fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Eerste traploze MF 8S-trekker in Nederland

In de MF 8S is onderhuids de traploze transmisse erbij gekomen. De zes modellen (205-305) hebben allemaal Dyna-VT-transmissie. - Foto: Annelies Bakker

Op de eXperience tour van Massey Ferguson reed vorige week voor het eerst in Nederland de Massey Ferguson 8S-trekker met Dyna-VT continu variabele transmissie rond. TREKKER maakt een proefrit met de MF 8S op sportcentrum Papendal in Arnhem (Gld).

De Dyna VT continu variabele transmissie is nu beschikbaar op de MF 8 S-serie. Deze serie werd in 2020 voor het eerst geïntroduceerd.

Van 205 tot 305 pk heeft full-liner Massey Ferguson de serie, verkrijgbaar in zes modellen, compleet: de MF 8S.205, 225, 245, 265, 285 en 305. De eerste MF 8S-trekkers met Dyna VT-transmissies zijn inmiddels in Nederland afgeleverd. De MF 8S.245 Dyna VT is een demotrekker van de Mechan Groep. Op korte termijn komt de eerste MF 8S.305 DVT Exclusive beschikbaar. 

Dyna-VT is ML 260 CVT-transmissie

De Dyna-VT is een ML 260 CVT-transmissie die ook gemonteerd wordt in de MF 8700-serie. De MF 8 S-serie is voorzien van een Agco Power stage V-motor met zes cilinders en een cilinderinhoud van 7.4 liter. Deze is leverbaar in drie automatische transmissies: de Dyna E-power met dubbele koppelingen, Dyna-7 en Dyna-VT continu variabele transmissie. Alle drie zijn super-eco-transmissies, dus 43 km/u bij 1.500 motortoeren. De Dyna 7 en Dyna E-power zijn leverbaar tot en met de MF 8S.265.

Traploze transmissie met hendel of voetpedaal

Een traploze snelheidsregeling vanaf 0,03 tot 40 km/uur of 50 km/uur (afhankelijk van de wetgeving) is mogelijk. De Dyna-VT continu variabele transmissie beschikt ook over een nieuwe automatische modus.

“Gebruikers kunnen de Multipad-hendel en het voetpedaal door elkaar gebruiken om de snelheid aan te passen. Het optimale motortoerental voor de belasting en de rijsnelheid worden automatisch ingesteld”, zegt Gerard Ganzevles, accountmanager van Mechan Groep. De transmissie heeft daaraan gekoppeld meerdere mogelijkheden, zoals cruise-control en grenslastregeling tijdens transport- en aftakaswerk.

Automatische modus en grenslastregeling

De grenslastregeling is per toepassing instelbaar. Deze wordt actief wanneer het toerental daalt onder belasting. Als de motorbelasting hoger wordt en het motortoerental daalt, past de transmissie de rijsnelheid automatisch aan. Zo blijft het totale vermogen gehandhaafd. Dit geldt voor aftakastoepassingen, veldwerk en transport. Bij aftakaswerk begrens je daarmee het toerental in een klein, optimaal bereik. Tijdens transportwerk mag het toerental verder dalen, mits de gewenste rijsnelheid wordt bereikt.

Alle drie transmissies beschikken over Engine Power Management. Op het moment dat een trekker harder moet werken, levert het Power Management maximaal 20 pk extra vermogen. Denk hierbij aan een grootpakpers, triplemaaier of zwaar transportwerk. Extra vermogen en koppel komt indien nodig door het hele toerenbereik beschikbaar.

Meerprijs € 12.000

De meerprijs voor de Dyna-VT-transmissie ten opzichte van de Dyna E-power-transmissie bedraagt circa € 12.000 in de vergelijkbare Exclusive-uitvoering.

Auteur: Annelies Bakker

Benieuwd hoe Massey Ferguson eruit springt in de TREKKER-tests? Download hier 25 tests

Het nieuwe MF-display is aan de rechterkant tegen de stijl gemonteerd. - Foto: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Op zoek naar een gebruikte New Holland TVT? Lees eerst deze tips en tricks

Ben je van plan om een gebruikte New Holland TVT aan te schaffen? TREKKER biedt je alle informatie over deze trekker,...
Afbeelding artikel

Chinese Lingong presenteert 600 pk kniktrekker met cvt

De Chinese fabrikant Lingong Agricultural Machinery heeft een 600 pk kniktrekker ontwikkeld, met een hybride aandrijving en een cvt-transmissie.
Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.