Verreikertest: alles over de Kramer
Kramer scoort de tweede plek in deze multitest. We zijn erg gecharmeerd van de trap en de instap. En: de Kramer is snel, als het om rijden gaat. Sommige giekbewegingen zijn relatief traag.
We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de Kramer KT407.
Kramer leverde voorheen verreikers aan Claas. Nadat die samenwerking stopte, breidde Kramer een eigen dealernetwerk uit en startte in 2018 een exclusieve samenwerking met John Deere-dealers. Vanwege die historie, delen Kramer en Claas enkele componenten, maar Kramer doet sommige dingen beter. Kramer vernieuwde de verreikers in 2020.
Cabine (3,9)
Er is een duidelijk scherm, dat je gebruikt met een draaidrukknop en daar kun je bijvoorbeeld instellingen doen voor externe hydrauliek. De meeste knoppen zijn fraai geplaatst in het frontpaneel, denk aan de klimaatregeling. Lichtknoppen plaatst Kramer in het dak. Alles is voorzien van kleurcodering, maar sommige symbolen zijn wat verwarrend. Er is relatief veel opbergruimte. Er is een opbergvak aan de binnenkant van de deur; erg praktisch, maar het beperkt wel de voetruimte. De joystick heeft veel functies, zoals het wisselen van rijmodus, differentieelblokkering en het automatische bak terugzetten. Spiegels zijn perfect gevormd en geplaatst, maar worden wel erg snel vies.
Lees verder onder de foto
Instap (4,1)
Kramer en Manitou hebben als enige een inkeping in de cabinevloer wat in- en uitstappen een stuk gemakkelijker maakt, maar alleen Kramer heeft ’t zo gemaakt dat het werkt voor zowel kleine als lange chauffeurs. En dat is waarom Kramer dit onderdeel wint met de hoogste score. Naast die inkeping, zijn er handige details, zoals dat je het raam op een kier kunt openen, het stuurwiel dat je weg kunt klappen, en de eenvoud waarmee het allemaal gaat, waardoor je graag met de Kramer werkt.
Zicht rondom (3,4)
Kramer scoort iets beter dan gemiddeld op dit onderdeel. Er is weinig op aan te merken; een prima zicht rondom. Bij het werken op hoogte, blokkeert het cabinedak het zicht sneller dan bij andere. Er is op de KT407 geen ruitenwisser leverbaar aan de rechterkant.
Lees verder onder de foto
In gebruik (3,8)
Kramer wint dit onderdeel. De verreiker is snel over het algemeen, alleen de giek niet per se – met name het zakken. De hydrauliek is behoorlijk precies, en goed in balans. En de machine is erg wendbaar. Daarnaast waarderen we de functie dat je de hydrauliekstroom simpel kunt aanpassen door op de F2-knop te drukken. Net als Claas, heeft Kramer de F/R-knop (een scrollwiel) boven op de joystick geplaatst, met het in- en uitschuiven van de giek ernaast. De derde functie zit aan de achterkant. De Kramer werkt erg plezierig, met name omdat de verreiker rijdt met een laag motortoerental en het rijpedaal lichtjes gaat. Sommige testchauffeurs waren geen fan van de hoge pedalen, en het inch-pedaal is erg gevoelig. Kramer heeft enkele geautomatiseerde functies die zeer praktisch zijn: denk aan het automatisch rechtzetten van de bak, en aan het automatisch in- en uitschuiven van de giek, zodat de bak verticaal omhooggaat. Als je beide functies mixt, dan komt het voor dat de giek niet helemaal inschuift; het lijkt alsof beide functies hetzelfde hydraulische circuit gebruiken.
Lees verder onder de meetresultaten
Rijgedrag (3,6)
De Kramer schiet weg als je het rijpedaal indrukt. De verreiker is snel en voelt als ‘alles of niets’ als het gaat om accelereren. Sommige chauffeurs houden daarvan, sommige niet. Het gevoelige rijpedaal maakt het wat lastiger om heel precies te manoeuvreren, maar het is – zeker in het lage rijbereik – goed te doen.
De Kramer blijkt de traagste tijdens de transporttest. De instellingen zijn trouwens makkelijk: er zijn gewoon drie virtuele rijbereiken (tot 7, 15 en 40 km/u). En er zijn twee hendeltjes: een om de rijsnelheid mee te beperken en de ander functioneert als handgas; super oplossing. Fraai detail: als de vierwielbesturing is ingeschakeld, kun je niet harder rijden dan 30 km/u.
Onderhoud (3,3)
De radiator staat voorop, verticaal. Er is een serviceluik waardoor je de radiator schoon kunt blazen. Het koelvloeistofniveau check je door een peilglaasje; er is geen separatie koelvloeistoftank in het motorcompartiment. Er is geen uitleg voor foutcodes in de gebruikershandleiding; was handig geweest. Je kunt op het scherm een lijstje tonen met de laatste foutcodes, en sommige kun je middels een code resetten. Het ruitenwisservloeistoftankje vind je in de cabine: als je morst tijdens het bijvullen dan druipt de vloeistof tussen een afdekplaat en het tankje, en dat zal een poosje blijven geuren.
Check ook de fotoslider onderaan het artikel
Gerelateerde tags: Kramer, verreiker, verreikertest