fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Europese trekkermarkt behaalt record in 2021

De toenemende vraag naar nieuwe trekkers in 2021 kwam met name door de stijging van de prijzen van landbouwproducten. - Foto: Mark Pasveer

Ondanks wereldwijde leveringsproblemen van onderdelen en personeelstekorten in 2021 als gevolg van het coronavirus zijn er 229.031 ‘trekkers’ in Europese landen geregistreerd. Zo’n stijging (18% ten opzichte van 2020) heeft zich de afgelopen tien jaar niet voorgedaan. Dit blijkt uit cijfers van de Europese branchevereniging Cema, die de aantallen verzameld.

Vooral in het vierde kwartaal zijn er veel koopovereenkomsten gesloten. Van dit recordaantal betreft het 66.654 voertuigen van 37kW (50 pk) en lager, bij de overige 162.377 ging het om voertuigen met een vermogen van meer dan 38 kW (50pk). In totaal werden 179.571 landbouwtrekkers gefactureerd. De overige machines zijn quads, verreikers en ander materiaal.

Hogere prijzen landbouwproducten

De toenemende vraag naar nieuwe trekkers in 2021 kwam door hogere prijzen van landbouwproducten, zoals plantaardige oliën, granen, suiker, zuivel, vlees en suiker. Deze prijzen zijn vorig jaar met 28% gestegen vergeleken met 2020. Dat is het hoogste niveau sinds vijf jaar, meldt de United Nation Food & Agriculture Organisation.

Frankrijk en Duitsland blijven de twee grootste markten met respectievelijk 35.771 en 34.852 geregistreerde trekkers. Toch was deze toename enigszins teleurstellend vergeleken met andere Europese landen. De stijging was vorig jaar het hoogst in Italië (36%) en Polen (43%). De registratie in Nederland steeg met bijna 4% tot 2.848 trekkers, in België met 12.2% naar een totaal van 5.805 trekkers. Dit blijkt uit de Cema Barometer, februari 2022.

Problemen assemblage machines

Ondanks dit positieve marktbericht uiten landbouwmachinefabrikanten hun zorgen en waarschuwen ze voor vertragingen. Het ziet er naar uit dat enkele fabrieken de komende weken hun productie tijdelijk moeten stopzetten vanwege een tekort aan onderdelen en/of personeel door de Covid 19-besmettingen. Hierdoor kunnen machines niet compleet worden geassembleerd.

Daarnaast leidt de oorlog in Oekraïne tot problemen. Bovendien veroorzaakt een tekort aan containers een stijging van transport-, grondstof- en energiekosten en problemen in de aanvoer van onderdelen. Ondanks de tegenslagen proberen fabrikanten de machines voor de start van het nieuwe seizoen bij de klanten af te leveren.

Lees ook: Overzicht totaal geregistreerde trekkers in Europa per land (pdf)

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Handelaar over zijn handel: ‘MF is deel van onze identiteit’

Sinds 2017 bouwden de broers Jan en Hessel Lugtenberg aan hun eigen mechanisatiebedrijf in het Friese Oosterwolde. Het bedrijf ademt Massey...
Afbeelding artikel

Exoot van de maand: Deutz WKM Unsinn

Een bijzondere verschijning is deze Deutz WKM Unsinn-bietenschoner en -lader. De machine bedoeld om (voeder)bieten over te laden en meteen te...
Afbeelding artikel

Handelaar over zijn handel: ”Ik zet nergens vraagprijzen bij”

Op bezoek bij de firma Rijsbosch-Antens bv. De historie van deze John Deere – en voorheen Lanz – dealer gaat terug...