Keestrack presenteert elektrische B1e-smalspoortrekker op Eima 2022
De Belgische machinefabrikant Keestrack presenteerde op vakbeurs Eima 2022 de B1e-smalspoortrekker. Het is een volledig elektrisch aangedreven machine.
Het oorspronkelijke idee voor de B1e-smalspoortrekker is afkomstig van Rigitrac, maar Keestrack verwierf inmiddels het intellectueel eigendom. De trekker gaat gebouwd worden bij Goldoni, waarvan Keestrack eigenaar is.
Kort door de bocht gesteld; andere fabrikanten bouwen een elektrische trekker te bouwendoor de dieselmotor te vervangen door een elektromotor. De Keestrack werkt volgens een ander concept.
Vijf elektromotoren
De trekker bevat vijf elektromotoren. De motor voor de aandrijving is 35 kW maar kan kort 50 kW leveren. Dan zijn er twee motoren van 14 en 9,5 kW voor de front- en achter-aftakas. De vierde motor van 15 kW is voor aandrijving van alle hydrauliek, zoals hef en ventielen. De trekker heeft daarvoor een oliereservoir van 17 liter. Tot slot is er nog een kleine vijfde motor van 4,5 kW voor de rest, waaronder de airco. Met een fast charger laadt de trekker in een uur tijd op tot 85%.
200 B1e-smalspoortrekkers in 2024
De trekker gaat begin 2023 in serieproductie. In 2024 denkt Keestrack zo’n 200 B1e-smalspoortrekkers te bouwen. De trekker gaat rond €200.000 kosten. Volgens Keestrack is de meerprijs ten opzichte van diesel in korte tijd terugverdiend. De brandstofkosten bij diesel liggen op € 15 per uur, terwijl elektrisch maar € 1,50 per uur kost.
Auteur: Martijn Knuivers
Gerelateerde tags: Beurzen, Eima 2022, Elektrisch, Smalspoortrekkers