Verreikertest: alles over de Merlo
De Merlo is anders – in veel opzichten. Zonder twijfel: de Italianen maken een machine met toptechniek, en dat bewijzen de meetresultaten. Maar de Merlo is niet zo gemakkelijk in omgang als de anderen.
We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de Merlo TF42.7TTCS-145-CVTronic.
Als je puur kijkt naar de meetresultaten, dan wint Merlo deze test. De Italiaanse fabrikant, die veel componenten zelf bouwt, ontwikkelde een verreiker met super techniek en dat is waarom de Merlo extreem snel en sterk is. Maar de groene machine verliest punten omdat-ie niet zo gebruiksvriendelijk is, de cabine smal voelt, en de instap stijl en smal is. Dat maakt dat de Merlo op de laatste plek eindigt.
Cabine (2,9)
Op gebied van cabine scoort Merlo het minste punten. Dat komt bijvoorbeeld doordat de gebruikte materialen zwak en goedkoop aanvoelen, en de armleuning wiebelt. Ook heeft Merlo een afwijkende bedieningslogica. Ultiem voorbeeld zijn de ruitenwissers: de knoppen zitten op een goede plek maar om het interval te wijzigen moet je meerdere malen erop drukken. Om ze uit te zetten, moet je de knop een poosje ingedrukt houden. Moet je nét even weten. De symboliek is verder vrij duidelijk. De handrem is vrij eenvoudig (draaiknopje). Het hoofdscherm is klein en gaat gauw schuil achter het stuurwiel, maar er is een tweede, groot scherm. Daarop lees je bijvoorbeeld de info van een geïntegreerde, en verrassend nauwkeurige weeginrichting af.
Lees verder onder de foto
Instap (3,0)
Niet slecht, maar wel de laagste score op dit onderdeel. De instap is stijl, en de traptreden zijn niet even groot. Het is jammer dat je het stuurwiel niet snel en eenvoudig kunt wegklappen om in- en uit te stappen. Er is een hendel, maar die ligt diep en kost veel kracht. De Merlo is de enige die geen band heeft om de deuropening te beperken; je kunt ’m 180 graden openzwaaien en vastklikken.
Zicht rondom (3,0)
Vanwege de cabinevering staat de cabine zo’n 10 centimeter hoger, en mede daardoor is het zicht rondom best goed. Wat tegenvalt op dit onderdeel, is het zicht op de bak(vergrendeling), de karige spiegels, en het kleine en lage achterraam, vooral omdat de testmachine niet voorzien was van een achteruitrijcamera of binnenspiegel.
Lees verder onder de foto
In gebruik (3,3)
Tijdens het werken met de Merlo, ervaarden we goede, en slechte eigenschappen. De Merlo is bijvoorbeeld supersnel in de hydrauliek, en je drukt met gemak een bak vol in een grondbult. Het voelt alsof er een gruwelijke krachtreserve in de transmissie zit. De Merlo heeft cabinevering, een geïntegreerde weeginrichting, en zelfs de mogelijkheid om de vooras af te stempelen om de machine horizontaal te zetten. Er is ook een sideshiftfunctie om de giek zijdelings te bewegen, al is dit niet beoordeeld in deze test (omdat we er niet om gevraagd hebben).
Helaas is de Merlo niet de beste als het gaat om ergonomie. De joystick en de steun waar deze aan vastzit, steekt op een vreemde wijze omhoog. En de joystick zelf is eigenlijk te groot om comfortabel vast te houden. De knoppen en functies voelen niet intuïtief, en er klinken veel verschillende geluiden in de cabine tijdens het rijden. De Merlo is de enige in de test waarbij je handmatig de achterwielen moet rechtzetten, als je switcht van vier- naar tweewielbesturing.
Lees verder onder de meetresultaten
Rijgedrag (3,6)
Naast een goede giekvering, is het alleen Merlo die komt met cabinevering. Beide werken goed en zorgen voor een prima rijcomfort. Er is een prima reactie op de pedalen, maar ook hier is Merlo anders: er zijn drie pedalen. Rem- en inchpedaal zijn gescheiden, zodat je meer precies kunt inchen. Daarvoor werkt het, maar aan de andere kant zijn de pedalen relatief klein en zitten dicht bij elkaar. De zogeheten CVTronic werkt met twee hydromotoren, met een fysieke koppeling ertussen. De tweede motor draait alleen wanneer nodig, bij een lage rijsnelheid. De Merlo trok als traagste een kipper de berg op, want met twee motoren actief is de snelheid beperkt tot 15 km/u. Je voelt duidelijk als de tweede rijmotor helpt: hij trekt langzaam, maar zeker.
Onderhoud (2,6)
Merlo brengt het bijvullen van transmissie- en hydrauliekolie voor het gemak samen, boven de motor. En er zijn lijntjes zichtbaar aan de zijkant van de tank om het olieniveau te checken. Bijzonder: er is een automatisch massaslot, op basis van de contactsleutel. En een hoofdstroomschakelaar is geplaatst in de accuruimte voorop de machine. Als de stroom aanstaat, brandt er een indicatielampje. Het motorcompartiment is onderlangs omzoomd door een degelijk buizenprofiel. Ook anders: Merlo heeft droge schijvenremmen.
Check ook de fotoslider onderaan het artikel
Gerelateerde tags: Merlo, verreiker, verreikertest