Terug naar nieuwsoverzicht

VF wordt de standaard, drukwissel geniet belastingvoordeel

De VF-band is populair. Nu ook bij cultuurbanden, waarvan vaak het maximale wordt geëist qua aslast, snelheid en tractie. De VF-band maakt dat je naar smaller kunt en toch een groter contactoppervlak met de bodem behoudt.

In bandenland wint de VF-band nog altijd marktaandeel. Zeker nu steeds meer merken deze flexibele en beter afplattende band leveren, juist en ook voor aanhangers. Om het maximale eruit te halen, is een drukwisselsysteem onmisbaar. De voorlopers wisten dat al, de massa volgt. Zeker nu de Energie Investerings Aftrek te verzilveren is.

Onmiskenbaar: de VF-band wint terrein. Deze trend, ooit ingezet door Michelin met de Xeobib in 2004, is omarmd door praktisch alle bandenfabrikanten. Groot verschil met toen is dat de meeste VF-banden vandaag de dag op gewone standaard velgen passen.

Wat VF ook alweer is? VF staat voor ‘Very Flexible’, en zo vaag als deze term is, zo helder is deze vastgelegd binnen de Europese ETRTO-bandennorm. Die vertelt exact wanneer een band de term VF mag gebruiken, en dus sterk en tegelijk flexibel genoeg is om bij een lagere spanning te rijden ten opzichte van een conventionele band – ofwel meer kan dragen bij een vergelijkbare spanning. Zelfs in de markt van de smalle cultuurbanden gaat VF overheersen, te meer omdat het afplattende effect bij een smalle band van nog grotere invloed is.

Lees verder onder de foto

Voorbeeld van een opgebouwd after-marketsysteem. Afhankelijk van het aantal assen, opties (zoals extra compressor of luchtketel) en of je kiest voor een één- of tweeleidingsysteem, liggen prijzen tussen de € 2.500 tot wel € 15.000 per trekker.

Voorbeeld van een opgebouwd after-marketsysteem. Afhankelijk van het aantal assen, opties (zoals extra compressor of luchtketel) en of je kiest voor een één- of tweeleidingsysteem, liggen prijzen tussen de € 2.500 tot wel € 15.000 per trekker.

De drie B’s

Een andere duidelijk trend is dat een drukwisselsysteem toch als onmisbaar wordt gezien om het bandeffect – minder brandstofverbruik, minder bandslijtage en een groter bodemcontact (de drie B’s) – te vergroten. De oude gedachte was om met een VF-band altijd op een vaste lage spanning te rijden, maar dat is deels achterhaald.

Bandendrukwisselsystemen genieten niet de populariteit van de VF-band, maar de verwachting is wel dat dat het gebruik ervan fors toeneemt. Zeker nu grondstoffen en brandstof (momenteel) recordprijzen noteren.

Sommige trekkerfabrikanten kunnen (eindelijk) af fabriek een bandendrukwisselsysteem leveren op trekkers. Zo heeft Claas sinds 2018 het CTIC-bandendrukwisselsysteem en McCormick toonde in 2019 EazyGrip. John Deere levert een systeem van PTG op de 6R230 en 6R250. Bij alle lopen de luchtleidingen buiten het wiel om naar de naaf. Fendt was de eerste die (met Mitas) een geïntegreerd systeem aanbood met luchtleidingen dóór de assen: minder kwetsbaar. Onlangs kondigde John Deere ook een geïntegreerd systeem aan voor de Amerikaanse 8R-serie.

Via Isobus

Een populaire leverancier is PTG. Hij biedt een relatief betaalbaar drukwisselsysteem aan dat je via de Isobus(-terminal) van de trekker kunt instellen. Daardoor is het aantal componenten beperkt. Inmiddels zijn er veel, vaak lokale leveranciers van deze aftermarket-systemen. Denk aan Terra-Care, Fliegl, HR-Agrartechnik, STG, Paridaans (PBS), PTG, Berkers (BLW) en er zijn er vast wel meer.

Tip: wie (op termijn) de trekker wil voorzien van een drukwisselsysteem, mag kiezen voor steekassen. Dan zijn de ringen voor de (roterende) overdracht van lucht makkelijker aan de binnenkant van een wiel te monteren.

Lees verder onder het kader

Met de komst van de nieuwe TrailXBib breidt Michelin het aandeel VF-banden voor getrokken materieel fors uit. Op de foto de 65 cm brede VF 650/55 R26,5 onder een Joskin-kipper.

Met de komst van de nieuwe TrailXBib breidt Michelin het aandeel VF-banden voor getrokken materieel fors uit. Op de foto de 65 cm brede VF 650/55 R26,5 onder een Joskin-kipper.

Ook voor aanhangers komen steeds meer VF-banden beschikbaar. Onder meer Alliance en Michelin bieden dit aan. Afgelopen jaar breidde Michelin het aanbod VF-aanhangerbanden uit met zeven nieuwe bandenmaten. Deze vallen alle binnen de TrailXbib-serie. De zeven nieuwe maten gaan van een 50 centimeter brede VF 500/60 R22,5 tot de grootste VF 750/60 R30,5. De meest populaire is de VF 600/55 R26,5. Deze heeft een bruto richtprijs van € 2.211.

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Eerste VF-werktuigband van Vredestein

Met de Flotation Optimall introduceert Vredestein zijn eerste VF-band voor mesttanks en opraapwagens.
Afbeelding artikel

Nieuwe Vredestein Traxion-banden voor trekkers tot 200 pk

De nieuwe Vredestein Traxion-banden in de 70-serie worden geleverd in 15 maten en zijn geschikt voor trekkers 200 pk.
Afbeelding artikel

Trekkerfabrikant Steyr levert luchtdrukwisselsysteem af fabriek

Steyr gaat trekkers van de Profi-serie (vanaf 116 pk) tot aan de Terrus-serie (tot 313 pk) uitrusten met een luchtdrukwisselsysteem.
Beheer
WP Admin