Eerste traploze MF 8S-trekker in Nederland
Op de eXperience tour van Massey Ferguson reed vorige week voor het eerst in Nederland de Massey Ferguson 8S-trekker met Dyna-VT continu variabele transmissie rond. TREKKER maakt een proefrit met de MF 8S op sportcentrum Papendal in Arnhem (Gld).
De Dyna VT continu variabele transmissie is nu beschikbaar op de MF 8 S-serie. Deze serie werd in 2020 voor het eerst geïntroduceerd.
Van 205 tot 305 pk heeft full-liner Massey Ferguson de serie, verkrijgbaar in zes modellen, compleet: de MF 8S.205, 225, 245, 265, 285 en 305. De eerste MF 8S-trekkers met Dyna VT-transmissies zijn inmiddels in Nederland afgeleverd. De MF 8S.245 Dyna VT is een demotrekker van de Mechan Groep. Op korte termijn komt de eerste MF 8S.305 DVT Exclusive beschikbaar.
Dyna-VT is ML 260 CVT-transmissie
De Dyna-VT is een ML 260 CVT-transmissie die ook gemonteerd wordt in de MF 8700-serie. De MF 8 S-serie is voorzien van een Agco Power stage V-motor met zes cilinders en een cilinderinhoud van 7.4 liter. Deze is leverbaar in drie automatische transmissies: de Dyna E-power met dubbele koppelingen, Dyna-7 en Dyna-VT continu variabele transmissie. Alle drie zijn super-eco-transmissies, dus 43 km/u bij 1.500 motortoeren. De Dyna 7 en Dyna E-power zijn leverbaar tot en met de MF 8S.265.
Traploze transmissie met hendel of voetpedaal
Een traploze snelheidsregeling vanaf 0,03 tot 40 km/uur of 50 km/uur (afhankelijk van de wetgeving) is mogelijk. De Dyna-VT continu variabele transmissie beschikt ook over een nieuwe automatische modus.
“Gebruikers kunnen de Multipad-hendel en het voetpedaal door elkaar gebruiken om de snelheid aan te passen. Het optimale motortoerental voor de belasting en de rijsnelheid worden automatisch ingesteld”, zegt Gerard Ganzevles, accountmanager van Mechan Groep. De transmissie heeft daaraan gekoppeld meerdere mogelijkheden, zoals cruise-control en grenslastregeling tijdens transport- en aftakaswerk.
Automatische modus en grenslastregeling
De grenslastregeling is per toepassing instelbaar. Deze wordt actief wanneer het toerental daalt onder belasting. Als de motorbelasting hoger wordt en het motortoerental daalt, past de transmissie de rijsnelheid automatisch aan. Zo blijft het totale vermogen gehandhaafd. Dit geldt voor aftakastoepassingen, veldwerk en transport. Bij aftakaswerk begrens je daarmee het toerental in een klein, optimaal bereik. Tijdens transportwerk mag het toerental verder dalen, mits de gewenste rijsnelheid wordt bereikt.
Alle drie transmissies beschikken over Engine Power Management. Op het moment dat een trekker harder moet werken, levert het Power Management maximaal 20 pk extra vermogen. Denk hierbij aan een grootpakpers, triplemaaier of zwaar transportwerk. Extra vermogen en koppel komt indien nodig door het hele toerenbereik beschikbaar.
Meerprijs € 12.000
De meerprijs voor de Dyna-VT-transmissie ten opzichte van de Dyna E-power-transmissie bedraagt circa € 12.000 in de vergelijkbare Exclusive-uitvoering.
Auteur: Annelies Bakker
Benieuwd hoe Massey Ferguson eruit springt in de TREKKER-tests? Download hier 25 tests
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Trekkers