fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Autonome vrachtwagens vervangen trekkers op Braziliaanse boerderijen

Agtechbedrijf Grunner toonde zijn autonome vrachtwagen op zijn stand op de Agrishow 2022 in Brazilië. - Foto: Daniel Azevedo

Het Braziliaanse agtechbedrijf Grunner maakt van gewone Mercedes-Benz-vrachtwagens autonome landbouwvoertuigen voor de suikerrietoogst. Met de autonome vrachtwagens kunnen boeren zowel de kosten op hun bedrijf als de bodemverdichting verminderen.

Grunner presenteerde de technologie eind april op de Agrishow 2022 in Brazilië. Honderden boerderijen in Brazilië gebruiken inmiddels deze technologie via een partnerschap met Mercedes-Benz.

Drie jaar geleden richtten de broers Henrique en Mateus Belei het bedrijf Grunner op om het probleem van het pletten van suikerrietplanten door trekkers op te lossen. De innovatie van de broers sloeg aan.

Lager brandstofverbruik, minder bodemverdichting

Volgens Grunner bespaart het gebruik van autonome vrachtwagens kosten tijdens het oogsten van suikerriet. Zo zou het brandstofverbruik van de autonome vrachtwagens 40 % lager liggen dan dat van conventionele trekkers. Bovendien zijn de onderhoudskosten lager. De vrachtwagens moeten bijvoorbeeld elke 600 uur de olie verversen, terwijl dat bij trekkers twee keer zo vaak moet.

Omdat de autonome vrachtwagens van Mercedes-Benz en Grunner lichter zijn dan de grotere trekkers die doorgaans tijdens de oogst worden gebruikt, treedt er minder bodemverdichting op. Dit betekent ook dat boeren sneller kunnen oogsten na perioden van regen.

Al 250 autonome vrachtwagens verkocht

Het agtechbedrijf heeft inmiddels 250 ATR-modellen verkocht, die worden gebruikt voor het vervoer van suikerriet tijdens de oogst. Het streeft naar 600 verkochte vrachtwagens aan het eind van dit jaar. De autonome vrachtwagens worden ook gebruikt in de graanteelt, de bosbouw en in de mijnbouw.

Tekst gaat verder onder de video

Samenwerking met Mercedes-Benz

In 2013 werden de eerste tests gedaan met autostuur met gps in combinatie met instelbare spoorbreedte. Dit voorkomt dat suikerrietplanten worden overreden. In 2018 ging Mercedes-Benz een samenwerking aan met Grunner om autonoom rijdende technologie in te bouwen in de Mercedes-trucks.

Door de overeenkomst tussen Grunner en Mercedes-Benz beschikt de autofabrikant over alle technische protocollen. Zo kunnen innovaties sneller worden ontwikkeld en toegepast.

Auteur: Daniel Azevedo

De mate van autonomie varieert van niveau L1 tot L5, al naar gelang de mate van 'onafhankelijkheid' van de vrachtwagen. L1 is een automatische piloot. L5 betekent dat het voertuig 100% autonoom kan werken. Autonomie op niveau 2 betekent dat de vrachtwagen de voorgeschreven route volgt. De chauffeur grijpt alleen in als dat nodig is. - Foto's: Grunner

Fabrikant Grunner biedt de modellen ASP (voor het uitrijden van vloeibare meststoffen) en ADS (voor verdelen van vaste stoffen) aan.

De vrachtwagens zijn uitgerust met Trimble Autopilot.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.