fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Claas Lexion-maaidorsers met nieuwe cabine en meer power

Machinefabrikant Claas voegt de Lexion 8600- en 8600 Terra Trac-maaidorsers aan zijn Europese programma toe. De machines hebben een kanaalbreedte van 1.700 mm en 549 pk sterke MAN zescilindermotor met 12,4 liter inhoud. - Foto's: Annelies Bakker

Machinefabrikant Claas presenteerde vorige week in Kiel (D.) zijn Lexion-maaidorsers 8600 en 8600 Terra Trac. De modellen hebben een een flinke technische upgrade gekregen.

Vanaf 2023 voegt Claas deze Lexion 8600 en 8600 Terra Trac-maaidorsers aan zijn Europese programma toe. Sinds 2019 draaien de machines al in de Verenigde Staten.

De nieuwe modellen beschikken over een kanaalbreedte van 1.700 mm, een MAN D27-zescilindermotor (Stage V) met een capaciteit van 549 pk en een cilinderinhoud van 12,4 liter. De graantank bevat 12.500 liter (model 8600) en 13.500 liter (model 8600 Terra Trac).

Dankzij het Dynamic Power-motorsysteem wordt, net als bij de andere Lexion-modellen, het motorvermogen automatisch aangepast aan de omstandigheden. Daardoor kun je volgens Claas tot 10% brandstof besparen.

Vanaf 2023 is de Lexion 8800 optioneel uit te rusten met een graantank van 18.000 liter. Deze was voorheen beschikbaar op het vlaggenschip de Lexion 8900. Een graantank van 15.000 liter is nu ook beschikbaar voor de Lexion 8700.

Meer vermogen voor Lexion 8700 en 8800

Tegelijkertijd krijgen de Lexion 8700- en 8800-modellen meer motorvermogen. De Lexion 8700 wint 41 pk en gaat tot 626 pk. Het vermogen voor de Lexion 8800 is met 47 pk verhoogd tot 700 pk.

Daarnaast gaat de 16,2 liter MAN D42-zescilinder uit de 8900-serie ook de Lexion 8800-aandrijven. De toename van het vermogen zorgt dat het motortoerental ook in moeilijke oogstomstandigheden constant blijft.

Tekst gaat verder onder de video

Grotere cabine met draaibare stoel

De cabine die Claas in 2021 in de Trion-maaidorserserie heeft geïntroduceerd, is komend seizoen te vinden op alle Lexion-maaidorsers. De chauffeur krijgt meer ruimte in de grotere cabine. Ook kan hij kiezen voor een lederen stoel, die hij zowel links als recht 30 graden kan draaien. Bovendien bevat de cabine voetsteunen wat volgens de fabrikant bijdraagt aan een ontspannen zithouding.

De grotere cabine biedt de chauffeur een beter zicht in het veld. Tijdens transport is het zicht vanuit de cabine ook beter dankzij grotere voor- en zijruiten en dunnere A-stijlen. De 360 graden-ruitenwisser levert een breed zichtveld in natte en stoffige oogstomstandigheden.

Nieuwe GPS Pilot

De 12 inch Cebis-terminal met een HD-scherm biedt drie individueel instelbare schermen. De nieuwe GPS Pilot zorgt voor het automatisch sturen van de maaidorser en slaat online gegevens op. Daarnaast breidt Claas zijn Cemos Auto Header-systeem in 2023 uit met extra functionaliteiten.

Auteur: Annelies Bakker

De nieuwe grotere cabine biedt volgens Claas meer comfort en ruimte voor de chauffeur. Deze cabine zit in de Torion-modellen en vanaf 2023 dus ook in de Lexion-serie.

De Lexion 8900, het vlaggenschip van Claas, heeft een graantank van 15.000 liter. De modellen 8700 en 8800 krijgen respectievelijk 626 pk en 700 pk meer motorvermogen.

Het Cemos Auto Header-systeem bestaat uit een laser- en regeltechniek voor het maaibord. De laser op de cabine registreert de hoogte van het gewas. De regeltechniek past vervolgens de hoogte van de haspel aan de veranderende gewashoogtes aan.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.
Afbeelding artikel

BLOG | Nico Huizing: ‘Boerenmoed in oorlogstijd’

Onlangs bezocht columnist Nico Huizing een klant in Oekraïne. Een bezoek dat normliter routine is, krijgt in oorlogstijd een andere lading.