fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Studenten sleutelen aan elektrisch aangedreven waterstoftrekker

Agrotronica-studenten van Aventus in Apeldoorn (Gld.) bouwen een reguliere compacte trekker om naar een elektrisch aangedreven waterstoftrekker: de hydro-Etrac.

Het doel van de Aventus-studenten is om de hydro-Etrac te laten rijden op een elektrisch aangedreven motor met groene stroom en groene waterstof, dus zónder CO2-uitstoot.

In eerste instantie zouden de zes studenten een oude gazonmaaier ombouwen naar elektrisch. Dat motiveerde hen niet genoeg. Vanuit de Aventus-afdeling metaaltechniek kwam budget vrij, waarmee een compacte Solis-trekker werd aangeschaft. Deze Solis fungeert de komende jaren als les- en studiemodel.

Tekst gaat verder onder de Facebook-post

Accupakket met 16 brandstofcellen

De Solis-trekker is in januari afgeleverd. De studenten demonteerden de verbrandingsmotor. In samenwerking met zakenpartner Motrac Industries zijn zij op zoek gegaan naar elektrische componenten voor de trekker. Denk hierbij aan wielmotoren, een converter en een accupakket.

Het accupakket bestaat uit 16 brandstofcellen. Dat zijn vier groepen seriegeschakelde cellen met parallel daaraan nog eens vier van die groepen cellen. De studenten denken dat deze goed samenwerken met de waterstofbrandstofcel en met de overige elektrische componenten die op spanning werken.

De studenten gaan de beste plek onderzoeken voor plaatsing van de waterstoftank. Past de tank het beste op het dak van de trekkercabine, voor in de neus van de trekker of achterin?

Tekst gaat verder onder de foto

De studenten hebben de verbrandingsmotor uit de trekker gehaald. Hiervoor in de plaats komt een elektromotor met groene stroom en groene waterstof.

De studenten hebben de verbrandingsmotor uit de trekker gehaald. Hiervoor in de plaats komt een elektromotor met groene stroom en groene waterstof.

Groen systeem met zero-emissie uitstoot

Het plan is om de hydro-Etrac dit jaar te elektrificeren. In 2024 willen de Aventus-studenten starten met waterstof. Zij werken toe naar een compleet groen systeem en willen zero-emissie uitstoot.

In de hydro-Etrac bevindt zich een elektromotor die wordt aangedreven met groene stroom en groene waterstof: een elektrisch aangedreven waterstoftrekker. Het doel is om bij een snelheid van 12 kilometer per uur minimaal een uur elektrisch te rijden.

Mbo-student enthousiasmeren voor nieuwe technieken

De Aventus-studenten willen met het hydro-Etrac-project toekomstige studenten laten zien dat je met moderne technieken geen universitair opgeleide mensen nodig hebt. Ook voor mbo-studenten zijn de nieuwe technieken interessant. Het project is bestemd om te leren. Het hoeft geen marktrijp model te zijn, maar kan in de toekomst wel verder worden uitgewerkt tot een model dat klaar is voor de markt.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.