Vlakke vloer en Fase 5-motor in MF-smalspoortrekker
Trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) vernieuwt de smalspoortrekkers, de platformtrekkers (zonder cabine) en de AL-serie met laag zwaartepunt. Daarmee gaat de 3-serie de 3700-serie vervangen. Meest opvallend zijn de vlakke vloer, de transmissie met vijf versnellingen en een Stage 5-motor tot 120 pk.
Nu met AdBlue
De nieuw 3-serie is voorzien van een 3,6 liter FPT-viercilindermotor en die leveren voortaan tot 120 pk en 465 Nm in de smalspoortrekkers. De platform-trekkers (3GE, zonder cabine) en 3AL-serie zijn hierbij een uitzondering; hierbij is 105 pk het maximale. De motoren voldoen aan de Fase 5-emissienorm met behulp van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), uitlaatgasrecirculatie (EGR), dieselpartikelfilter (DPF) en AdBlue-injectie (SCR-techniek).
De 10 liter grote AdBlue-tank ligt onder de motorkap, waar voorheen de dieseltank was geplaatst. Die dieseltank wordt voortaan onder de cabine gebouwd, zodat de grootte ervan niet beperkt wordt door een optionele frontaftakas. De smalspoortrekkers hebben daardoor altijd een 75 liter grote dieseltank, of optioneel 100 liter inhoud. De accu heeft daarvoor moeten wijken; die plaatst Massey Ferguson voortaan onder de AdBlue-tank, met externe accupolen.
Lees verder onder de foto
Categorie 4-filter
De cabine wordt voortaan hoger gemonteerd, en daardoor is de transmissietunnel in de modellen vanaf 75 pk bijna verdwenen (nu nog 3 cm hoog). De elektrische hefbediening is nu vernieuwd, met een draairegelaar. Massey Ferguson kan voortaan ook af-fabriek een categorie 4-cabinefilter leveren voor tijdens gewasbeschermingswerk, wat naast stof ook damp en aerosolen uit de lucht filtert.
Lees verder onder de foto
Een vijfde versnelling
De transmissie heeft voortaan vijf versnellingen, in plaats van vier. In combinatie met drie groepen zijn er nu maximaal 30 versnellingen vooruit en 30 achteruit, en de trekker is optioneel leverbaar met elektro-hydraulische powershuttle en elektro-hydraulische hoog-laag. De trekker rijdt daarmee 40 km/u met 1.700 motortoeren. Schakelen gaat nu met een nieuwe pook met bowdenkabels. En er is nu een rem-tot-neutraal-functie leverbaar, waarmee de trekker automatisch (ont)koppelt bij remmen tot stilstand.
Meer hydrauliek
De trekkers zijn leverbaar met een hydrauliekpomp met een pompcapaciteit van 67 of 93 l/min. De aankoppelingen zijn schuin gemonteerd naar de uitstapzijde, om deze gemakkelijker te kunnen aankoppelen. De nieuwe hefinrichting met optioneel vlakstelinrichting en hydraulische stabilisatie tilt 3.700 kilo, en de fronthef tilt tot 2.800 kilo. Er is een Essential- en Efficient-uitvoering; de eerste heeft mechanische of elektrische hef- en mechanische hydrauliekbediening, en de laatstgenoemde heeft beide elektronisch.