Terug naar nieuwsoverzicht

Canadese bestseller Cockshutt 30-trekker top gerestaureerd

Rob de Goeij (58) uit Arkel (Z.-H.) is hoofduitvoerder in de wegenbouw. Hij nam de Cockshutt 30-trekker over van een vriend, die al met restaureren was gestart. "Motorkap, grille, spatborden en brandstoftank stonden al netjes strak in de lak". - Foto's: Hans Prinsen

Trekkerliefhebber Rob de Goeij nam onlangs een Cockshutt 30-trekker van bouwjaar 1948 onder handen. Na 250 uur restaureren samen met zijn zoon Corné staat de trekker er weer bij als nieuw.

De Cockshutts die we in Nederland kennen, kwamen na de watersnoodramp in 1953 uit Canada als een schenking van het Rode Kruis. “Het precieze aantal is wat onduidelijk, het zouden er zo’n 110 stuks zijn geweest. Wellicht zijn later ook nog enkele exemplaren deze kant op gekomen. Het was overwegend type 20, ook enkele type 30”, vertelt De Goeij.

Tekst gaat verder onder de foto

De Cockshutt-trekkers die we in Nederland kennen, kwamen na de watersnoodramp in 1953 uit Canada als een schenking van het Rode Kruis.

De Cockshutt-trekkers die we in Nederland kennen, kwamen na de watersnoodramp in 1953 uit Canada als een schenking van het Rode Kruis.

Hoe kom je aan deze trekker?

“Deze Cockshutt-trekker is in 2018 uit Canada naar Nederland gekomen. Een goede vriend was begonnen met de restauratie, maar moest wegens ernstige ziekte de klus opgeven. De meeste verzamelaars kennen mij als International-liefhebber, maar door de speciale relatie en omdat het toch best een leuke trekker is, kwam hij in de verzameling.”

Heb je er veel werk aan gehad?

“Omdat al met restaureren was begonnen, lag de trekker deels in onderdelen uit elkaar. Motorkap, grille, spatborden en brandstoftank stonden al netjes strak in de lak. We hebben nog de foto’s van hoe de trekker eruitzag toen die uit de container kwam. Niet heel beroerd en op zich ook wel goed lopend, maar er zat zeker wel werk aan.”

Grote mankementen tegengekomen?

“We hebben de motor uit elkaar gehad, maar krukaslagers, zuigers en bussen waren allemaal behoorlijk goed en die hebben we zo gelaten. Dynamo en startmotor opnieuw laten wikkelen, wat keerringen en afdichtingen ontvangen, maar eigenlijk viel het wel mee.”

Tekst gaat verder onder de foto

De Cockshutt 30 was ’s werelds eerste productietrekker met doordraaiende aftakas. Met een hendel bedien je de koppeling achter op de achterbrug.

De Cockshutt 30 was ’s werelds eerste productietrekker met doordraaiende aftakas. Met een hendel bedien je de koppeling achter op de achterbrug.

Zijn de onderdelen nog te koop?

“De motor is een Buda-benzinemotor. Daar is nog heel wat van te koop. Op dit moment waarschijnlijk zelfs meer dan van twintig jaar geleden. We hadden een nieuwe koppakking nodig en ook het spruitstuk was aan vervanging toe. Die kun je nog nieuw kopen. Een complete stickerset had de vorige eigenaar al aangeschaft, en ook daar is best aan te komen. Zelfs nieuwe poelies zijn nog te koop, maar we hebben zelf een nieuwe gemaakt. Althans wat het houten buitenwerk betreft.”

Tekst gaat verder onder de foto

De motor is een viercilinder Buda-benzinemotor. Petroleum- en lpg-versies waren ook leverbaar, en vanaf 1949 was diesel een optie.

De motor is een viercilinder Buda-benzinemotor. Petroleum- en lpg-versies waren ook leverbaar, en vanaf 1949 was diesel een optie.

Is het een typisch Canadese trekker?

“De bouwwijze met het gietijzeren frame doet veel denken aan een Massey Harris. Maar net als bij de Canadese Massey Harris-trekkers uit de jaren vijftig was dit op veel punten toch al een wat verouderde bouwwijze. Wel heeft de Cockshutt 30 al een onafhankelijk doordraaiende aftakas. Op dat punt waren ze de concurrentie voor.

Voor die tijd is veel aandacht besteed aan vormgeving. Daar was de Canadese architect Charles Brooks voor ingehuurd. De vormgeving is sterk afgeleid van de Oliver-trekkers die in Canada ook onder Cockshutt-naam werden verkocht.”

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk de historie van de Cockshutt 30-trekker onderaan dit artikel

Minder modern is het remmenwerk. Dat werkt met een volledig uitwendig, onbeschermd mechanisme dat een remschoen aantrekt.

Minder modern is het remmenwerk. Dat werkt met een volledig uitwendig, onbeschermd mechanisme dat een remschoen aantrekt.

Zijn al die trekkers een pot nat?

“De Cockshutt 30 was in zijn tijd het meest verkochte model van de Canadese fabrikant. In 9,5 jaar tijd zijn er 37.328 van verkocht. Er waren in de loop der jaren wel wat wijzigingen. Er was keuze in vaste of verstelbare wielen, en in brede of smalle vooras, waarbij de brede vaste óf verstelbare spoorbreedte had.

Deze trekker is van 1948, dus nog van het begin van de serie. Begin 1950 is een platenkoppeling als aftakasrem toegevoegd. In 1949 werd een dieselmotor optie en kwam er een hoog-laagschakeling op de versnellingsbak, waardoor hij acht versnellingen vooruit en twee achteruit kreeg. Je kon de trekker bestellen zonder aftakas en met een ‘gewone’ aftakas, maar de meest gekozen optie was de doordraaiende aftakas. Vanaf serienummer 1950 is de naaf op de achteras gewijzigd van zes-gats naar een negen-gats montage van de wielschijf.

De ‘Nederlandse’ Cockshutts zijn van na 1953. Geleverd met brede, verstelbare voorassen en hefinrichting. Van type 20 zijn er meerdere bewaard gebleven, van type 30 maar een enkele.”

Auteur: Martin Smits

Geïnteresseerd in een oldtimer? Neem een kijkje op Traktorpool.nl!

Rond 1877 begon James Cockshutt in het Canadese Ontario met de productie van landbouwwerktuigen. Vanaf 1910 was de Cockshutt Plow Company beursgenoteerd, maar de familie Cockshutt bleef aan de leiding. - Foto's: Martin Smits

In 1928 startte Cockshutt met de verkoop van Allis Chalmers-trekkers. Begin jaren dertig zijn die ingeruild voor Oliver-trekkers onder eigen naam.

In 1946 startte de productie van eigen trekkers met het type 30. De motoren kwamen van Buda, de transmissie van Wisconsin Axle.

Tweede helft jaren vijftig kwam Cockshutt door een depressie in de Canadese landbouw in problemen, volgden schimmige overnames van aandelen en trad de directie af nadat een groot deel van de aandelen werd geruild voor zwaar overgewaardeerde aandelen in een onroerendgoedproject.

In 1962 is Cockshutt Plow Company overgenomen door White Motor Company, inmiddels ook eigenaar van Oliver-trekkers.

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Belarus-trekker met Fase V-motor in Nederland

Belarus-importeur Andela toont op Landbouwbeurs Leeuwarden een nieuw type Belarus, met onder de motorkap een moderne 95 pk sterke Caterpillar Fase...
Afbeelding artikel

Nieuw topmodel Steyr Absolut CVT met 280 pk

Steyr heeft een nieuw topmodel gebouwd met 280 pk voor gebruikers die meer vermogen willen: de Steyr Absolut 6280 CVT.
Afbeelding artikel

Goldoni koopt 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren

Goldoni Keestrack heeft een overeenkomst gesloten met Hyundai Doosan Infracore voor de levering van 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren.
Beheer
WP Admin