fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Digitaal realtime vervoersbewijs rVDM vervangt papieren mestbon

Vanaf 2023 lopen alle vormen van mesttransport via e-CertNL. Eén van de grootste veranderingen is dat zowel de leverancier als de ontvanger het transport digitaal moet goedkeuren. - Foto's: Hans Prinsen

Het papieren Vervoersbewijs dierlijke mest (VDM) is niet meer te gebruiken voor mestvervoer. Vanaf 1 januari 2023 geef je het mestvervoer door met een realtime digitaal Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM). Dat betekent een cultuuromslag voor de sector.

Dit jaar gaan alle vormen van mesttransport via e-CertNL. Zowel de leverancier als de ontvanger moeten het transport digitaal goedkeuren.

Mesttransport vooraf aanmelden

De belangrijkste verandering voor mesttransporteurs en intermediairs is dat het papieren vervoerbewijs verdwijnt en alles digitaal moet via het rVDM. Mesttransporten dien je vooraf aan te melden. Dit kan tot enkele seconden voor het laden van de mest. Wie meer wil plannen, kan dat tot maximaal twee weken van tevoren doen.

Het aanmelden kan door het relatienummer van RVO of het KvK- of UBN-nummer in te voeren. Volgens ingewijden is de kans op fouten maken minimaal, omdat pas een rVDM-nummer wordt afgegeven als alles in orde is. Vanaf dat moment mag je pas beginnen met het pompen van de mest.

Monster verzamelen

Ondertussen neemt het monsterkabinet een monster, dat verzameld wordt in een mestpotje of mestzakje. De barcode op het mestmonster scan je met de telefoon of tablet, deze gaat samen met de locatie die uit de AGR-gps komt naar RVO.

Tekst gaat verder onder de foto

De barcode op het mestmonster wordt gescand met de telefoon of tablet en gaat, samen met de locatie die uit de AGR-gps komt, naar RVO.

De barcode op het mestmonster wordt gescand met de telefoon of tablet en gaat, samen met de locatie die uit de AGR-gps komt, naar RVO.

De rVDM gaat eerst naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Pas als de handtekeningen van de leverancier en de ontvanger binnen zijn, wordt dit doorgezet naar RVO. RVO koppelt het monster aan de vracht en berekent de kilo’s fosfaat en stikstof die vervoerd zijn.

In een toelichting benadrukte Joke Noordsij, senior beleidsmedewerker mest en milieu van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), dat het vooral belangrijk is om fraude, maar ook fouten uit te bannen. Zo ontstaat een gelijk speelveld voor alle bedrijven die het wel goed doen.

Geen handtekeningen nodig

In de tijd van de papieren vervoersbewijzen was de loonwerker, transporteur of intermediair vaak gemachtigd om de bonnen te ondertekenen. Dat is met dit digitale vervoersbewijs verleden tijd. Zowel de leverancier als de ontvanger van de mest moeten het transport binnen zeven dagen digitaal bevestigen in het rVDM-systeem. Daarvoor krijgen ze na de aflevering van de mest van het rVDM-systeem een e-mail met het verzoek om dit te bevestigen. Beide partijen loggen in met eHerkenning niveau 2+.

RVO verantwoordelijk in opstartjaar 2023

RVO weet ook dat het gaat om een opstartfase komend jaar en geeft aan dat de verantwoording bij RVO ligt. Arjen Dijkstra, adviseur van RVO: “Als we na zeven dagen geen bevestiging hebben, gaan we berichten sturen om mensen aan het werk te zetten. Is het na dertig dagen nog niet rond, dan kunnen sancties volgen. Al zijn we daar de eerste periode terughoudend mee.” Zowel Dijkstra als Noordsij benadrukken dat de transporteur daar niets mee te maken heeft. Zodra deze partij de vracht heeft gelost of afgemeld heeft, is de rol van de vervoerder voorbij.

Route-info en bedrijfsmanagementsysteem

Normaal gesproken is voor de mesttank geen technische aanpassing nodig. Wel eist de wetgever ‘route-informatie’. Deze moet tot vijf jaar terug te herleiden zijn. Er staat niet concreet beschreven hoe dit eruit moet zien. Sommige loonbedrijven geven aan een track&tracesysteem te hebben dat de gps-coördinaten vastlegt zodra de trekker of vrachtwagen stilstaat. Het kan dus zijn dat er een locatie wordt vastgelegd in de Achterhoek, en de volgende locatie pas in Groningen. Immers, zolang het voertuig rijdt, kan er niet worden gefraudeerd.

Tekst gaat verder onder de foto

De wetgever eist routeinformatie; deze moet tot vijf jaar terug te herleiden zijn. JDLink op John Deere-trekkers volstaat niet, deze gegevens worden slechts één jaar opgeslagen.

De wetgever eist routeinformatie; deze moet tot vijf jaar terug te herleiden zijn. JDLink op John Deere-trekkers volstaat niet, deze gegevens worden slechts één jaar opgeslagen.

Daarnaast zijn er diverse softwareaanbieders die de rVDM verwerken in een applicatie. Dit zijn onder andere Rovecom, Agro IT en VDMadmin. Uiteindelijk levert het volgens de kenners een forse besparing op qua administratie en wordt het mesttransport fraudebestendiger.

Auteur: Robin Looman

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Double Twin Shift mesttank kan tegen zelfrijder op

Na de komst van een Kaweco Double Twin Shift mesttank kocht loonbedrijf Vragender er binnen een jaar een tweede bij. Volgens...
Afbeelding artikel

Evers introduceert schijvenbemester tot 12 meter werkbreedte

Evers Agro introduceert de Toric XL-schijvenbemester. Deze is leverbaar met een werkbreedte van 9 of 12 meter.
Afbeelding artikel

Vredo VT5536: 22 kuub in 90 seconden en rust in de cabine

De nieuw ontworpen zodebemester Vredo VT5536 heeft een Scania-krachtbron en 22 kuubs kunststoftank. Tijd voor een proefrit.