Tractorpulling op zijn Noord-Duits: Holstein Standard
Hoge trekhaak, lange ketting, veel gewicht ver achter de achterwielen. Dat is tractorpulling op zijn Noord-Duits. Met een opgebouwde turbo en een dikke brandstofpomp gaan de ‘standaard’-klassen hard in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Niet echt standaard, maar wel leuk: Holstein Standard!
Op een stuk bouwland tussen de graanstoppels, naast een zandafgraving in het Duitse Bargstedt, organiseert team Huy deze wedstrijd in het eerste weekend van september. Op zaterdag halverwege de middag arriveren de eerste deelnemers op het wedstrijdterrein. Eén trekker voor de dieplader, een paar andere erop en nog een auto met een caravan voor overnachting.
Tot zover niet veel anders dan in Nederland gebruikelijk is. Op het terrein ontbreekt echter een feesttent: de late uurtjes brengen bezoekers en deelnemers door tussen de trekkers, met bbq en bier.
Ongebruikelijke klassen
Op de pullingbanen zaterdagavond zien we wat ongebruikelijke klassen, zoals tandempulling, een damesklasse en proeftreks van de sportklassen. Op zondag gaat het op twee banen volgas van start. Sleepwagens van dienst zijn Der Eliminator en Black Mamba, twee kleine sleepwagens met een enkele as en beperkt remvermogen.
Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Om bij de sleepwagens van dienst voldoende druk op de achterwielen te krijgen, bouwen de Noord-Duitsers complete constructies in de hefinrichting die ver achter de achterwielen uitsteken en vol hangen met gewichten. Daarbij is 2 ton geen uitzondering. De sleepwagenbemanning moet hier onderdoor kruipen om de trekker aan te haken. Niet echt een veilig klusje. – Foto: Ruben Fortuin
Ander spelletje dan Nederlandse tractorpulling
De Noord-Duitsers spelen het spelletje toch iets anders dan wij in Nederland gewend zijn. Om te beginnen rijdt de standaardklasse met een trekhaakhoogte van 80 centimeter (3,5 en 4,5 ton) tot 1 meter (zwaarder dan 4,5 ton). Om te voorkomen dat de trekkers de sleepvoet van de sleepwagen hierdoor te veel van de grond trekken, werkt men met een ‘kettinglengte’ van maar liefst een meter of 5 in de zwaarste klassen. Een staalkabel vervangt daarbij de ketting. Deze grijpt hoog aan op de sleepvoet, waardoor de ketting toch vrijwel horizontaal loopt.
Dit is een heel ander spelletje met de gewichtsverdeling, van gewichtsoverdracht is weinig sprake. Maar ook hiervoor hebben ze een oplossing: veel gewicht ver achter de achterwielen! Holstein Standard is een bijzondere ervaring.
Auteur: Ruben Fortuin
Gerelateerde tags: Tractorpulling, Trekkers