Verreikertest: alles over de Claas
De Claas scoort op bijna geen enkel onderdeel extreem goed of slecht. Hij scoort gemiddeld. De bediening is soms wat complex. Op de een of andere manier, is iedereen gecharmeerd van de Scorpion.
We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de Claas Scorpion 741 Varipower.
In 2018 switchte Claas van leverancier: niet langer Kramer, maar Liebherr bouwt nu de Scorpion-verreikers voor Claas. De verreiker plaatst zich qua punten in het midden van de testgroep, vanwege vooral gemiddelde scores. En hoewel we enige kritiek op de cabine hebben, blijkt de Scorpion simpelweg een allemansvriend.
Cabine (3,3)
Claas heeft afwijkende ideeën als het gaat om het plaatsen van knoppen. Bijvoorbeeld, die voor de verwarming vind je helemaal rechtsachter in de cabine. En andere zijn in het plafond geplaatst. De bediening van externe hydrauliek bestaat uit acht knoppen en is complex; geen van de testchauffeurs kan exact uitleggen hoe de bedieningswijze is. Het bedieningsscherm, met ook loze knoppen erin, ervaren we als niet het gebruiksvriendelijkst. Ook is er minimale opbergruimte in de cabine. Aan de andere kant is de stuurkolom perfect en smal, waardoor er veel voetruimte is. De werkpositie voelt heel natuurlijk, hoewel de hoogte van de armleuning niet in te stellen is. Sommigen vinden de elleboogsteun te hard en daardoor oncomfortabel. De stoel is juist erg comfortabel, en biedt veel mogelijkheden om die goed in te stellen.
Lees verder onder de foto
Instap (3,6)
Een gemiddelde score, op dit onderdeel. Er valt weinig te klagen bij het in- en uitstappen. Er zou een extra handgreep mogen zijn aan de linkerkant. De stuurkolom, die rechtstreeks uit een Jaguar-hakselaar lijkt te komen, kun je perfect instellen vanwege een tweede knikpunt op kniehoogte.
Zicht rondom (3,5)
De Claas Scorpion scoort goed in de zicht-meting (zie vorige uitgave). In de praktijk voelt dat ook zo, behalve het zicht naar achteren. Er is namelijk geen goede achteruitkijkspiegel of -camera in de testmachine. Verder zijn de spiegels super, maar hou er rekening mee dat ze aan beide kanten uitsteken buiten de machine. Ruitenwissers doen prima werk, er is alleen geen ruitenwisser leverbaar aan de rechterkant.
Lees verder onder de foto
In gebruik (3,5)
De Scorpion heeft niet de kleinste draaicirkel, maar heeft volgens onze meting wel de minste ruimte nodig om te draaien. En in de praktijk voelt dat ook zo. De hydrauliek is niet per se snel of langzaam, maar de precisie van de hydrauliek is fantastisch. Handig: er is een knopje op de joystick waarmee je snel de bak automatisch in een voorgeprogrammeerde hoek zet, bijvoorbeeld horizontaal. Net als Kramer, heeft de Claas een unieke functie waarbij je met twee hendeltjes aan de rechterkant een motortoerental en rijsnelheid instelt. Daarna kun je gewoon een rijrichting kiezen, en dan rijdt de machine zelf. Een handige functie voor wie veel transport doet, of bijvoorbeeld een rijkuil vastrijdt en dus heen-en-weer rijdt.
De bakvergrendeling is erg veilig; je hebt er namelijk twee knoppen voor nodig. Er is dus geen risico om de bak in de mengwagen te verliezen – maar, als je er voor het eerst opstapt, moet je even zoeken naar de veiligheidsknop die linksboven in het plafond zit.
Lees verder onder de foto
Rijgedrag (3,4)
De Scorpion-transmissie is de gemakkelijkste van allemaal: er zijn gewoon drie (virtuele) rijbereiken welke je selecteert met een knopje op de joystick. De Scorpion accelereert zeer snel, maar is nog wel goed te doseren. En de Scorpion blijkt het snelste van allemaal te zijn bij het trekken van een trailer de berg op – hij is dus zeker sterk.
De hydrostatische transmissie maakt wel erg veel herrie bij topsnelheid, en het geluid doet denken aan een tandartsboor. Je laat het wel, om met raam open te rijden. Weet dat Claas de transmissie een update gaf, kort na onze test. De bediening is niet veranderd. Volgens Claas is het geluidsniveau bij topsnelheid nu wel verbeterd.
Onderhoud (3,3)
Claas plaatst (optioneel) een groot luchtfilter achter op de cabine, die is groot en degelijk gebouwd. Het motorcompartiment is zeer compact. De radiator is verticaal vóór de motor geplaatst. Je kunt de condensator wegdraaien om de grote radiator schoon te maken. Bijzonder, is dat je voor grote reparaties het volledige motorcompartiment kunt demonteren met slechts een paar bouten. En goed: Claas heeft een lijst met foutcodes en uitleg in de gebruikershandleiding staan. Het maximale ledlampenpakket geeft overigens bijzonder veel licht; super.
Check ook de fotoslider onderaan het artikel
Gerelateerde tags: Claas, Scorpion, verreiker, verreikertest