fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Arno Verkleij: ‘Webshop BartsParts levert zo’n 1,2 miljoen machineonderdelen’

Arno Verkleij, eigenaar van webshop BartsParts: “We stellen dealers in staat om machineonderdelen te verkopen die misschien al jaren op de plank liggen. Wij hebben iets gemaakt waaraan behoefte was.” - Foto's: Fred Libochant

In 2016 begon Arno Verkleij met niks webshop BartsParts. Zes jaar later is BartsParts een grote partij voor als je op zoek bent naar machineonderdelen. “Grofweg 1,2 miljoen unieke onderdelen – waarvan in totaal 18 miljoen stuks beschikbaar – staan online, afkomstig van 1.300 bedrijven”, zegt eigenaar Arno Verkleij. Met name de laatste twee jaar groeide BartsParts fors.

Wie zijn toch de mensen achter webshop BartParts, die het onderdelenmagazijn van menig dealer opruimen? TREKKER gaat in gesprek met eigenaar Arno Verkleij.

Wat was het uitgangspunt om te starten met een online onderdelenshop?

“Mijn collega en ik werkten bij Tuin- en parkdealer Perfors (nu Kraakman) en kenden het probleem van een grote onderdelenvoorraad bij dealers. Een magazijn waar soms jarenlang veel onderdelen liggen die niet of zeer zelden worden verkocht. De oorzaak kan zijn dat de machines waar ze voor zijn, niet meer in een bepaalde regio draaien. Kom er dan maar eens vanaf. Voor de grap zeiden we: we gaan al deze onderdelen online aanbieden en brengen koper en verkoper via de digitale snelweg bij elkaar.

Zo ontstond de naam BartsParts. Het idee: het aanbod van dealers in beeld brengen en de onderdelen voor een gunstige prijs aan te bieden. Voor machines waren er al diverse platforms, voor onderdelen veel minder. Het is ook bewerkelijker. Voor een machine nemen mensen nog wel de moeite om foto’s plus een omschrijving te maken. Voor onderdelen gebeurt dat praktisch niet. Dat zou makkelijker en sneller kunnen. Daar moest een markt voor zijn.”

Hoe komt het dat jullie zo snel bekend zijn geworden?

“We laten aan dealers zien dat we in staat zijn om onderdelen die misschien al jaren op de plank liggen, te verkopen. In die zin hebben wij iets gemaakt waaraan behoefte was. Hierdoor krijgen we een natuurlijke aanloop, dealers melden zich bij ons.

Daarnaast zijn we goed vindbaar op Google. Iemand tikt een onderdeelnummer in en komt bij ons terecht. We besteden geen euro aan online advertenties. Dat is ook bijzonder. We constateren dat de onderdelenprijzen bij fabrikanten flink zijn gestegen sinds corona en de oorlog in Oekraïne. Ook kampten fabrikanten met (te) late bezorging en leveringsproblemen. Dat is een reden voor kopers om eerst even bij ons in het digitale magazijn te kijken en te shoppen.”

Hoe werkt het precies?

“Een dealer levert de te verkopen onderdelen via een lijst bij ons aan. Als ze gebruikmaken van Bever Software of van de ftp-server gaat dit via een koppeling elke nacht automatisch. De onderdelen blijven gewoon bij de dealer in zijn magazijn liggen. We controleren de bestanden op items die wij niet kunnen versturen (olie, accu‘s, ramen etc.) en op veel voorkomende fouten als negatieve voorraad, prijs van € 0 et cetera. Of artikelregels met een heel hoge waarde, wat nogal eens voorkomt doordat bijvoorbeeld de prijs is gegeven per 100 stuks, maar de voorraad gewoon in stuks.

Wij vissen er allerlei dingen uit waarvan we inmiddels uit ervaring weten dat het ze niet goed gaan, omdat ze breekbaar zijn of speciaal verzekerd moeten worden. Denk aan deuren, ramen van cabines, speelgoed en accu’s. De dealer bepaalt zelf de prijs en geeft korting – variërend van 20 tot 80% – op de brutoprijs, afhankelijk van hoe lang het onderdeel al op de plank ligt. Vervolgens staat het in de webshop. Iedereen kan het zien en bestellen.

Ons verdienmodel is de marge die wij erop zetten. Die is afhankelijk van vele factoren, zoals de korting die wij van de dealer ontvangen, hoeveel andere aanbieders er van het artikel zijn, of wij het artikel al eens eerder hebben verkocht. Er is dus niet echt sprake van een vaste marge voor BartsParts. Prijstechnisch zijn wij door de hoge kortingen erg aantrekkelijk. Klanten kunnen koopjes vinden. Het zijn meestal boeren, loonbedrijven of akkerbouwers, maar ook dealers. Zij betalen de verzendkosten.”

Tekst gaat verder onder de foto

Het verdienmodel van BartsParts is de marge die de webshop erop zet, vertelt Arno Verkleij. "Die marge is afhankelijk van vele factoren, zoals de korting die wij van de dealer ontvangen, hoeveel andere aanbieders er van het artikel zijn, of wij het artikel al eens eerder hebben verkocht."

Het verdienmodel van BartsParts is de marge die de webshop erop zet, vertelt Arno Verkleij. “Die marge is afhankelijk van vele factoren, zoals de korting die wij van de dealer ontvangen, hoeveel andere aanbieders er van het artikel zijn, of wij het artikel al eens eerder hebben verkocht.”

Vertel eens, met wie doen jullie nu zaken?

“Momenteel met zo’n 1.300 dealers in 18 verschillende landen. Een klant ziet niet bij welke dealer het vandaan komt, wel uit welk land. Hij ziet ook het magazijnnummer. Op het moment dat een klant iets koopt, krijgt de dealer een mailtje met de melding: we hebben onderdeel X verkocht. Kun je bevestigen dat het er nog steeds ligt, compleet is, wat de afmetingen en gewicht zijn, en dat het klaar staat voor verzending? De dealer bevestigt dit vervolgens via een geautomatiseerd proces. Hierna ontvangt hij van ons een verzendlabel van pakketdiensten UPS of DHL. Die halen het pakket op bij de dealer en zorgen voor de levering.

BartsParts ziet de onderdelen fysiek dus niet. We regelen de logistiek en kopen in bij de dealer. Die stuurt ons maandelijks een factuur van wat hij geleverd heeft. De dealer komt dus niet rechtstreeks in contact met een klant. Andersom ook niet.”

Welke onderdelen biedt je zoal aan?

“Bij ons melden zich met name dealers die van merk zijn gewisseld. Die van Fendt naar Kubota zijn overgestapt, of van Massey Ferguson naar Claas. Oude klanten gaan daarna niet meer naar hem toe, maar naar een nieuwe dealer die dat merk wel verkoopt. Wij zagen dat bijvoorbeeld bij de reorganisatie van John Deere. Deze bedrijven zijn interessant voor ons en de koper, die daardoor echt koopjes kan vinden.”

Zijn het allemaal originele onderdelen, of ook tweedehands?

“We spreken met de dealers af dat de onderdelen ongebruikt moeten zijn. We werken uitsluitend met onderdeelnummers, er staan geen foto’s op onze website. Onze mening is dat je bij gebruikte onderdelen ook foto’s moet laten zien. Dat doen we (nog) niet. Alles wat een dealer levert moet origineel zijn. Dit maakt BartsParts ook zo uniek. Door samen te werken met 1.300 merkdealers zijn we in staat een enorm assortiment onderdelen aan te bieden van alle grote merken.”

Hoe gingen de zaken in de coronaperiode?

“Nou, toen we in 2016 zijn gestart, begonnen we direct wereldwijd te verkopen. Ik moet eerlijk zeggen dat met de komst van corona we (te) snel zijn gegroeid. Bijna alles liep in de soep. We hadden moeite om onze groei te managen. En vanwege corona hadden bezorgdiensten grote moeite om de pakketjes af te leveren. Daarnaast gingen dealers ook dicht omdat ze te maken hadden met coronagevallen. Klanten gingen ons vervolgens bellen waar de pakketjes bleven. We besloten in die periode ook te stoppen met het verkopen van onderdelen buiten Europa. Mede door het aantrekken van een nieuwe CEO hebben we de processen meer gestroomlijnd. BartParts verdubbelt jaarlijks de omzet, in combinatie met een hoge klant- en dealertevredenheid!”

Wat is de doelstelling voor de toekomst?

“Ook dit jaar verdubbelen we weer ruim onze omzet en dat blijven we de komende jaren doen. Dat bereiken we door continue groei in ons aanbod, maar ook door toekomstige uitbreiding in andere branches. Denk aan onderdelen voor bouwmachines en constructiewerk. Nu leveren we in de hele EU, landen als Groot-Brittannië, Zwitserland en Noorwegen staan op ons wensenlijstje. Om in die landen te leveren, moet je wel de documenten en douaneformulieren op orde hebben. Dat kost tijd en energie. Maar ook dat hebben we binnenkort op orde, zodat we ook in die landen klanten blij kunnen maken met ons concept.”

Auteur: Annelies Bakker

TREKKER duikt de werkplaats in. Lees meer over John Deere Expert Alerts, dubbelleiding-remsystemen, winterklaar maken van machines en werkplaatstarieven in het digitale TREKKER magazine nr. 411 (december 2022).

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Voorladerfabrikant Stoll sluit fabriek in Polen

De Duitse voorladerfabrikant Stoll sluit zijn fabriek in het Poolse Słups vanwege een verminderde vraag naar machines.
Afbeelding artikel

Pneuhage Group neemt velgenfabrikant Grasdorf over

Het Duitse Pneuhage Group verwerft per 1 januari 2025 de Duitse velgenfabrikant Grasdorf. Al eerder kondigde Grasdorf zijn faillissement aan.
Afbeelding artikel

Deze monteurs kiezen zelf de inrichting van hun servicebus

Mechanisatie Lochem heeft de inrichting van twee nieuwe servicebussen volledig overgelaten aan de monteurs. Dit is het resultaat.