Terug naar nieuwsoverzicht

Foto | Ford-trekkers aan het werk in de Achterhoek

De eerste Ford-werkdag werd in 2019 gehouden in Heesch. De tweede zou in maart 2020 plaatsvinden in Meddo (Gld.), maar twee dagen voor de dag werden de corona-maatregelen van kracht. De dag moest worden afgeblazen. Dit voorjaar ging de Ford-werkdag wel doorgaan. Een impressie.

Op zaterdag 26 maart werd in het Achterhoekse Meddo (Gld.) de landelijke Ford-werkdag gehouden. 42 Ford trekkers gingen een dagje aan het werk op de akkers. Bekijk de fotoreportage.

Organisator van de Ford-werkdag is Wim te Slippe. Wim is een echte Ford-man. “Vroeger hadden we thuis op de boerderij een Ford Super Dexta. Later ging ik werken bij loonbedrijf Tenhagen-Wassink, waar ze ook met Ford reden. Ik heb jaren gedraineerd met een Ford County, geweldige trekkers. Ik heb blauw bloed, maar dan op een andere manier.” Mannen zijn net kinderen, constateert hij. “Vroeger speelden we met speelgoedtrekkertjes in de zandbak. Dat is gebleven. Alleen zijn de trekkers wat groter en is de zandbak een akker van 5 hectare.” De dag wordt gehouden achter het ouderlijk huis van Wim, waar nu het gezin van zijn broer Henk woont. Henk is eveneens een echte Ford-fanaat.

Organisator van de Ford-werkdag is Wim te Slippe. Wim is een echte Ford-man. “Vroeger hadden we thuis op de boerderij een Ford Super Dexta. Later ging ik werken bij loonbedrijf Tenhagen-Wassink, waar ze ook met Ford reden. Ik heb jaren gedraineerd met een Ford County, geweldige trekkers. Ik heb blauw bloed, maar dan op een andere manier.” Mannen zijn net kinderen, constateert hij. “Vroeger speelden we met speelgoedtrekkertjes in de zandbak. Dat is gebleven. Alleen zijn de trekkers wat groter en is de zandbak een akker van 5 hectare.” De dag wordt gehouden achter het ouderlijk huis van Wim, waar nu het gezin van zijn broer Henk woont. Henk is eveneens een echte Ford-fanaat.

Deze Ford County 1164-drainagetrekker is van loonbedrijf Huiskamp uit Winterswijk-Huppel (Gld.). Het loonbedrijf kocht de County op 14 april 1975, en verbouwde deze tot drainagetrekker. Het is dus een unieke combinatie.

Deze Ford County 1164-drainagetrekker is van loonbedrijf Huiskamp uit Winterswijk-Huppel (Gld.). Het loonbedrijf kocht de County op 14 april 1975, en verbouwde deze tot drainagetrekker. Het is dus een unieke combinatie.

De trekker wordt af en toe nog ingezet om drainage aan te leggen, vertelt Vincent Scholten. De diepte bepaalt hij met behulp van een moderne laser. Vincent heeft er 40 jaar mee gewerkt.

De trekker wordt af en toe nog ingezet om drainage aan te leggen, vertelt Vincent Scholten. De diepte bepaalt hij met behulp van een moderne laser. Vincent heeft er 40 jaar mee gewerkt.

Wim Hoff uit Westerhaar (Ov.) is aan het diepwoelen met een Ford County 1164 uit 1971. Hoff heeft een mechanisatiebedrijf, dit is hobby. “Ik kocht deze trekker twee jaar terug. Het was echt schroot. Het restaureren kostte me twee jaar, maar nu is het een plaatje. Ik ben een echte County-man. Als 16-jarige werkte ik bij een loonwerker. Als de Ford 5000 het niet kon trekken, haalde je de County op.”

Wim Hoff uit Westerhaar (Ov.) is aan het diepwoelen met een Ford County 1164 uit 1971. Hoff heeft een mechanisatiebedrijf, dit is hobby. “Ik kocht deze trekker twee jaar terug. Het was echt schroot. Het restaureren kostte me twee jaar, maar nu is het een plaatje. Ik ben een echte County-man. Als 16-jarige werkte ik bij een loonwerker. Als de Ford 5000 het niet kon trekken, haalde je de County op.”

Johan Pannekoek uit Epe (Gld.) en zijn kameraad Dinand Wilbrink zijn aan het diepwoelen met een Fordson Dexta uit 1959 en een Ford 3600 uit 1976. Wil je de dieptand echt diep door de grond trekken, dan heeft de Ford 3600 wat hulp nodig. Vandaar de assistentie van de Fordson.

Johan Pannekoek uit Epe (Gld.) en zijn kameraad Dinand Wilbrink zijn aan het diepwoelen met een Fordson Dexta uit 1959 en een Ford 3600 uit 1976. Wil je de dieptand echt diep door de grond trekken, dan heeft de Ford 3600 wat hulp nodig. Vandaar de assistentie van de Fordson.

Henk Meijerink uit Neede (Gld.) is aan het cultiveren met een Amerikaanse Ford 8600. De trekker arriveerde in 1974 in Nederland, en kwam bij een akkerbouwer terecht. Toen is er ook de voorwielaandrijving en cabine opgebouwd. In de front hing toen een loofklapper, achter zat een bietenrooier. Later kwam de trekker bij een loonwerker, en nog weer later bij een handelaar. Meijering kocht de Ford in 2009 en heeft hem weer helemaal klaargemaakt, onder andere door de cabine eraf te halen en de originele spatborden er weer op te zetten.

Henk Meijerink uit Neede (Gld.) is aan het cultiveren met een Amerikaanse Ford 8600. De trekker arriveerde in 1974 in Nederland, en kwam bij een akkerbouwer terecht. Toen is er ook de voorwielaandrijving en cabine opgebouwd. In de front hing toen een loofklapper, achter zat een bietenrooier. Later kwam de trekker bij een loonwerker, en nog weer later bij een handelaar. Meijering kocht de Ford in 2009 en heeft hem weer helemaal klaargemaakt, onder andere door de cabine eraf te halen en de originele spatborden er weer op te zetten.

Danny de Jong uit Haulerwijk (Fr.) kocht zijn Ford 7600 uit 1976 vorig jaar. “Ik kom voor mijn werk veel rond, en zag deze staan bij een mechanisatiebedrijf. De sleutel zat er nog in en ik voelde dat de motor koud was. Sleutel omgedraaid en hij startte direct. Toen gekocht. Als de trekker in de basis goed is, vallen de restauratiekosten mee.”

Danny de Jong uit Haulerwijk (Fr.) kocht zijn Ford 7600 uit 1976 vorig jaar. “Ik kom voor mijn werk veel rond, en zag deze staan bij een mechanisatiebedrijf. De sleutel zat er nog in en ik voelde dat de motor koud was. Sleutel omgedraaid en hij startte direct. Toen gekocht. Als de trekker in de basis goed is, vallen de restauratiekosten mee.”

Jan Fleerhate uit Exel (Gld.) is aan het ploegen met een Ford 2600 uit 1975 en een Goudland-eenschaar kantelploeg. Fleerhate kocht de comabinatie twee jaar terug van een oom die inmiddels op leeftijd was. Fleerhate heeft naast deze trekker ook nog een oude hakselaar.

Jan Fleerhate uit Exel (Gld.) is aan het ploegen met een Ford 2600 uit 1975 en een Goudland-eenschaar kantelploeg. Fleerhate kocht de comabinatie twee jaar terug van een oom die inmiddels op leeftijd was. Fleerhate heeft naast deze trekker ook nog een oude hakselaar.

Een van de oudste trekkers op de Ford-dag met een van de jongste deelnemers. Bas Reindjes (16) uit Vorden (Gld) ploegt met een Fordson Super Dexta uit 1963 en een eenschaar Goudland-kantelploeg. De trekker is van Bas’ vader, die een melkveebedrijf heeft. Het trekkertje wordt thuis nog gebruikt, onder andere voor het uitmesten van de stal en vee verplaatsen met een veewagen.

Een van de oudste trekkers op de Ford-dag met een van de jongste deelnemers. Bas Reindjes (16) uit Vorden (Gld) ploegt met een Fordson Super Dexta uit 1963 en een eenschaar Goudland-kantelploeg. De trekker is van Bas’ vader, die een melkveebedrijf heeft. Het trekkertje wordt thuis nog gebruikt, onder andere voor het uitmesten van de stal en vee verplaatsen met een veewagen.

De laatste echte Ford, daarna werd het New Holland. Deze Ford 8830 uit 1990 is van Hans Dieterman uit Meeden (Gr.). Dieterman is kraanmachinist bij een grondverzetbedrijf en heeft de trekker puur voor de hobby. “We hadden thuis altijd Ford, maar niet deze. Ik vind het een prachtige trekker, het is de grootste uit de serie. Normaal heeft de 8830 rond de 186 pk, maar deze heeft iets meer. Ik doe er ook trekkertrek mee.” Dieterman had op de dieplader geen ruimte om ook een groot werktuig mee te nemen. De organisatie regelde gauw een 5 meter brede schijveneg van een boer uit de buurt.

De laatste echte Ford, daarna werd het New Holland. Deze Ford 8830 uit 1990 is van Hans Dieterman uit Meeden (Gr.). Dieterman is kraanmachinist bij een grondverzetbedrijf en heeft de trekker puur voor de hobby. “We hadden thuis altijd Ford, maar niet deze. Ik vind het een prachtige trekker, het is de grootste uit de serie. Normaal heeft de 8830 rond de 186 pk, maar deze heeft iets meer. Ik doe er ook trekkertrek mee.” Dieterman had op de dieplader geen ruimte om ook een groot werktuig mee te nemen. De organisatie regelde gauw een 5 meter brede schijveneg van een boer uit de buurt.

De laatste echte Ford, daarna werd het New Holland. Deze Ford 8830 uit 1990 is van Hans Dieterman uit Meeden (Gr.). Dieterman is kraanmachinist bij een grondverzetbedrijf en heeft de trekker puur voor de hobby. “We hadden thuis altijd Ford, maar niet deze. Ik vind het een prachtige trekker, het is de grootste uit de serie. Normaal heeft de 8830 rond de 186 pk, maar deze heeft iets meer. Ik doe er ook trekkertrek mee.” Dieterman had op de dieplader geen ruimte om ook een groot werktuig mee te nemen. De organisatie regelde gauw een 5 meter brede schijveneg van een boer uit de buurt.

De bedoeling is om een volgende Ford-werkdag wat centraler in Nederland te houden. “Winterswijk is weliswaar de onofficiële hoofdstad van de Achterhoek, maar voor Zeeuwen en Noord-Hollanders wel wat ver weg”, aldus Wim te Slippe. In de herfst is de eerstvolgende Ford-werkdag wederom in Heesch (N.-Br.).

Tekst en foto’s: Martijn Knuivers

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Foto | Mais hakselen met loonbedrijf ‘de stijve nek’

Loonbedrijf ‘de stijve nek’ hakselt met zijn oldtimers de laatste bunders mais van het land in Empel (N.-Br.).
Afbeelding artikel

Oldtimer Škoda S30: drie kleppen per cilinder

Harry van de Beten bezit een 30 pk tweecilinder met drie kleppen per cilinder, de Škoda S30. Restauratie duurde 8 jaar.
Afbeelding artikel

Fordjes kijken in Maldegem

In het Belgische Maldegem waren in het laatste weekend van augustus zo’n 240 Ford-trekkers te bewonderen.
Beheer
WP Admin