Terug naar nieuwsoverzicht

Specialist Leo Geertsema verbreedde tientallen trekkers

Leo Geertsema (46): "We passen ieder merk aan, nieuw of gebruikt."

Leo Geertsema mag zich na meer dan dertig verbrede trekkers gerust een specialist noemen. Samen met broer Henri runt hij mechanisatiebedrijf LMB Geertsema in Munnekezijl (Fr.). Naast de normale mechanisatiewerkzaamheden houden zij zich bezig met het aanpassen van de spoorbreedte van trekkers.

Waarom is spoorbreedte aanpassen een specialisme?

“De diversiteit aan voor- en achterassen is groot. Niet alleen tussen merken, maar ook tussen types zijn er verschillen. Bepalen met welke as je te maken hebt, en wat nodig is om deze te verbreden, vraagt veel uitzoekwerk. Niets is standaard, iedere trekker vergt een andere aanpak. Bovendien vragen gietstalen voorassen een andere manier van bewerken.

Het belangrijkste is een constructie te maken die heel blijft. Daarbij moet je vertrouwen hebben in eigen kunnen. Onze eerste aangepaste trekker was bedoeld voor lichte werkzaamheden. Maar bij latere trekkers kwam er een volveldfrees achter. Ondertussen staan er hele pootcombinaties op breed spoor. Je ziet dat daarin grenzen worden opgezocht.

Tekst gaat verder onder foto

Door een verzoek van een klant verdiepte Geertsema zich in het verbreden van trekkers. Sindsdien paste hij samen met zijn broer en monteurs al van tientallen trekkers de spoorbreedte aan.

Door een verzoek van een klant verdiepte Geertsema zich in het verbreden van trekkers. Sindsdien paste hij samen met zijn broer en monteurs al van tientallen trekkers de spoorbreedte aan.

Voor we begonnen hebben we eerst bij andere aangepaste trekkers gekeken, en vervolgens onze eigen versie gemaakt.”

Wie kloppen bij jullie aan?

“De aanvragen zijn heel divers en komen van allerlei bedrijven uit Nederland en zelfs België. Vollegrondsgroentetelers, boomkwekers, gangbare en biologische akkerbouwers, en ook andere dealers. Eigenlijk alle bedrijven die willen werken met spoorbreedtes die afwijken van de standaard. Daarbij passen we ieder merk aan, nieuw of gebruikt.”

Hoe ga je te werk?

“Het voorwerk begint met bepalen welk type voor- en achteras onder de trekker zit. Bij het bestellen van onderdelen houd ik rekening met zes tot negen weken levertijd, aangezien deze vaak niet standaard op voorraad zijn. Ombouwen kost zo’n 200 werkuren, dus vijf weken. En dan is het een ‘simpel’ proces: wielen eraf, as verbreden en wielen er weer op. Vaak met nieuwe spatborden, en soms moeten we een voorasvering opnieuw kalibreren. We hebben twee monteurs in de werkplaats die een verbreding kunnen doen.”

Wat is de toekomst van spoor verbreden?

“Ik merk aan de aanvragen dat onbereden beddenteelt in opkomst is. Telers zoeken naar methodes om de grond te ontzien, met name in het voorjaar. We kunnen vier of vijf trekkers per jaar doen, want het normale werk in de werkplaats moet ook door. Daarbij zijn we afhankelijk van goede monteurs. Die vinden zal ook in de toekomst een uitdaging zijn.”

Tekst en foto’s: Victor Brooimans

Gerelateerde tags: ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

"Juiste band kopen begint met goed advies"

In deze rubriek laten we elke maand een specialist aan het woord over zijn vakgebied. Dit keer bandenspecialist Rini Bustraan (53)....
Afbeelding artikel

Specialist in graszaadoprapers: "Iedere werkbreedte is leverbaar"

Mechanisatiebedrijf A. den Dekker & Zn in Werkendam is een van de weinige leveranciers van graszaadoprapers. Tot 7,50 meter is iedere...
Afbeelding artikel

Fotoreportage De Specialist - Een stap verder in reviseren

Bij L.M.B. Hamoen in Ameide bieden ze naast nieuwe en gebruikte Case IH trekkers ook de zogenaamde Rebuild by Hamoen aan....
Beheer
WP Admin