fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Tractorpulling op zijn Noord-Duits: Holstein Standard

Tractorpulling in Bargstedt (D.). september 2022. De Noord-Duitsers spelen het spelletje toch iets anders dan wij in Nederland gewend zijn. - Foto: Mark Pasveer

Hoge trekhaak, lange ketting, veel gewicht ver achter de achterwielen. Dat is tractorpulling op zijn Noord-Duits. Met een opgebouwde turbo en een dikke brandstofpomp gaan de ‘standaard’-klassen hard in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Niet echt standaard, maar wel leuk: Holstein Standard!

Op een stuk bouwland tussen de graanstoppels, naast een zandafgraving in het Duitse Bargstedt, organiseert team Huy deze wedstrijd in het eerste weekend van september. Op zaterdag halverwege de middag arriveren de eerste deelnemers op het wedstrijdterrein. Eén trekker voor de dieplader, een paar andere erop en nog een auto met een caravan voor overnachting.

Tot zover niet veel anders dan in Nederland gebruikelijk is. Op het terrein ontbreekt echter een feesttent: de late uurtjes brengen bezoekers en deelnemers door tussen de trekkers, met bbq en bier.

Ongebruikelijke klassen

Op de pullingbanen zaterdagavond zien we wat ongebruikelijke klassen, zoals tandempulling, een damesklasse en proeftreks van de sportklassen. Op zondag gaat het op twee banen volgas van start. Sleepwagens van dienst zijn Der Eliminator en Black Mamba, twee kleine sleepwagens met een enkele as en beperkt remvermogen.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Om bij de sleepwagens van dienst voldoende druk op de achterwielen te krijgen, bouwen de Noord-Duitsers complete constructies in de hefinrichting die ver achter de achterwielen uitsteken en vol hangen met gewichten. Daarbij is 2 ton geen uitzondering. De sleepwagenbemanning moet hier onderdoor kruipen om de trekker aan te haken. Niet echt een veilig klusje. - Foto: Ruben Fortuin

Om bij de sleepwagens van dienst voldoende druk op de achterwielen te krijgen, bouwen de Noord-Duitsers complete constructies in de hefinrichting die ver achter de achterwielen uitsteken en vol hangen met gewichten. Daarbij is 2 ton geen uitzondering. De sleepwagenbemanning moet hier onderdoor kruipen om de trekker aan te haken. Niet echt een veilig klusje. – Foto: Ruben Fortuin

Ander spelletje dan Nederlandse tractorpulling

De Noord-Duitsers spelen het spelletje toch iets anders dan wij in Nederland gewend zijn. Om te beginnen rijdt de standaardklasse met een trekhaakhoogte van 80 centimeter (3,5 en 4,5 ton) tot 1 meter (zwaarder dan 4,5 ton). Om te voorkomen dat de trekkers de sleepvoet van de sleepwagen hierdoor te veel van de grond trekken, werkt men met een ‘kettinglengte’ van maar liefst een meter of 5 in de zwaarste klassen. Een staalkabel vervangt daarbij de ketting. Deze grijpt hoog aan op de sleepvoet, waardoor de ketting toch vrijwel horizontaal loopt.

Dit is een heel ander spelletje met de gewichtsverdeling, van gewichtsoverdracht is weinig sprake. Maar ook hiervoor hebben ze een oplossing: veel gewicht ver achter de achterwielen! Holstein Standard is een bijzondere ervaring.

Auteur: Ruben Fortuin

Lees meer artikelen over tractorpulling op Trekkeronline

De Farmer-klasse is speciaal in het leven geroepen voor deelnemers die een trekker meenemen die nog dagelijks werk verzet. Speciale tractorpulling-aanpassingen zijn nauwelijks toegestaan: zo mogen de banden slechts één maatje groter zijn dan af fabriek geleverd, en mag je geen extra ophangpunten aanbrengen voor gewichten. De County 1004 Super Six van Ole Kühl is hierbij, met voor en achter even grote wielen, duidelijk in het voordeel. Hij gaat er met de winst vandoor. - Foto: Mark Pasveer

Voor de MB Trac 1000 van Detter Reimers geldt het omgekeerde, voor en achter even kleine wielen. Een plekje op het podium bleef ver buiten bereik. - Foto: Mark Pasveer

Bargstedt kent aparte klassen voor oldtimers tot 1980, ingedeeld naar vermogens variërend van maximaal 34 pk tot meer dan 100 pk. In de lichtste klassen waren het veelal typische trekkers zoals die in het verleden op Duitse boerenerven voorkwamen: compact en voorzien van voorlader. Julian Kühl verscheen voor de sleepwagen met deze Hanomag Perfekt 400 E. Hiermee versloeg hij onder andere een Ford 2000, McCormick D-219 en een Deutz D30. 65,80 meter bleek voldoende voor de winst in de lichtste klasse. - Foto: Ruben Fortuin

In de standaardklasse treffen we vele trekkers die echt aangepast zijn voor tractorpulling, ze mogen echter niet sneller dan 12 kilometer per uur rijden tijdens de pull. Michael Schulz bracht deze bijzondere Eicher Mammut 3551 HS/TL op de baan in de 3,5 ton klasse. De trekker heeft een MF-achterbrug met Multi-Power, en kan daarmee eenmaal terugschakelen. Deze zeldzame trekker was de eerste Eicher met turbolader, tussen 1971 en 1973 zijn er slechts 220 van geproduceerd. - Foto: Mark Pasveer

Het reglement voor de Sportklasse is kort en bondig: alles wat niet standaard is en tijdens de pull duidelijk sneller rijdt dan 12 kilometer per uur. Vierwielaandrijving, dikke turbo en interkoeler, alles is toegestaan. Veiligheidseisen: turbo-afscherming en helm opzetten! Die Waffenschmiede uit Haale zetten een paar dikke, vierwiel-aangedreven International 1246’s op de baan. Winnaars in de Sportklassen 4,5 en 5,5 ton. - Foto: Mark Pasveer

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin