fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Ronald van Hattem: ‘Eerste stappen gezet naar een elektrische MF’

Massey Ferguson-directeur Ronald van Hattem lijkt erin te slagen om het elektrische concept op basis van een MF 5S te laten bouwen in de MF-fabriek. - Foto: Mechan Groep

Mechan Groep, importeur van Massey Ferguson (MF), krijgt veel aanvragen voor elektrisch aangedreven MF-trekkers van cultuurtechnische loonbedrijven, gemeentes en waterschappen. Dit is voor Ronald van Hattem de aanleiding om het elektrische concept op basis van een MF 5S serieus te onderzoeken.

Van Hattem lijkt erin te slagen om dit elektrische concept te laten bouwen in de MF-fabriek. Hij legt uit waarom hij gelooft in een fabrieksoplossing en niet in de lokale ombouw van dieselversies naar elektrisch.

Hoe lang wordt er al gewerkt aan deze elektrische MF?

“Het is geen geheim dat vanuit de gemeentes en overheden de vraag naar CO2-neutrale trekkers groot is. Dat is bij bijna alle merken wel zo. Ik ben ruim een jaar geleden serieus met die vraag – die vooral kwam vanuit een paar gespecialiseerde MF-dealers – aan de slag gegaan. Te meer omdat we wisten dat fabrieksoplossingen langer dan drie à vier jaar op zich laten wachten. Daarbij lag toen alles nog open; elektrisch, waterstof, e-fuel, bestaande trekkers aanpassen en ga zo maar door. Nu, ruim een jaar verder, zijn we zover dat het elektrische concept vorm krijgt en hopelijk in de MF-fabriek geassembleerd kan worden.”

Waarom niet in Nederland zelf trekkers ombouwen?

“Daar ben ik geen voorstander van. We hebben vanuit Mechan Groep gesprekken gevoerd met ombouwbedrijven. Uit alle gesprekken blijkt dat geen enkele partij een langetermijngarantie kan bieden en tegelijk een homologatie (gebruiksgoedkeuring voor de Europese wet, red.) kan aanbieden waarbij de naam MF op de motorkap mag blijven staan. Immers, als je lokaal een trekker ombouwt naar elektrisch, pas je dermate veel aan dat de trekkerfabrikant zijn handen ervan aftrekt. De fabrikant trekt dus ook zijn handen af van garantie en nazorg. Bovendien zijn wij als Mechan Groep leverancier, geen fabrikant. Alles bij elkaar, is dat geen duurzame ontwikkeling. Niet voor ons, niet voor de klant en ook niet voor MF. Zeker niet als dergelijke ombouwbedrijven tussentijds stoppen, failliet gaan of een snelle wisseling van personeel hebben. Dat moest anders.”

Wat moest anders?

“Ik ben op zoek gegaan naar een duurzame oplossing, waarbij de trekker af fabriek elektrisch wordt. Dat kan alleen als grotere, degelijke partijen zich mogen bemoeien met het concept. Ik vond zo’n partij bij VDL in Nederland. VDL Special Vehicles (SV) heeft jarenlange ervaring in het bouwen van stadsbussen en vrachtwagens met elektrische en/of waterstofaandrijvingen. Die techniek kan prima in andere voertuigen worden toegepast. Op deze manier wordt het voor MF mogelijk om op basis van bestaande en bewezen techniek, op relatief korte termijn een elektrische variant van de 5S te ontwikkelen.

Na lange gesprekken met de MF-directie in Frankrijk en VDL SV zijn inmiddels de eerste tekeningen klaar. Het resultaat is een elektrische MF die als volwaardige, goedgekeurde en gehomologeerde MF-trekker de markt in zou kunnen en zo ook de juiste garantie en nazorg geniet.

MF moest nog overtuigd worden dat er voldoende vraag is in de Europese markt. Maar inmiddels zijn ze zich ervan bewust dat dit soort projecten essentieel zijn voor een wereldmerk als MF, waarbij duurzaamheid belangrijk is.
Vervolgens heb ik met veel andere MF-importeurs in Europa de aantallen in kaart gebracht. Dan gaat het al snel om honderden exemplaren. En even voor de duidelijkheid: als dit ontwikkelingsproces loopt, stap ik er weer tussenuit. Wij als Mechan Groep zijn enkel de initiator van dit project. Desondanks ben ik supertrots op dit resultaat.”

Wanneer komt de eerste elektrische MF-trekker?

“Nog niets is zeker. Maar als MF en VDL SH tot een overeenkomst komen, verwacht ik dat in het vierde kwartaal van 2023 de eerste serie klaar is. De basis zal vergelijkbaar zijn met een 100 pk sterke MF 5S. De trekker zal bij een gemiddelde belasting 8 uur moeten kunnen draaien op 1 acculading. Met een snellader is ie in een halfuur weer naar 80% geladen. Sowieso moeten de trekkers opgeladen kunnen worden door de bestaande laadpaalsystemen.”

Wat gaat de elektrische MF-trekker kosten?

“Dat is afhankelijk van een aantal factoren en voorlopig nog niet exact bekend. Dit is met name afhankelijk hoeveel elektrische trekkers andere landen gaan bestellen. Zeker is dat deze elektrische trekker concurrerend wordt met de dieselversie, als je kijkt naar de totale kosten per draaiuur op jaarbasis.”

Welke landen toonden nog meer interesse?

“Naast Nederland is de vraag naar elektrische MF’s vooral hoog in Denemarken, Engeland, Ierland, Zwitserland en Oostenrijk. Maar ik denk dat als dit eenmaal bekend wordt, de markt wel eens veel sneller kan gaan dan we nu in kaart hebben gebracht.”

Tekst: Bas van Hattum

De elektrische MF zal qua formaat en basis vergelijkbaar zijn met een 100 pk sterke MF 5S. De trekker zal bij een gemiddelde belasting 8 uur moeten kunnen draaien op 1 acculading. – Foto: Jacco van Erkelens

De elektrische MF zal qua formaat en basis vergelijkbaar zijn met een 100 pk sterke MF 5S. De trekker zal bij een gemiddelde belasting 8 uur moeten kunnen draaien op 1 acculading. – Foto: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien

Dat veehouder Peter Oosterhof niet koos voor een wiellader maar voor een Chinese EP-heftruck komt door een optelsom van factoren.
Afbeelding artikel

Elektrische verreiker is haalbaar, maar ook betaalbaar?

Is er wel markt in de landbouw voor elektrische verreikers die dubbel zo duur zijn als een diesel? Fabrikanten hebben voorlopig...
Afbeelding artikel

Primeur: New Holland toont elektrische T3-trekker in Turkije

New Holland toonde op een Turkse landbouwbeurs een primeur: de T3 Electric Power, met onder de motorkap een accupakket van 75...
Beheer
WP Admin