fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Stolpen-opraapwagen is geknipt voor vers gras

De Stolpen-opraapwagen heeft een balken invoersysteem en is daarmee beter geschikt voor zomerstalvoedering dan de technisch modernere rotorwagen. - Foto's: Mark Pasveer

De Stolpen-opraapwagen is dit jaar voor het eerst in Nederland en vindt zijn doelgroep vooral in het zomerstalvoeren. Hij is daarnaast ook voor kuilgras in te zetten. Wat het uiterlijk doet vermoeden, wordt bevestigd: de techniek komt van de vroegere Deutz-Fahr K7.39-opraapwagen. Lees de werktuigtest met eindoordeel.

Oude techniek voor de moderne boer, zo kun je de Stolpen-opraapwagen omschrijven. Wie het maximale uit zomerstalvoedering wil halen zoekt een methode om jong gras zo weinig mogelijk gekneusd van het land te halen en op dat punt heeft een opraapwagen met balkeninvoer een goede reputatie. De kenners zullen in de Stolpen 8.38 meteen de vroegere Deutz-Fahr K7.39 opraapwagen herkennen. Die is destijds ook als Vicon geleverd en werd vanaf 1993 bij Stolpen gebouwd.

Stolpen levert de wagen met iets zwaardere assen dan de voorgangers, heeft de aandrijving wat verzwaard en levert de wagen geremd op vier wielen in plaats van slechts twee zoals dat in het verleden is geweest. Al in de Deutz-Fahr tijd werd de aandrijving van de bodemketting met een tandwielkast uitgevoerd en kwam de v-snaar aandrijving waar het ooit mee begon te vervallen. Het concept van de wagen is gelijk gebleven aan die van de voorgangers Deutz-Fahr en Vicon. De Nederlandse importeur levert de wagens in een groen met antraciet kleurstelling, maar elders kun je de wagen ook in andere kleuren tegenkomen.

Lees verder onder de foto‘s. Lees onderaan dit artikel het eindoordeel van deze werktuigtest

De pick-up is een vijfbalks met gestuurde balken en een kortgewasrol. Die hangt in spiraalveren die je in vier stappen kunt verstellen.

De pick-up is een vijfbalks met gestuurde balken en een kortgewasrol. Die hangt in spiraalveren die je in vier stappen kunt verstellen.

Vijf invoerbalken

De Stolpen 8.38 heeft vijf gestuurde invoerbalken die het gras naar binnen werken. In de Deutz-Fahr periode waren vier balken standaard en waren vijf balken optie. Zes balken is destijds ook leverbaar geweest, maar die uitvoering wordt niet meer aangeboden.

Zeventien en in optie zelfs 33 messen is leverbaar, hoewel voor zomerstalvoeren doorgaans niet wordt gesneden: kort maaien om zoveel mogelijk eiwit van eigen land te halen is het doel van het moderne stalvoeren en dat gras met zo min mogelijk beschadiging voor de koeien brengen. In geval van een verstopping is de messenbak als geheel hydraulisch weg te klappen.

De vetnippels voor de lagers van de balkeninvoer zijn centraal bij elkaar gebracht. Goed smeren is een vereiste, een smeerautomaat een aanrader.

De vetnippels voor de lagers van de balkeninvoer zijn centraal bij elkaar gebracht. Goed smeren is een vereiste, een smeerautomaat een aanrader.

Gestuurde pick-up

De pick-up is voorzien van vijf rijen gestuurde tandbalken. Met een licht knikje in de tand dat helpt de ideale stand te krijgen om zo netjes mogelijk op te rapen. Ook daar een verschil met de trend bij de moderne capaciteitswagens die steeds vaker met ongestuurde, vaak ook kunststof tanden worden geleverd. Kort maaien en netjes oprapen spreken in principe elkaar tegen, maar specifiek voor dat doel is de gestuurde pick-up toch nog steeds kampioen. Een kortgewasrol helpt het gras goed naar binnen te werken.

Breed maaien en het gras zo smal mogelijk in het zwad leggen helpt een wat dikker zwad te vormen dat zich dan ook makkelijker netjes laat oprapen. Dat pleit voor een trommelmaaier in plaats van een schijvenmaaier in de fronthef.

Voor de Nederlandse markt is de Stolpen-opraapwagen gericht op zomerstalvoedering maar daarnaast is de wagen ook in te zetten voor kuilgras waardoor de wagen breed inzetbaar is. De specifiek voor zomerstalvoedering gebouwde en veelal uit Ierland afkomstige wagens met aangebouwde maaimachine hebben in principe het voordeel dat het gras niet meer op de grond komt te liggen, maar zijn ook voor niks anders dan zomerstalvoedering geschikt. Dat type wagens rijdt in het werk in verstek, terwijl de Stolpen-opraapwagen recht achter de trekker hangt. Concurrerende maaiwagens werken met een elevator-opvoersysteem in plaats van een balkeninvoer.

Het moderne stalvoeren: kort maaien om uit jong gras zo veel mogelijk eiwit van eigen land te halen. Het begint met netjes maaien, maar de Stolpen-wagen kan met het korte spul ook goed overweg. Zonder kneuzen komt dat schoon van het land.

Het moderne stalvoeren: kort maaien om uit jong gras zo veel mogelijk eiwit van eigen land te halen. Het begint met netjes maaien, maar de Stolpen-wagen kan met het korte spul ook goed overweg. Zonder kneuzen komt dat schoon van het land.

Opties

De 8.38 wordt als tandemasser geïmporteerd, hoewel een enkele as in principe ook mogelijk is. Het onderstel is een pendelend, blad geveerd tandem. De wagen die TREKKER aan het werk zag, stond op een DWM-onderstel. Met acht stuks 500/50R17-banden blijft de bodemdruk minimaal en wordt ook over de volle breedte verdeeld.

Voor de bovenbouw heeft Stolpen de keuze tussen een neerklapbare of een vaste bovenbouw. Tandbalken hebben de reputatie onderhoudsgevoelig te zijn, maar de praktijk heeft bewezen dat goed smeren dé remedie is om een balkenwagen jarenlang probleemloos te laten draaien. De lagers van de draaipunten zijn eenvoudig door een centraal geplaatst verzamelpunt van nippels te smeren. De ultieme oplossing is daar een smeerautomaat op aan te sluiten. De aandrijfketting van de pick-up kan optioneel ook met een oliesmering worden uitgerust.

Stolpen heeft ook nog een type 8.55 en 8.80 in het programma. Importeur Prins is voornemens een 8.55 naar Nederland te halen. Die heeft een inhoud van 55 kuub los gestort gras. Voordeel van de 8.55 tegenover de 8.38 is een wat grotere lengte. Wie veel gras heeft te maaien hoeft een wat langere wagen niet maximaal vol te stampen wat ook de kwaliteit van het gras weer ten goede komt. Doseerwalsen en een dwarsafvoer zijn bij Stolpen niet leverbaar. Technisch gezien is het zeker mogelijk om dat te construeren, maar aanstrepen op het orderformulier is er nog niet bij.

Aandrijving van de pick-up, rechtsboven de elektrisch bediende ventielen. Die schakel je in met een bedieningskast in de trekker.

Aandrijving van de pick-up, rechtsboven de elektrisch bediende ventielen. Die schakel je in met een bedieningskast in de trekker.

In de praktijk

TREKKER zag de wagen aan het werk bij een melkveehouder in Overijssel. Ook op de Grasdag van 16 juni was de wagen aan het werk te zien. In beide gevallen bracht de Stolpen-opraapwagen het gras netjes voor de koeien. Op het land bleef vrijwel geen sprietje achter. Allicht hebben een goed afgestelde maaier en vlak land daarop een positieve invloed.

De veerdruk (ontlasting) van de pick-up is eenvoudig mechanisch in vier stappen in te stellen. Bedienen van de wagen is heel eenvoudig. De wagen heeft genoeg aan twee enkelwerkende hydrauliek aansluiten en een drukloze retour. Een aansluiting wordt gebruikt om de bodemketting aan te drijven, de andere aansluiting bedient via een keuzeschakelaar op een eenvoudig bedieningskastje de overige functies. De snelheid van de bodemketting is in principe een vaste snelheid die wordt bepaald door de hoeveelheid olie die de trekker levert.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Stolpen breidt serie opraapwagens uit met kleiner model 8.22

In 2025 levert de Duitse machinefabrikant Stolpen een kleiner model opraapwagen: de 8.22. Deze heeft een laag eigengewicht van 2.300 kg.
Afbeelding artikel

Gruber-opraapwagen vreet ook Nederlands natuurgras

De eerste Gruber-opraapwagens draaien bij bedrijven in Nederland. TREKKER bekeek de opraapwagen. Een impressie.
Afbeelding artikel

Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960

De Z2-960 dubbele hark van de Poolse machinefabrikant Samasz harkt 9,6 meter bij elkaar. Een impressie.