fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Automatisch sturen met Fieldbee Powersteer voor € 4.200

Elektronicafabrikant Fieldbee introduceert elektrisch stuursysteem: Powersteer. TREKKER neemt de voordelig geprijsde Fieldbee Powersteer onder de loep. - Foto's en video: Jacco van Erkelens

Elektronicafabrikant Fieldbee introduceert een nieuw automatisch stuursysteem: Powersteer. Met deze voordelig geprijsde elektrische optie kun je op 2,5 centimeter nauwkeurig rijden met je trekker. TREKKER neemt de Fieldbee Powersteer onder de loep.

Fieldbee presenteerde zijn Powersteer onlangs als opvolger van de MDU (mechanical drive unit). Automatisch stuursysteem MDU is te herkennen aan het grote tandwiel dat je aan het stuur klemt. Een losse stuurmotor drijft via dit tandwiel het stuur aan om een lijn te kunnen volgen. De Powersteer is anders: je vervangt het complete stuur door een klein stuur met stuurmotor van Fieldbee. Met een vanafprijs van € 4.200 is dit een interessante set.

Eerste indruk: de montage is prima te doen en het systeem laat zich eenvoudig bedienen. Prima voor het kleinere landbouwbedrijf of degenen die toch aanhikken tegen de instapprijzen bij veel andere stuursystemen.

Gps-ontvanger makkelijk overzetten naar andere trekker

De gps-ontvanger is op de neus van de trekker gemonteerd. De ECU (het brein van het systeem) en de hellingsensor zijn sinds kort in de ontvanger verwerkt. Voordeel hiervan is dat je bij het overzetten van de stuurautomaat naar een andere trekker minder losse componenten hoeft te verplaatsen. De gps-ontvanger komt uiteindelijk op het dak te staan.

Tijdens ons bezoek werkt de hellingsensor nog niet optimaal, waardoor hij zo laag mogelijk bij de grond moet staan voor een betere nauwkeurigheid. Fieldbee werkt wel aan de software en probeert zo snel mogelijk het algoritme aan te passen, zodat de bol op het dak kan. Dan werkt het systeem ook nauwkeuriger dan nu het geval is. De ontvanger klikt via een snelsluitsysteem op een adapterplaatje. Dat kun je op het dak plakken.

Lees verder onder de foto

Fieldbee had de ontvanger nu nog op de neus van de trekker zitten. Na optimaliseren van de software en nog wat testen, zal deze in de toekomst op het dak komen. De bol is dan snel over te zetten op een andere trekker.

Fieldbee heeft de ontvanger nu nog op de neus van de trekker zitten. Na optimaliseren van de software en nog wat testen, zal deze in de toekomst op het dak komen. De bol is dan snel over te zetten op een andere trekker.

Net zo hoog als standaard stuur

In de cabine vinden we de Fieldbee Powersteer Complete-stuurkit. Het stuurtje met dubbele driespaak ziet er modern uit. De stuurmotor zit eronder. Het hele stapeltje is niet veel hoger dan een standaard stuur. Dat komt doordat een standaard trekkerstuur meestal als een kuip staat. Het stuurtje van de Fieldbee is plat.

De complete set bestaat uit een elektrische stuurmotor inclusief stuur, kabelboom, tablet, een RAM-steun voor de tablet met ingebouwde druppel-oplader, en een anti-rotatie-kit waarmee de stuurmotor zich kan afzetten tegen het dashboard. Heb je al een tablet liggen, dan kun je € 700 besparen door de Powersteer Basic te kiezen. Dan moet je zelf zorgen voor een Android-tablet, tabletsteun en een oplader.

Correctiesignaal via MoveRTK of basisstation

De set die wij bekijken maakt gebruik van het correctiesignaal van een basisstation van Fieldbee. Je kunt kiezen voor een correctiesignaal via MoveRTK (€ 750 per jaar, of € 500 als lid van LTO/Cumela/Fedecom) of het basisstation. Dat laatste schaf je eenmalig aan voor € 1.765. Je plaatst het op een vast punt, zoals op het dak van de boerderij. Het enige wat nodig is, is een sterk 2.4 GHz wifi-signaal en een stroomkabel.

Het basisstation heeft een bereik van maximaal 20 kilometer en kan een onbeperkt aantal systemen tegelijk van een correctiesignaal voorzien. Ook het Trimble XCN1050 RV55-modem en Claas S Telematics kunnen het NTRIP-signaal verwerken.

Lees verder onder de foto

Voor het correctiesignaal is er keuze uit een abonnement voor € 750 per jaar, of je plaatst voor € 1.765 een basisstation op het dak van de boerderij of een schuur.

Voor het correctiesignaal is er keuze uit een abonnement voor € 750 per jaar, of je plaatst voor € 1.765 een basisstation op het dak van de boerderij of een schuur.

Op 2,5 centimeter nauwkeurig rijden

De functionaliteit in nog beperkt; toch kun je er meer mee dan je denkt. Het is nu mogelijk om op 2,5 centimeter nauwkeurig te rijden, AB-lijnen en curvelijnen op te nemen, en bewerkingen en lijnen op te slaan. Ook kun je de teeltregistratie in de Fieldbee-app bijhouden, je machine- en trekker-instellingen opslaan en percelen intekenen.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om machinebesturing toe te passen, zoals het schakelen van secties. Hier werkt Fieldbee overigens wel aan. Het is in de toekomst als software-uitbreiding te gebruiken op bestaande en nieuwe systemen.

Duidelijke bediening stof- en waterdichte Android-tablet

We zijn te spreken over de duidelijke bediening van de stof- en waterdichte Android-tablet. Dat gaat makkelijk en intuïtief. We missen wat kleine, praktische details. Zo gaat het stuursysteem niet uit wanneer je een ruk aan het stuur geeft. Dat betekent dat je de geleiding handmatig op het scherm moet uitschakelen. Er zit daarvoor wel een grote knop op de tablet, maar liever zagen we dat een lichte ingreep via het stuur het automatisch sturen uitschakelt. Ook kun je (nog) geen losse knopjes in de cabine plaatsen voor het in- en uitschakelen van de geleiding.

Lees verder onder de foto

De Fieldbee-app is makkelijk in gebruik. Bij de Complete-uitvoering zit er een ingebouwde druppellader in de RAM-steun.

De Fieldbee-app is makkelijk in gebruik. Bij de Complete-uitvoering zit er een ingebouwde druppellader in de RAM-steun.

Instapmodel voor € 4.200

De Fieldbee is met zijn relatief lage prijs erg interessant voor kleinere bedrijven of voor boeren die de stap naar het gebruik van gps wel willen maken, maar opzien tegen de bedragen die je bij de concurrenten betaalt. De eenvoudige elektrische Fieldbee Powersteer Basic bestel je voor € 4.200 bij Doorgrond. De uitgebreidere Complete-uitvoering kost € 700 meer. Wil je opgenomen lijnen en percelen kunnen opslaan, dan ben je jaarlijks € 120 kwijt aan een Fieldbee-abonnement.

Verder moet je vóór aanschaf even je stuur van de trekker demonteren. Meet de diameter van de stuuras op, tel het aantal splines, en noteer de dopmaat van de moer die het stuur vastzet. Die gegevens geef je door, samen met het merk en type van de trekker. Dan ontvang je de juiste splinebus waarmee de stuurmotor op de trekker past. Wil je de set gaan overzetten, dan herhaal je die stappen ook bij de andere trekkers.

Lees verder onder de fotoAls de kabels door de cabine je niet storen, is de Powersteer-set met een uurtje geïnstalleerd en kun je wegrijden. Wie alles netjes wil wegwerken trekt er een halve dag voor uit.

Als de kabels door de cabine je niet storen, is de Powersteer-set met een uurtje geïnstalleerd en kun je wegrijden. Wie alles netjes wil wegwerken, trekt er een halve dag voor uit.

Stuurkit zelf monteren

Na het bestellen en doorgeven van de benodigde gegevens, krijg je de stuurkit thuisgestuurd en kun je hem monteren. Hoef je de kabels niet weg te werken onder de bekleding, dan zal dit binnen een uurtje gepiept zijn en kun je rijden.

Wil je zo min mogelijk kabels zien, dan kost het wegwerken achter de bekleding wat meer tijd. Reken op een halve dag werk. Wil je meerdere trekkers voorbereiden voor het systeem, dan komen de extra kabelbomen op € 460 per stuk.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Test een robot op je eigen bedrijf

NPPL zoekt voor teeltseizoen 2025 boeren en tuinders die veldrobots en robottechnieken willen testen op hun bedrijf.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.