidene keren bezweken. Hij werd meerdere malen aangepast en versterkt, maar alles ging kapot. Dat leidde tot een drastische maatregel: Holger verving de originele MB-versnellingsbak door een Scania GRS 900! Een echte vrachtwagenversnellingsbak huist er nu onder de cabine van de MB Trac. Dit ging niet vanzelf. “Ik heb twee extreem handige broers in de werkplaats lopen, die kunnen bij wijze van spreken van een colablikje een atoombom bouwen. Zij hebben de bak voor mij ingebouwd”, vertelt Holger.
De broers van Holger verwijderden alles wat in de weg zat. Vervolgens monteerden ze de bak iets opzij gekanteld tussen de chassisbalken. De cabine brachten ze met behulp van vulringen iets hoger op het chassis. Dat creëerde de benodigde ruimte voor de verbindingsstang met de versnellingspook. Deze zit nog netjes op de originele plek in de cabine.
Lees verder onder de foto
Voorschakelbak verplaatst
De MB Trac 1600 was leverbaar met twee verschillende assen: een snelle en een langzame. Deze trac heeft de snelle. Dankzij de planetaire eindvertraging op beide assen is dit sterk genoeg volgens Holger.
Doordat de Scania-versnellingsbak een stuk groter is dan de originele, zat ook de voorschakelbak in de weg. Deze zat vlak achter de versnellingsbak. Van hieruit wordt ook de vooras aangedreven, dus achterwege laten was geen optie. Uiteindelijk kreeg hij een plekje tegen de achteras. De aandrijfas naar de voorwielen werd hierdoor 80 centimeter langer en loopt rakelings langs de Scania-versnellingsbak. Een buis rondom de aandrijfas voorkomt dat deze de boel kapot slaat bij een eventuele breuk. Een veiligheidsmaatregel zoals die bij componententrekkers verplicht is.
Lees verder onder de foto
Strak aan het gewicht
De trekker staat rondom op Michelin XM 108-banden in de maat 650/65 R38. Door de inbouw van de zware Scania-versnellingsbak vreesde het team de 6,5 ton te overschrijden. Daarom lieten ze in Nederland een viertal lichtgewicht kegelvelgen met de juiste spoorbreedte maken.
Die speciale lichtgewicht kegelvelgen blijken toch nog niet noodzakelijk, maar ze komen er in de toekomst zeker onder. Het team heeft namelijk nog meer pk-verhogende plannen op de plank liggen, waarvoor ze nog het nodige gewicht moeten vrijgemaken. Voor de 7,5 ton-klasse hangt Holger Pinn een dikke staalplaat in de fronthef: alle gewicht voorop, om het trac-concept zo goed mogelijk te laten werken.
Lees verder onder de foto
MB Trac 1600 springt uit de startblokken
Op de tractorpullingwedstrijd in Bargstedt (D.) zagen we de MB Trac 1600 in actie. Als een echte supersporter stookte Holger de motor op naar ruim 5 bar turbodruk. Als een kat sprong de trac uit de startblokken. Met dikke vierwielspin stoof hij naar het eind van de baan. Opmerkelijk: van deinen, de zogenoemde powerhop, was geen sprake. Alle vier de wielen hielden contact met de baan en bleven tractie leveren. Genoeg voor de winst in beide zwaarste sportklassen.
Nog meer tractorpullingmachines in de schuur
Ook zoon Jannik is inmiddels besmet met het pullingvirus. Hij kocht een Fiat 160-90 powershift voor de 7,5 en 9,0 ton standaardklasse. Een echte 1455-killer, zoals hij hem noemt. Met 8,1 liter is deze zescilinder maar liefst 1,5 liter groter dan de motor van een International 1455. Beide trekkers gaan op een dieplader, een JCB Fastrac 4220 trekt het span. Voor wedstrijden verder weg heeft Pinn ook nog een vrachtwagencombinatie ter beschikking.
Lees verder onder de foto
Met sleepwagen op pad
Holgers goede vriend Hauke Thomsen uit Wittbeck is sinds 2021 eigenaar van de Big Brems-sleepwagen. Holger Pinn runt deze wagen met zijn team. Deze kreeg in de winter van 2021 op 2022 een flinke update. “Mechanisch is het een prima wagen, maar elektrisch waren we wat minder enthousiast”, licht Holger toe. We hebben alle sensoren en bekabeling eruit getrokken en het hele elektrische systeem compleet opnieuw opgebouwd. Nu verhuren we ons zo af en toe voor een tractorpullingwedstrijd hier in Noord-Duitsland.”
Naar Nederland
Deelnemen in Made was een grote wens van het team. Het grootste tractorpullingevenement van Europa spreekt namelijk ook in Duitsland tot de verbeelding. Wie herinnert zich niet de Deutz 130 06 Special van Steffen Runge die in 2019 rechtop voor de sleepwagen stond, waarbij hij het cabineraam op de sleepvoet legde. Deze trekker komt uit dezelfde regio als de MB Trac, en ze trekken vaak samen op. Afgelopen weekend was het zover voor Holger. TREKKER was erbij en maakte deze video van het evenement.
Auteur: Ruben Fortuin
Lees ook: Tractorpullingteam Blue Tiger start opnieuw na grote brand
Gerelateerde tags: Tractorpulling