fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

VF-band ook standaard lagedrukband onder kipwagens

Very high Flexion-technologie wordt in de grote bandenmaten de standaard. Het aanbod VF-banden neemt snel toe. - Foto: Martin Smits

In de strijd tegen bodemverdichting zetten bandenfabrikanten in op soepele lagedrukbanden. De techniek van de moderne trekkerband zet zich door in de banden voor de aanhanger. VF-technologie wordt in de grote bandenmaten de standaard. Het aanbod VF-banden neemt snel toe.

Trekkers en oogstmachines zijn steeds vaker uitgerust met soepele banden die een grote voetprint en daardoor een lage druk per vierkante centimeter mogelijk maken. Zwaar materieel dat achter de trekker hangt, zoals grote kippers en mesttanks, zorgt vaak nog voor relatief veel bodemdruk omdat het op minder soepele banden staat. Die kunnen uit oogpunt van lage bodemdruk vaak niet ver genoeg in bandenspanning omlaag. Dat tij begint te keren nu ook meer VF-banden beschikbaar komen voor de zware getrokken aanhangers en werktuigen.

Voor de boerenpraktijk is deze trend zeer welkom, want de zorg voor de bodem en het voorkomen van bodemverdichting heeft meer aandacht dan ooit. Daarin investeren gebruikers ook bewust. Fabrikanten ervaren die vraag en introduceren steeds meer VF-banden voor de grote maten, die we voor het gemak als ‘kipwagenband’ aanduiden. Al is dat natuurlijk niet de enige toepassing.

Tekst gaat verder onder de foto

Hoewel technisch gezien niet strikt noodzakelijk, worden ook aanhangers met VF-banden steeds vaker van een drukwisselsysteem voorzien. Zo zijn de aanhangers nog optimaler in te zetten. - Foto: Martin Smits

Hoewel technisch gezien niet strikt noodzakelijk, worden ook aanhangers met VF-banden steeds vaker van een drukwisselsysteem voorzien. Zo zijn de aanhangers nog optimaler in te zetten. – Foto: Martin Smits

Van IF-banden naar VF-banden

Zo’n vijftig jaar geleden was de komst van de radiaalband een hele verbetering om de prestaties van een trekkerband te verbeteren en de bodemdruk te beperken. Sinds 2004 deed Michelin daar met de introductie van het VF-type banden (Very high Flexion) nog een schepje bovenop.

Inmiddels wordt de VF-technologie breed omarmd. Deze heeft ook de toekomst voor de kipwagenband. Hoewel in de kipwagenbanden zelfs nog steeds diagonaalbanden worden geleverd, neigt dat steeds vaker naar de VF-band. IF-technologie als tussenstap voor de grotere bandenmaten wordt overgeslagen.

IF (Increased Flexion) bij trekkerbanden wordt gepresenteerd als een band die bij dezelfde last 20% lager kan in bandenspanning. Of dat de IF-band bij gelijke bandenspanning 20% meer kan dragen dan een standaard radiaalband.

Voor een VF-band is de vuistregel dat deze bij een gelijke bandenspanning, vergeleken met een standaardband, 40% meer kan dragen of bij gelijke last 40% in bandenspanning omlaag kan. Voor de praktijk een groot voordeel om de bodemdruk zo laag mogelijk te houden. De praktijk hecht daar ook waarde aan, zodat de markt voor deze banden toeneemt.

Fabrikanten spelen daar op in. Vredestein bijvoorbeeld introduceert voor levering 2023 de nieuwe serie Flotation Optimall VF-band. Michelin levert zelfs niets anders meer dan de TrailXBib VF-banden. Deze fabrikant heeft in VF-banden voor de aanhanger momenteel ook het grootste aantal maten beschikbaar.

Tekst gaat verder onder de foto

Vredestein komt in 2023 met zijn eerste VF-banden voor aanhangers op de markt. Om te beginnen met VF 710/45 R22.5, VF 800/45 R26.5, VF 710/50 R30.5 en VF 750/60 R30.5. Later volgen ook VF-banden voor 32 inch wielen. - Foto: René Koerhuis

Vredestein komt in 2023 met zijn eerste VF-banden voor aanhangers op de markt. Om te beginnen met VF 710/45 R22.5, VF 800/45 R26.5, VF 710/50 R30.5 en VF 750/60 R30.5. Later volgen ook VF-banden voor 32 inch wielen. – Foto: René Koerhuis

30% extra reductie in bandenspanning

VF-technologie maakt een band grofweg 20% duurder. Voor steeds meer gebruikers weegt die hogere prijs op tegen de voordelen van een geringere bodemverdichting.

IF- en VF-technologie is op te vatten als bandentechniek die een drukwisselsysteem overbodig maakt. “Technisch gezien is dat in principe waar”, stelt Frank Wennink, marketing manager bij Michelin. “De VF-band houdt het technisch gezien wel vol om op ‘veldspanning’ met 40 kilometer per uur over de weg te rijden. Toch worden ook VF-banden steeds vaker voorzien van een drukwisselsysteem. “In het land kan de druk dan vaak nóg wat verder naar beneden. Maar zeker zo belangrijk: op de weg trekt een van 0,8 naar 1,8 bar opgepompte band behoorlijk lichter. Dat scheelt brandstof en ook slijtage van de band. Bovendien heeft een harder opgepompte band een stabieler weggedrag”, aldus Wennink.

De concurrenten sluiten zich aan bij die mening. Jeroen Reedijk, field manager voor Alliance, maakt de kanttekening dat voor een kipwagenband de 20-plus-20%-regel (in de vergelijking van traditioneel met IF respectievelijk VF) wat royaal gerekend is als je het hebt over toegelaten bandenspanning of belasting van de band. Omdat kipwagenbanden – vergeleken met een grote trekkerband – een relatief klein luchtvolume hebben, spreken Alliance en BKT liever van 30% extra reductie in bandenspanning of 30% hogere toegelaten belasting voor een VF-band, tegenover een standaardband voor de kipwagen. Michelin houdt het voor de VF-band in de maat 650/55 R26,5 op 34% tegenover een standaard radiaalband.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Drie nieuwe maten Alliance-cultuurbanden Agriflex+ 363 VF

Bandenfabrikant Alliance levert drie nieuwe bandenmaten in de serie Agriflex+ 363 XT VF-cultuurbanden.
Afbeelding artikel

Alliance breidt matenpakket Agriflex+ 372 VF-banden uit

Alliance-importeur Zuid West Banden meldt dat het pakket van de Agriflex+ 372 VF-banden is uitgebreid met vijf nieuwe bandenmaten.
Afbeelding artikel

Innovatieve Galileo CupWheel-band getest op klei in de polder

WUR Open teelten monteerde de CupWheel-band op een Fendt 820 met vijfschaar wentelploeg om bovenover te ploegen op klei. Een impressie.
Beheer
WP Admin