Blog | ‘Stapje voor stapje naar bovenover ploegen’
Misschien is het wel de grootste trend binnen het ploegen van de afgelopen tien jaar: bovenover ploegen. Maar ja, hoe doe je dat in sappige najaarsklei met een enorme zes-, zeven- of achtschaar ploeg erachter? Toch maar een 15-tons trekker van 300 pk ervoor, of kan dat slimmer?
Ziedaar, antislipwielen naast de achterwielen van een trekker. Een nieuw bedenksel rond het fenomeen antislip- of stappenwiel. Het is niet de eerste versie die in het kader van dit thema is bedacht, maar wel iets heel anders. Zoals het nu lijkt, werkt het nog goed ook. Zo kun je met een lichte trekker toch bovenover ploegen, zonder dat je te veel slip hebt. Inmiddels rijden er tien trekkers in Nederland met deze vinding naast de achterwielen.
Tekst gaat verder onder de video
Staal op de bodem?
Bij het zien van de stalen stappenwielen moest ik meteen denken aan de stalen kooiwielen zoals we die heel vroeger kenden als ‘dubbelluchtwiel’ of zelfs als basiswiel onder de oldtimertrekkers. Staal op de bodem? De jongeren onder ons zullen meteen denken: dat verdicht de grond toch enorm? Het tegendeel blijkt het geval. Een collega zei ooit eens: ‘Heb je ooit wel eens water in het spoor van een stalen kooiwiel zien staan?’ Het antwoord is ontkennend. Maar ja, die oude trekkers waren vooral kleiner, lichter en de werktuigen waren vele malen kleiner. Een vierscharige ploeg was toen vrijwel ondenkbaar.
Oude techniek in modern jasje
Dus dat anti-slipwiel is zo gek nog niet. Ook al staat het onbuigzame staal haaks op de theorie van de dure radiale VF-banden die de bodem zouden moeten sparen. Mooi hoe oude techniek in een modern jasje toch weer om de hoek komt kijken. Alsof de geschiedenis zich herhaalt. Maar dan mooier, fraaier en slimmer.
Auteur: Bas van Hattum
Gerelateerde tags: Banden, Grondbewerking, ploegen