Massey Ferguson 3SP.115 biedt brede keus in smalspoortrekkers
De meeste grotere Massey Fergusons zijn voorzien van een update, nu is het tijd voor de kleine 3-serie. De smalspoortrekkers hebben een schonere en sterkere motor en een nieuwe versnellingsbak gekregen. Maar vooral de cabine is verbeterd. Zo is er een (bijna) vlakke vloer. Ook qua uiterlijk hoort de 3-serie weer bij de MF-familie.
Vijftien verschillende trekkers zijn aanwezig tijdens de persconferentie in Orange (nabij Marseille) waar Massey Ferguson zijn nieuwe 3-serie laat zien die de 3700-serie gaat vervangen. Die grote verscheidenheid aan trekkers geeft een goed beeld van hoe omvangrijk deze ‘Speciality’-serie is.
Er zes verschillende onderstellen leverbaar, waarvan de smalste slechts 1 meter breed is. Je hebt keus uit twee uitrustingsniveaus en de leverbare vermogens lopen van 75 tot (nu) 120 pk. Dan zijn er nog modellen met en zonder cabine. En bijzonder: MF heeft alleen de modellen met méér dan 75 pk voorzien van een forse vernieuwing. Wie ‘sober’ wil en wil besparen, kan dus kiezen voor een 75 pk sterke smalspoor die alleen voorzien is van een schonere motor (Stage 5). In die trekker zit nog een ouderwetse transmissietunnel.
We focussen op het model 3SP.115, waarbij SP staat voor ‘Specialized’. Deze 115 pk sterke trekker is 1,25 meter breed. In dit model voerde Massey Ferguson een hele reeks vernieuwingen door. Of eigenlijk moeten we zeggen: Carraro Agritalia vernieuwde. Deze Italiaanse fabrikant bouwt de trekkers namelijk voor Massey Ferguson en andere fabrikanten. Zo stelde Claas en John Deere onlangs eenzelfde update voor. Grootste onderscheid tussen de merken zijn de merkeigen bedieningselementen en het uiterlijk.
Bijna vlakke vloer
In de cabine valt vooral op dat de vloer nu bijna vlak is. Een transmissietunnel tussen de benen is dus verleden tijd. Hiertoe heeft Massey Ferguson simpelweg de cabine verhoogd. Het resultaat is dat de vloer alleen nog zo’n 2,5 centimeter opbolt, maar dat stoort niet. Je kunt je voeten neerzetten waar je wilt. Bijkomend voordeel van de hoge zit is dat het zicht rondom verbeterd is.
Ook is het dashboard vernieuwd. De behuizing is compacter er is een nieuw schermpje ingezet. Tussen twee analoge wijzers zit een lcd-schermpje. Die biedt wat meer mogelijkheden. Zo kun je er aftakassnelheden op aflezen of (olie)temperaturen, hydrauliekinstellingen en motortoerentalgeheugens.
Massey Ferguson kan nu ook af fabriek een netjes geïntegreerd categorie 4-cabinefilter leveren. Hierbij is het cabinedak voorzien van een klep die switcht tussen het gewone cabinefilter (links) en categorie 4-filter (rechts) voor spuitwerkzaamheden. De concurrentie bood al langer zo’n filter aan, en MF ook, al ging het tot nog toe om after-marketoplossingen.
In de trekkercabine is meer zit- en hoofdruimte, al blijft het een smalspoor. De accu is namelijk niet langer achter de stoel te vinden. Ook de blower en condensator zitten niet meer voor in het dak gebouwd.
Nieuwe bak, niet traploos
De trekkers zijn nog niet leverbaar met een traploze transmissie. De fabrikant zegt er achter de schermen wel aan te werken, maar ook dat de introductie nog twee à drie jaar op zich laat wachten. Of het dan een Carraro- of Agco-transmissie wordt, wil MF nog niet kwijt. Echt haast zegt Massey Ferguson nog niet te hebben; vooralsnog zou de marktvraag (te) klein zijn, want 80% van alle smalspoortrekkers worden nog verkocht met een handgeschakelde bak. Dat aandeel zou langzaam kleiner worden.
Voor nu is er wel een nieuwe versnellingsbak leverbaar: een met drie groepen met elk vijf versnellingen, in plaats van vier. Die bak is ook uit te rusten met een elektro-hydraulische powershuttle en een powershifttrap, en zo ontstaat er een 30/15-bak. Rechts naast het stuur is overigens een draaiknopje geplaatst om de agressiviteit waarmee de trekker van rijrichting wisselt aan te passen.
Nieuw is ook dat de smalspoortrekkers leverbaar zijn met een rem-tot-neutraal-functie. Hierbij (ont)koppelt de trekker automatisch bij remmen tot stilstand, en kun je dus stoppen en wegrijden zonder gebruik van het koppelingspedaal. Handige functie, weten we van andere modellen, maar dit hebben we tijdens de proefrit niet kunnen proberen.
Externe accupolen
De hefinrichting is optioneel te krijgen met hydraulische stabilisatie en een hydraulische verstekfunctie. Ook is het hefvermogen verhoogd (3,1 ton). Opvallend is dat alle aansluitingen voor de hydrauliek schuin gemonteerd zijn; wijzend naar de uitstapzijde. Dat is praktisch bij het aankoppelen. Je kunt de trekkers trouwens nog krijgen met mechanische hefbediening en hydrauliekhendels (Essential-uitvoering), maar alles elektrisch kan ook (Efficient-uitvoering).
Dan nog over de motor: inmiddels moeten de smalspoortrekkers ook voldoen aan de Stage 5, en dat betekent voor Massey Ferguson naast gebruik van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), uitlaatgasrecirculatie (EGR) en dieselpartikelfilter (DPF), dat er voortaan AdBlue moet worden getankt. Net achter het nieuwe fraaie grilletje plaatst Massey Ferguson een kleine AdBlue-tank hiervoor.
De dieseltank zit voortaan onder de cabine, zodat er altijd een 100 liter grote dieseltank past, ongeacht of er een frontaftakas is. De accu, die voorheen achter de stoel zat, is hier nu onder verstopt. Een starthulp kan er evengoed bij; hiertoe zijn er externe accupolen aangebracht. Het geeft maar aan hoe complex het voor de fabrikant moet zijn om zó veel techniek, in zo’n compacte trekker te bouwen.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Proefrit, Smalspoor