fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Verreikertest: alles over de JCB

We verzamelden afgelopen herfst zeven verreikers op één testlocatie in Midden-Jutland, Denemarken. Foto's: John Christensen / Mark Pasveer.

Het Britse JCB spendeerde € 7,1 miljoen aan de ontwikkeling van een nieuwe cabine. Het loont: volgens ons is het de beste in de test. Ook is er een geavanceerde transmissie. Puur op metingen, scoort JCB echter het laagste.

We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de JCB 542-70 AgriXtra.

JCB wint deze test, terwijl het merk het minste punten scoort op techniek. Dat betekent dat er ruimte is voor verbetering. Als de Britten bijvoorbeeld de giek sneller laten bewegen, en een fraaie trap zoals Kramer en Manitou inbouwen, zou-ie neigen naar perfectie.

Cabine (4,3)

Volgens ons is de JCB-cabine de beste in deze testgroep en daarom kreeg-ie de meeste punten. Er is bijvoorbeeld veel opbergruimte, inclusief bekerhouders – ook handig voor sleutels, pennen, et cetera. De radio en klimaatregeling zijn perfect geplaatst op het frontpaneel. Er is een manuele handrem links van de stoel. Dat moet even wennen, maar is dan erg handig. Alle knoppen zijn gemakkelijk schoon te maken en te gebruiken, al moet je misschien even wennen aan de JCB-symboliek.
Het scherm heeft een zeer hoge resolutie en is makkelijk af te lezen, en je bedient ’m met een draaidrukknop. Het systeem toont fraai zaken als de hoek van de giek, en positie van de machine. De kantelbeveiliging plaatst JCB vrij hoog in de A-stijl, hij leest makkelijk af.

Lees verder onder de foto

Volgens ons is dit de beste cabine in de test. Want: erg veel ruimte, comfortabel, redelijk stil, goed zicht en een perfecte stuurwielverstelling. We missen alleen een trap à la Manitou en Kramer.

Volgens ons is dit de beste cabine in de test. Want: erg veel ruimte, comfortabel, redelijk stil, goed zicht en een perfecte stuurwielverstelling. We missen alleen een trap à la Manitou en Kramer.

Instap (3,6)

Een degelijke trap, met twee grote treden. Helaas is de trap te ver onder de cabinevloer geplaatst, en dat is waarom je beter achterwaarts uitstapt. Er is een handgreep die met veerspanning weg vouwt. Wij gebruikten die automatisch bij het instappen, en zagen hier liever een gewone handgreep. Maar volgens JCB hoor je deze alleen te pakken bij het uitstappen. Het is typisch JCB dat er praktische details zijn, zoals een lichte gasveer die de deur voor je openhoudt, de perfecte handgreep in de deur en het stuurwiel dat je compleet verticaal omhoog kunt klappen waardoor je erg veel ruimte krijgt om in en uit te stappen.

Zicht rondom (3,9)

JCB wint op het onderdeel zicht. De A-stijlen in de cabine zijn namelijk ver genoeg geplaatst, en slim gevormd, zodat ze weinig zicht ontnemen. De motorkap is laag en strak, en daardoor is het zicht naar rechts het beste in deze test.
De grootste ‘maar’, is het zicht naar achteren – er is geen binnenspiegel of achteruitrijcamera. Ruitenwissers zijn gemiddeld; de dubbele ruitenwisser op het dak is een leuk idee, maar in praktijk wissen ze vuil en regen zó dat ’t terug druipt in je zichtveld.

Lees verder onder de foto

JCB plaatst ook de F/R-knop om van rijrichting te wisselen aan de achterkant; super! Er is weinig symboliek, maar ’t spreekt voor zich. Knoppen zijn mooi bij elkaar gebracht.

JCB plaatst ook de F/R-knop om van rijrichting te wisselen aan de achterkant; super! Er is weinig symboliek, maar ’t spreekt voor zich. Knoppen zijn mooi bij elkaar gebracht.

In gebruik (3,7)

De gele Brit bevalt uitstekend tijdens het werk. De hydrauliek voelt sterk, maar is niet per se snel – met name het in- en uitschuiven van de giek gaat relatief langzaam. De testchauffeurs omschrijven de JCB als een verreiker met goede balans. Er zijn geen automatische functies voor de giek, en er zijn bijna geen symbolen te vinden op de joystick, al wijst ’t zichzelf snel. Net als enkele andere machines, heeft JCB een F/R-knop aan de achterkant van de joystick: super!
Als het gaat om aan- en afkoppelen van bakken, dan moeten we zeggen dat de vergrendeling goed werkt met twee knoppen; veilig. Maar de ronde buizen waar je de bak aan ‘hangt’, steken uit, waardoor het mogelijk is om een bak verkeerd – en onveilig – aan te koppelen.

Lees verder onder de meetresultaten

In dit overzicht lees je af hoe de JCB-verreiker presteerde in de technische metingen ten opzichte van de testgroep. Zo lees je bijvoorbeeld dat de JCB uitblinkt in transportkwaliteit, maar niet in hefkracht.

In dit overzicht lees je af hoe de JCB-verreiker presteerde in de technische metingen ten opzichte van de testgroep. Zo lees je bijvoorbeeld dat de JCB uitblinkt in transportkwaliteit, maar niet in hefkracht.

Rijgedrag (4,2)

De JCB is uitgerust met de zogeheten DualTech VT-transmissie; deels hydrostatisch (tot 19 km/u) en deels powershift. Wij concluderen: het combineert werkelijk het beste van twee werelden. Het hydrostatische deel is precies en snel, en bij hogere rijsnelheden schakelen de powershiftversnellingen snel en zachtjes. De JCB is ook sterk: na Claas, trekt-ie het snelste een kipper de berg op. We meten 5.450 kilo trekkracht, wat na de powershift-New Holland het meeste is.
We konden geen nadeel van dit Dual-concept vinden. Goed, er zijn nog vier andere rij-modi naast ‘D’ (dat is automatisch), waarvoor je het instructieboek nodig hebt om die goed te begrijpen.

Onderhoud (3,9)

Alle zekeringen en relais zijn gebundeld op één plek in de cabine. De accu vind je achter de trap; door twee bouten los te draaien, klap je het trappetje omlaag. JCB gebruikt een speciale waxlaag om de telescopische giek mee te smeren. Dat is waarom je de giek slechts om de 500 uren hoeft te smeren. Tip: kies voor de optionele extra beschermplaat onder de machine. Tijdens de test deukte de standaard plaat namelijk in, en daardoor ging een filter kapot, wat olielekkage veroorzaakte. Als chauffeur moet je de automatische regeneratie bevestigen, en dan kun je doorwerken. Tijdens een manuele regeneratie kan dit niet. Dat duurt dan gewoonweg 45 minuten.

Check ook de fotoslider onderaan het artikel

Technische gegevens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Meer koppel en joystickbesturing in vernieuwde JCB-wiellader

JCB demonstreert een vernieuwde 435S-wiellader. De wiellader heeft beduidend meer koppel en is nu leverbaar met joystickbesturing.
Afbeelding artikel

Elektrische wiellader JCB 403E is praktijkrijp

Compacte elektrische wiellader JCB 403E biedt hetzelfde vermogen als het dieselaangedreven model, maar is stiller en vrij van CO2-uitstoot.
Afbeelding artikel

Waterstofmotor AB H2 448 van JCB bijna klaar voor de markt

De Britse machinefabrikant JCB denkt waterstofmotor AB H2 448 eind 2023 klaar te hebben voor productie.