fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Litouwse Auga bouwt nulserie methaan-elektrische trekker

Het Litouwse landbouwbedrijf Auga Group ontwikkelt zelf een hybride trekker. We schreven al eens over het prototype, nu is een nulserie klaar. - Foto's: Adas Vasiliauskas

Auga Group uit Litouwen toonde in 2021 al een 400 pk sterke hybride trekker en presenteert nu een eerste nulserie methaan-elektrische trekker. De trekker tankt biomethaan en zet dit om in elektriciteit.

Het Litouwse Auga Group, een landbouwbedrijf met 39.000 hectare akkerbouw, 3.400 melkkoeien en een champignonkwekerij, gaat dit jaar een nulserie zelf gebouwde hybride trekkers testen op het landbouwbedrijf. De zogenoemde Auga M1-trekker rijdt op biomethaan met een verbrandingsmotor en zet dit om in elektriciteit voor elektrische wielmotoren. Daarnaast is de methaan-elektrische trekker voorzien van accu’s die, als niet het volledige motorvermogen nodig is, het teveel aan elektrische energie opslaan.

De Auga M1 zou 12 uur lang kunnen werken op één tankbeurt. Volgens Auga Group stoot de methaan-elektrische trekker  op jaarbasis 100 ton CO2 minder uit dan een dieselvariant.

Merkkleur antracietbruin

De nulserie bestaat uit drie trekkers die alle drie zijn voorzien van andere componenten. De trekker die dit jaar tijdens praktijktests het beste slaagt, gaat uiteindelijk in serieproductie.

Ook is het uiterlijk van de trekkers aangepast ten opzichte van het eerste prototype; volgens de bouwers zal dit de basis zijn voor de verdere productie. De antracietbruine kleur wordt de merkkleur. Dit is een verwijzing naar vruchtbare grond. De trekker is ontworpen en wordt geassembleerd in Litouwen.

Verwisselbare gaspatronen

Auga Group zegt een oplossing te hebben gevonden voor de tankinfrastructuur door vervangende gaspatronen te ontwikkelen. Die gaspatronen worden niet gevuld op een landbouwbedrijf, maar bij een biogasinstallatie en vervolgens getransporteerd als verwisselbaar patroon.

Lees verder onder de foto

Het nieuwe uiterlijk met de antracietbruine kleur is volgens Auga de basis voor de toekomstige serieproductie.

Het nieuwe uiterlijk met de antracietbruine kleur is volgens Auga Group de basis voor de toekomstige serieproductie.

Ook methaan-elektrische trekker bouwen voor anderen

Auga Group laat weten meer dan €3 miljoen te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van de trekker. Het doel is om de Auga M1 uiteindelijk te verkopen aan andere bedrijven en in het buitenland. Daarnaast zouden de bedrijfskosten van de Auga M1 gelijk moeten zijn aan die van een dieselvariant.

Auteur: Bob Karsten

Zie onderstaande video van Lrytas.It met meer detailbeelden van de Auga M1-trekker.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Dit brengen zelfrijders en machines op bij Ritchie Bros. in Meppen

TREKKER noteerde naast prijzen van trekkers op de veiling van Ritchie Bros. in Meppen (D.) ook die van werktuigen en zelfrijders....
Afbeelding artikel

Oldtimer | Farmhand F600: bijzondere machine, bijzonder verhaal

Trekkerliefhebber Wim Lamberts begon vijftien jaar geleden met reparaties om zijn Farmhand F600 weer in werkende staat te krijgen.
Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.