Verreikertest: alles over de New Holland
Er zit geen knop of functie te veel in de New Holland: de verreiker is eenvoudig en simpel. En sterk! Het is de enige met een powershift-transmisse. De cabine is ruim, maar het rempedaal vraagt veel kracht.
We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de New Holland TH7.42 Elite.
New Holland bouwt de verreikers zelf, in Italië. De verreikers zijn in 2019 vernieuwd en sindsdien geel van kleur. De New Holland is veruit de gemakkelijkste machine: verwacht geen moderne functies. De powershifttransmissie is sterk, zelfs met stationair toerental trekt-ie flink! Het kost daarom wat kracht om ’m af te remmen, en de joystick is het minst precies.
Cabine (3,5)
De New Holland-cabine is groot, en traditioneel. Alle knoppen zijn handig op het frontpaneel geplaatst, en klimaatregeling zit op de perfecte plek. Enkele symbolen zijn wel wat verwarrend. De armleuning, die meebeweegt met de stoelvering, is groot en er zit een opbergvakje in. Er is ook gereedschapskistje in de cabine. Pedalen zijn groot en op de goede plek geplaatst. Ook spiegels staan op een goede positie, al zijn ze wel klein. Dit laatste zou geen probleem zijn als er een achteruitrijcamera zou zijn – wat later wel een optie is.
Lees verder onder de foto
Instap (3,2)
De deur is opvallend groot, en breed: dat biedt veel ruimte. De twee traptreden hangen recht onder elkaar, en daardoor kun je nauwelijks voorwaarts uitstappen. Het stuurwiel kennen we uit New Holland-trekkers, en is ook voorzien van een goede telescopische verstelling in de hoogte en een gemakkelijk (maar niet zo snel) mechanisme om het stuur weg te vouwen wanneer je uitstapt. Een extra pedaaltje hier zou dit perfect maken. Over het algemeen scoort New Holland op dit onderdeel iets onder gemiddeld.
Zicht rondom (3,1)
New Holland scoort op dit onderdeel het slechtste. De motorkap is namelijk groot en vierkant. Dat is goed voor de bereikbaarheid voor onderhoud, maar niet voor het zicht. Ook is de giek hoog en ver naar achteren gemonteerd: hij functioneert namelijk als contragewicht. De interval-instelling van de ruitenwisser is moeilijk te vinden en – dat zagen we al terug in de gloednieuwe testmachine – de wisser zwabbert al. Een degelijkere ruitenwisser is vanaf januari 2022 leverbaar, laat New Holland weten. Aan de positieve kant: het zicht naar linksonder is goed, vanwege de glazen deur.
Lees verder onder de foto
In gebruik (3,0)
De New Holland is een echte no-nonsens machine. Dat wil zeggen dat het een gemakkelijke verreiker is om in te springen en mee weg te rijden. De verreiker is niet de snelste als het gaat om de hydrauliek; de machine heeft namelijk best wat motortoeren nodig om snel te zijn, zeker als je verschillende hydraulische functies tegelijkertijd gebruikt.
De New Holland gebruikt een powershifttransmissie met zes trappen met koppelomvormer, en de machine begint dus te rollen als je een rijrichting kiest. Over het algemeen geen probleem, maar het rempedaal vraagt veel kracht en afhankelijk van hoe precies manoeuvreerwerk je doet, vergt dit veel van je knieën. Er is een functie die de aandrijving ontkoppelt als je stilstaat, maar die is niet zo geavanceerd. New Holland heeft twee knoppen voor de rijrichting (F/R) boven op de joystick. Ook het in- en uitschuiven van de giek en de derde functie plaatst New Holland op die plek. Je bedient dus alles met de duim; dat zorgt voor wat vertraging, zeker als je de derde functie veel gebruikt. Er is een powershuttle linksonder het stuur – net als in de trekkers -, maar dat vonden we niet zo fijn werken in de verreiker.
Lees verder onder de meetresultaten
Rijgedrag (3,4)
Typisch voor New Holland, is dat-ie 5.687 kilo trekt (het meeste). Het is een sterke verreiker, met een powershifttransmissie. Het betekent ook dat je continu met twee voeten werkt, omdat je ’m moet afremmen om stil te staan. De startversnelling is altijd de tweede versnelling, en je moet ’m in de eerste versnelling forceren als dat nodig is (met de ‘-’-knop). Er zijn drie rij-modi: manueel, volautomatisch en semiautomatisch (alleen versnelling 2 tot 4). De New Holland rijdt comfortabel op de weg, plus: je hoort in deze machine geen hydrostaat janken.
Onderhoud (4,0)
De New Holland scoort het hoogste op dit onderdeel. Je kunt aan de rechterkant twee panelen openen en dan ontstaat zo een zee van ruimte om onderhoud te doen. De motor staat in de lengterichting en is daardoor goed te servicen. Je kunt de radiatoren volledig wegdraaien en schoonmaken; het beste in de testgroep. Er zijn drie gereedschapskisten: één in de cabine, en zowel voorop als achterop een. Handig, bij het aankoppelen van bakken of wagens.
Check ook de fotoslider onderaan het artikel
Gerelateerde tags: New Holland, verreiker, verreikertest