fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gebruikte meststrooier kopen? Let vooral op aandrijving

Vijf- en zestonners zijn tweedehands nog steeds te koop, maar de grote markt voor gebruikte meststrooiers is 16 ton en groter. Die machines gaan vaak ook vlot van de hand. - Foto's: Martin Smits

Ben je van plan een gebruikte meststrooier te kopen? Dan zijn er nogal wat punten waarop je moet letten bij de aanschaf ervan. Let vooral op de conditie van de aandrijving.

Een meststrooier voor het strooien van vaste mest of compost is een relatief eenvoudig werktuig. Toch kan er veel aan mankeren. Goed schoongespoten zijn de staat van het lakwerk en de conditie van chassis en bak vrij goed op het oog controleren. Maar vooral de conditie van de aandrijving is essentieel. Die is niet zo makkelijk vast te stellen. Daarom een aantal punten die aandacht verdienen.

Grote wielen of een tandem?

De eerste vragen bij de zoektocht naar een gebruikte meststrooier zijn: hoe groot moet de wagen zijn en welk type heeft de voorkeur. Vanouds zijn in Nederland de types met de wielen ónder de bak zeer populair. Mede om ze multifunctioneel in te kunnen zetten. In de tijd dat een zestonner al een grote kar was voor de loonwerker, moest een meststrooier ook voor ander werk bruikbaar zijn. Sommige waren zelfs als kipwagen te gebruiken.

Vier- en vijftonners worden nog steeds gemaakt en verkocht, maar de nieuwmarkt begint toch bij 14 tot 16 ton laadvermogen. In het veenweidegebied zijn negentonners nog populair vanwege de draagkracht van de bodem.

Inmiddels zijn ook de vooral uit Frankrijk afkomstige wagens op een enkele as met grote wielen náást de bak populair. Wat goedkoper in aanschaf dan een tandemasser, en hoge wielen vragen minder trekkracht. Bij dit type enkelasser worden trekkerbanden gemonteerd. Nogal eens gebruikte, om de prijs aantrekkelijker te maken.

De grote tandemassers zijn relatief duur, omdat er dan een gestuurde as onder komt. En bij de grotere ook een liftas, om voldoende oplegdruk op de dissel te houden als de wagen leegraakt. Anderzijds heeft een tandemasser het voordeel dat-ie stabieler en comfortabeler rijdt op de weg. Ook gaat het beladen wat makkelijker, omdat achterop geen grote wielen in de weg zitten.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk onderaan dit artikel meer punten waarop je moet letten voordat je een gebruikte meststrooier aanschaft

Slijtage van een kruiskoppeling is uitwendig makkelijk vast te stellen. Controleer de groothoekkoppeling op speling op de twee inwendige kogels tussen de twee helften die voor het groothoekeffect zorgen. Aan de machinekant vasthouden en aan de andere kant bewegen.

Slijtage van een kruiskoppeling is uitwendig makkelijk vast te stellen. Controleer de groothoekkoppeling op speling op de twee inwendige kogels tussen de twee helften die voor het groothoekeffect zorgen. Aan de machinekant vasthouden en aan de andere kant bewegen.

Gebruikte meststrooiers weinig te koop

Gebruikte meststrooiers in goede staat zijn betrekkelijk weinig te koop. Ze worden over het algemeen vlot verkocht. Zoals gezegd, de markt voor nieuwe wagens is vooral voor zestientonners en groter, in de praktijk voor loonwerkers.

Vaak kopen akkerbouwers de gebruikte exemplaren om vaste mest en compost te strooien. Ook veehouders kopen geregeld gebruikt. De strooiers draaien op relatief weinig uren en zijn goed onderhouden; dan kan ook een gebruikte wagen nog jaren mee.

De modellen met strooischijven zijn heel gewild. Die kunnen breed strooien en kleine hoeveelheden goed verdelen. Een hydraulisch schot achterin om morsen te voorkomen is synoniem voor de moderne meststrooier. Controleer ook of het schot goed functioneert. De geleiding van het schot is aan slijtage onderhevig

Voor dit artikel bekeek TREKKER twee wagens bij Lok Machinery in Ruinerwold (Dr.) en een wagen bij Loonbedrijf De Weer in Bornerbroek (Ov.).

Auteur: Martin Smits

Bodem, zijwanden en meenemers zijn goed op het oog te beoordelen op slijtage. Eén kromme meenemer is weer recht te maken of te vervangen, maar zijn het er veel, dan is duidelijk dat de wagen flink is gebruikt.

Essentieel, maar eigenlijk alleen goed te controleren als je de bodemketting losmaakt: de slijtage van de nestwielen. Gemonteerd ziet het er meestal beter uit dan het werkelijk is. Goed controleren is daarom een klus voor in de werkplaats.

De aandrijfas naar de walsen is onder de wagen op meerdere plaatsen gelagerd. Hier voorzien van een naar buiten gebrachte smeernippel. Wordt nog weleens vergeten: lagers moeten net als de kruiskoppelingen nagenoeg spelingsvrij zijn.

Tandwielkasten moeten net als hydromotoren vrij zijn van lekkage. Dat is een eerste indicatie, maar geen garantie dat het technisch goed is. De lagering van de uitgaande assen moet spelingsvrij zijn.

De meeste wagens hebben hydraulische spanners. De ketting moet iets hangen, maar niet te veel. Te strak: onnodige slijtage. Te slap: vooral gevaarlijk als je bij een verstopping de bodemketting iets terugdraait. Dan kan de ketting van de nestwielen loskomen en zelfs door de walsen worden gegrepen.

Meenemers op de walsen kunnen verbogen of versleten zijn, net als de strooischoepen. Slijtdelen zijn te vervangen, maar de assen moeten strak in de lagers staan en mogen vooral niet ontzet zijn.

De pennen in de bussen veroorzaken slijtage, waardoor de ketting rekt. Vuistregel: de ketting moet je net niet boven het tandwiel uit kunnen tillen. Indien te ruim: vervang ook de tandwielen. Ingesleten tandwielen vreten een nieuwe ketting op.

Een trekbek kan te dun worden, het oog kan uitslijten. De grootte van het gat is een compromis: enerzijds liefst minimale speling, anderzijds is ruimte nodig om te kunnen bewegen. Een nieuwe bus erin slaan is een optie. Maar indien flink versleten, vervang dan de hele trekhaak.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Slootsmid start nu ook met verkoop van tandemas-mesttanks

Slootsmid introduceerde in 2022 zijn eenassige Solid-mesttanks. De machinebouwer zet nu twee-assige mesttanks onder de naam Sigma in de markt.
Afbeelding artikel

Lemken bouwt Solitair F-fronttank met 2.400 liter inhoud

De Duitse machinefabrikant Lemken bouwt een nieuwe Solitair F-fronttank met een inhoud van 2.400 liter. Deze fronttank is geschikt voor zowel...
Afbeelding artikel

Vervaet lanceert speciale editie Hydro Trike op ATH

De Zeeuwse machinefabrikant Vervaet toont binnenkort op vakbeurs ATH 2024 een speciale editie van de zelfrijdende bemester Hydro Trike.