Proefrit met soepele zelfrijder Agrifac Condor Vanguard
Spuitenfabrikant Agrifac presenteerde vorig jaar een nieuwe veldspuit. De zelfrijdende Condor Vanguard vult het gat tussen de Condor V en de Endurance. Toch is deze slechts 2,55 meter brede machine meer dan een tussenmodel. TREKKER maakte een proefrit met de allereerste Vanguard. Een impressie.
Agrifac is bekend van de bietenrooiers en veldspuiten. De getrokken veldspuiten zijn inmiddels verleden tijd, de focus ligt volledig op zelfrijders. In de fabriek in Steenwijk staat een groot aantal spuiten klaar voor de afronding, en dan aflevering. Een specifieke spuit is voor ons gereserveerd: de allereerst geproduceerde Condor Vanguard.
Regels in Frankrijk bepalend
Voor de introductie bestond het aanbod van Agrifac uit twee modellen: de Condor V (het Romeinse getal vijf) en de Endurance. Tussen de maximale 5.000 litertank van de Condor V en 8.000 liter bij de Endurance zat een gat. De Vanguard vult dit met een model met een 6.000 litertank.
De grootste uitdaging tijdens de ontwikkeling van de Vanguard was vooral de regelgeving in Frankrijk. Daar is het verplicht om binnen de 2,55 meter breedte te blijven als je 40 km/u wil rijden. Beide andere spuiten zijn minimaal 3 meter breed.
De eis om binnen die 2,55 meter op de weg te blijven, betekent dat de vouwdelen van de bomen langer moeten zijn. Immers: hoe korter de boomdelen, hoe dikker de stapel aan de zijkant van de tank. Dat is de reden om een langer chassis te bouwen: daar kun je langere boomdelen op kwijt. Het platform achter de cabine is verdwenen, en er is ruimte gemaakt voor een langere en smallere tank met een geïntegreerde schoonwatertank. De tank ligt meer naar voren en zorgt zo ook voor een betere gewichtsverdeling.
Tekst gaat verder onder de foto
Compactere pompset
Op de machine staan twee centrifugaalpompen: één om te spuiten en één om te vullen. Vanwege het smallere chassis is de pompset aangepast. Die is smaller en korter. Ook het leidingwerk is korter, waardoor er minder vloeistoffen in het systeem blijft zitten. Je koppelt de slang tussen de achterwielen aan de spuit.
Voordat je uitstapt, kun je in de computer aangeven hoeveel water je wilt laden, of hoeveel water in totaal in de tank mag. Wil je maximaal 2.500 liter in de tank hebben, dan rekent de computer zelf uit hoeveel er in de tank zit en hoeveel er dan moet worden geladen. Ook de schoonwatertank, die bij de Vanguard in de tank zit, kun je automatisch laten vullen.
Vervolgens koppel je de slang aan en klap je het mooi afgewerkte kabinetje dat de fustenreiniger verstopt, omhoog. Hier kun je met behulp van een kleine, compacte touchscreen de spuit vullen. Intussen voeg je de gewasbeschermingsmiddelen via de fustenreiniger toe.
Tekst gaat verder onder de foto
Automatisch ontluchten
De centrifugaalpomp achter op de spuit voor het laden van water heeft een kamer waarin water blijft staan. Een centrifugaalpomp kan geen lucht verpompen en is normaliter niet zelfaanzuigend. Agrifac lost dit op door er een waterkamer aan toe te voegen.
Is er toch lucht in het systeem gekomen, dan kan dit automatisch worden verholpen. Voor dit doel is namelijk een nieuw ontluchtingsprogramma geïntegreerd in de EcoTronicPlus-terminal. Omdat het pompsysteem toch op de schop ging, zijn de filters ook beter gepositioneerd. Het zuigfilter en het persfilter zijn beter bereikbaar.
Rijpedaal reageert soepel
Net achter de cabine ronkt een 6,7 liter zescilinder van Cummins. Sinds 2020 gebruikt Agrifac Cummins-motoren voor de Condor-spuiten. De motor drijft een hydrostaattransmissie van Linde aan. Met het rijpedaal kun je in de wegmodus traploos van 0 naar 40 km/u rijden. Het rijpedaal is exponentieel ingericht. Bij lage rijsnelheid, zoals bij het binnenrijden van een schuur of het oprijden van een rotonde, kun je het pedaal goed doseren zonder het rijbereik te hoeven veranderen.
Je kunt nu rijdend overschakelen van de weg- naar de veldmodus. Daarvoor moet je onder de 10 kilometer per uur rijden en je voet op het rijpedaal hebben. Door het knopje voor het wisselen van de rijbereiken ingedrukt te houden, schakel je over naar veldmodus, waarna je op de rijhendel rijdt en de vierwielbesturing kunt gebruiken. De reden hierachter is dat je voorheen stil moest gaan staan en het even duurde voor de machine overschakelde naar de veldmodus, bijvoorbeeld om een krap dammetje met vierwielbesturing in te draaien. De praktijk heeft geleerd dat automobilisten dan ongeduldig worden inhalen, met gevaarlijke situaties als gevolg. Agrifac lost dit zo slim op.
Leverbaar vanaf € 450.000
Je voelt je snel thuis in de cockpit van de Vanguard. Het EcoTronicPlus-bedieningsysteem is, na wat uitleg, goed te begrijpen en de machine laat zich makkelijk besturen. Het pendelonderstel, hydraulische schokdempers en de luchtvering doen comfortabel hun werk. We reden met een R&D-machine (research & development), wat wil zeggen dat er nog wat dingen worden getest op deze veldspuit. Inmiddels heeft Agrifac vijf Condor Vanguards gebouwd, waarvan er al twee bij eindklanten rijden.
Tekst gaat verder onder de foto
De zogenoemde J-boom-spuitboom is leverbaar van 24 tot 55 meter werkbreedte. Het luchtondersteuningssysteem uit eigen huis is nog niet leverbaar op de Vanguard. Deze AirFlowPlus-boom is vanaf 2024 leverbaar.
Een Agrifac Condor Vanguard in de basisuitvoering met 36 meter boombreedte, 25 centimeter dopafstand, FastFold, automatische balansregeling, fustreiniger, automatische vetsmering en sectiecontrole staat in de prijslijst vanaf bruto € 450.000. De machine is al te bestellen.
Auteur: Jacco van Erkelens
Op zoek naar een gebruikte Agrifac-veldspuit? Neem een kijkje op Traktorpool.nl
Gerelateerde tags: Gewasbescherming, Spuit- en schoffeltechniek, Spuitmachines