fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vlakke vloer en Fase 5-motor in MF-smalspoortrekker

Massey Ferguson vernieuwt de 3-serie trekkers. Die omvat de smalspoortrekkers, de platformtrekkers (zonder cabine) en de AL-serie met een laag zwaartepunt. Allen worden gebouwd door Carraro Agritalia in Italië. - Foto's: Bob Karsten.

Trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) vernieuwt de smalspoortrekkers, de platformtrekkers (zonder cabine) en de AL-serie met laag zwaartepunt. Daarmee gaat de 3-serie de 3700-serie vervangen. Meest opvallend zijn de vlakke vloer, de transmissie met vijf versnellingen en een Stage 5-motor tot 120 pk.

Massey Ferguson introduceert de nieuwe 3-serie smalspoortrekkers in Marseille (Fr.). De 3-serie vervangt later dit jaar de 3700-modellen. De eerste trekkers zijn vanaf oktober leverbaar in Nederland.

Het gaat om zes verschillende platformen waarvan de smalste minimaal 1 meter breed is (3VI-serie) en de breedste uitvoering begint vanaf 1,70 meter breed (3AL-serie). Bij de modellen tót 75 pk wordt alleen het uiterlijk vernieuwt en voldoet de motor nu aan de Fase 5-emissienorm. Alle modellen met meer dan 75 pk ondergaan daarnaast een grotere vernieuwing. Zo is er een cabine met (bijna) vlakke vloer en een transmissie met vijf versnellingen (i.p.v. vier). Massey Ferguson laat de trekkers bouwen door het Italiaanse Carraro Agritalia, wat ook trekkers bouwt voor John Deere, Claas en Valtra. Claas communiceerde eerder dit jaar eenzelfde vernieuwing.

Lees verder onder de foto

De 3VI-serie is de smalste van de nieuwe trekkers. Deze is er vanaf 1 meter breed. Het nieuwe uiterlijk ligt in lijn met de eerder geïntroduceerde 5S, 6S, 7S en 8S-series.

Nu met AdBlue

De nieuw 3-serie is voorzien van een 3,6 liter FPT-viercilindermotor en die leveren voortaan tot 120 pk en 465 Nm in de smalspoortrekkers. De platform-trekkers (3GE, zonder cabine) en 3AL-serie zijn hierbij een uitzondering; hierbij is 105 pk het maximale. De motoren voldoen aan de Fase 5-emissienorm met behulp van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), uitlaatgasrecirculatie (EGR), dieselpartikelfilter (DPF) en AdBlue-injectie (SCR-techniek).

De 10 liter grote AdBlue-tank ligt onder de motorkap, waar voorheen de dieseltank was geplaatst. Die dieseltank wordt voortaan onder de cabine gebouwd, zodat de grootte ervan niet beperkt wordt door een optionele frontaftakas. De smalspoortrekkers hebben daardoor altijd een 75 liter grote dieseltank, of optioneel 100 liter inhoud. De accu heeft daarvoor moeten wijken; die plaatst Massey Ferguson voortaan onder de AdBlue-tank, met externe accupolen.

Lees verder onder de foto

De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde, om gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliekpomp met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min.

Categorie 4-filter

De cabine wordt voortaan hoger gemonteerd, en daardoor is de transmissietunnel in de modellen vanaf 75 pk bijna verdwenen (nu nog 3 cm hoog). De elektrische hefbediening is nu vernieuwd, met een draairegelaar. Massey Ferguson kan voortaan ook af-fabriek een categorie 4-cabinefilter leveren voor tijdens gewasbeschermingswerk, wat naast stof ook damp en aerosolen uit de lucht filtert.

Lees verder onder de foto

De 3AL-serie is de breedste van de in Italië gebouwde trekkers (vanaf 1,70 meter). AL staat voor Alpine, waarbij de nadruk ligt op een laag zwaartepunt.

Een vijfde versnelling

De transmissie heeft voortaan vijf versnellingen, in plaats van vier. In combinatie met drie groepen zijn er nu maximaal 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit, en de trekker is optioneel leverbaar met elektro-hydraulische powershuttle en elektro-hydraulische hoog-laag. De trekker rijdt daarmee 40 km/u met 1.700 motortoeren. Schakelen gaat nu met een nieuwe pook met bowdenkabels. En er is nu een rem-tot-neutraal-functie leverbaar, waarmee de trekker automatisch (ont)koppelt bij remmen tot stilstand.

Meer hydrauliek

De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliekpomp met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min. De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde, om deze gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De nieuwe hefinrichting met optioneel vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie tilt 3.700 kilo, en de fronthef tilt tot 2.800 kilo. Er is een Essential- en Efficient-uitvoering; de eerste heeft mechanische of elektrische hef- en mechanische hydrauliekbediening, en de laatstgenoemde heeft beide elektronisch.

De hefinrichting van de trekkers zijn optioneel voorzien van een vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fliegl presenteert oplegger voor balenvervoer

De Duitse fabrikant Fliegl heeft oplegger SZS 300 BL Ultra speciaal gebouwd voor het vervoeren van ronde of vierkante balen.
Afbeelding artikel

Alliance breidt matenpakket Agriflex+ 372 VF-banden uit

Alliance-importeur Zuid West Banden meldt dat het pakket van de Agriflex+ 372 VF-banden is uitgebreid met vijf nieuwe bandenmaten.
Afbeelding artikel

VIDEO | Nieuwe lichte Duport-spaakwielbemester rijdt eerste rondjes

De nieuwe lichte Duport-spaakwielbemester PTW 3000 Liquiliser rijdt voor het eerst rondjes op Nederlandse bodem.
Beheer
WP Admin