fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Waterstofmotor AB H2 448 van JCB bijna klaar voor de markt

Volgens de Britse machinefabrikant JCB is zijn waterstofmotor AB H2 448 eind 2023 gereed voor productie. De motor is gebouwd op basis van de 81 kW (109 pk) sterke 4,8 liter JCB 448-viercilindermotor. - Foto's: JCB/Paul Cooper

De Britse machinefabrikant JCB denkt zijn waterstofmotor AB H2 448 eind 2023 klaar te hebben voor productie.

JCB heeft vertrouwen in zijn nieuwste waterstofvariant. Waterstofmotor AB H2 448 is gebouwd op basis van de 81 kW (109 pk) sterke 4,8 liter JCB 448-viercilindermotor. De AB H2 448-motor wordt in maart getoond in een verreiker en een graafmachine op vakbeurs ConExpo 2023 in Las Vegas (VS).

Hoge kostprijs

JCB werkt al een aantal jaren aan een rupsgraafmachine op waterstof. Al liep het project goed, toch besloot JCB ermee te stoppen. De kostprijs bleek erg hoog, het onderhoud te ingewikkeld en de brandstofcelmembranen gevoelig.

Onderzoek waterstof opnieuw gestart

De onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van JCB bestudeerde onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford de 76 eerdere waterstofonderzoeken opnieuw. Daaruit stelde de fabrikant vier grote onderzoeksprojecten samen.

Besloten werd om een waterstofmotor te gaan bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor. “We hebben het onderblok van de 4,8 liter JCB 448 Dieselmax gebruikt. Daarop hebben we een waterstofkop gezet. In combinatie met een waterstofinjectiesysteem en een ontstekingssysteem geeft dat een nieuwe waterstofmotor”, aldus een woordvoerder van JCB.

Tekst gaat verder onder de foto

Onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford werd besloten een waterstofmotor te bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor.

Onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford werd besloten een waterstofmotor te bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor. 

Waterstofmotor inbouwen in bestaande machines

Volgens de fabrikant is het grote voordeel dat de waterstofmotor is in te bouwen in bestaande machines met een dieselmotor. Waterstofmotor AB H2 448 past zelfs naadloos in JCB’s met 448 Dieselmax.

De vier uitdagingen zijn: het inspuiten van waterstof, de luchtdruk, een turbo voor waterstof en de ontsteking en stoommanagement. Het grote verschil met diesel is de verbrandingstemperatuur. Bij waterstof ligt deze lager.

Naar verwachting volgt na de viercilindermotor de zescilinder.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.